Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments energizantes per combatre el cansament

Els aliments energizantes són imprescindibles en la dieta, encara que és important saber combinar-los i triar els més convenients a cada moment

Els aliments energizantes proporcionen la vitalitat necessària per desenvolupar les activitats quotidianes, així com una dosi extra d’energia quan el cos es queda sense forces. El seu efecte més notable és que ajuden a combatre el cansament. Per això són tan importants en la dieta, encara que no tots aporten la mateixa quantitat d’energia, ni compleixen les mateixes funcions en l’organisme. Cal saber triar els que més convenen a cada moment i com combinar-los per afavorir l’absorció dels seus nutrients al màxim. A continuació es detalla quins són els aliments més energizantes, com prendre’ls i de quina manera seguir una dieta per “carregar les piles”.

Img alimento energia 01
Imatge: jules:stonesoup

Els aliments més energizantes

Els aliments que proporcionen a l’organisme l’energia per mantenir el seu equilibri són, sobretot, els hidrats de carboni i els greixos, ja que representen una font d’energia (calories) molt notable. No obstant això, no tots els carbohidrats ni tots els greixos són igual d’interessants des del punt de vista nutricional. Hi ha greixos saludables, com les de la fruita seca, i greixos saturats i trans, com les quals s’amaguen en la brioixeria industrial.

  • Fruita seca. Són els aliments energètics per excel·lència. Contenen una gran quantitat d’àcids grassos essencials, que l’organisme humà no pot sintetitzar per si mateix. Destaca la presència de minerals (magnesi, fòsfor, potassi, calci, ferro, zinc i seleni), que és superior a la resta de les fruites i que, a més, tenen poder antioxidant. A això se sumen importants quantitats de proteïna i fibra, que ajuden a regular el trànsit intestinal i millorar la musculatura.

    • Les llavors riques en greixos són: la nou, l’anacard, l’ametlla, l’avellana, les pipes de girasol i el cacauet, entre uns altres.
    • Les llavors riques en hidrat de carboni (midó) són, sobretot, les gles i les castanyes.

    És un aliment idoni per portar sempre damunt, ja que representa un combustible eficaç a qualsevol hora del dia. És el tentempié perfecte per assegurar l’energia al cos. No obstant això, cal tenir en compte el seu elevat contingut en greixos, per la qual cosa les persones amb sobrepès han de moderar el seu consum. El truc consisteix a prendre un grapat al dia i seleccionar la fruita seca crua i sense salar. És un aliment que aporta vitalitat i que, al mateix temps, té un gran poder saciante.

  • Verdures de fulla verda. El seu color verd es deu a la clorofil·la. Hi ha una gran varietat d’aquests aliments i són imprescindibles en la dieta diària. La seva escassa aportació de calories i el seu important contingut en vitamines doten a aquest aliment d’un destacable valor energizante. En la seva composició sobresurten les vitamines A, C, B, I i K, els minerals com el ferro, magnesi, potassi i calci, i la seva elevada quantitat de fibra. Alguns exemples d’aquestes verdures són: els espinacs, la bleda, l’api, el bròcoli, els créixens, la coliflor, les cols, la rúcula, l’enciam, l’escarola o la xicoira. És fonamental fer especial recalcament en l’espinac, ja que compta amb un elevat valor nutritiu. La seva riquesa vitamínica i el seu elevat contingut en ferro fan d’aquest aliment un aliat estupend per carregar les piles del cos.

  • Xocolata pura. Com més pur, millor. La xocolata és font d’energia i millora l’estat d’ànim. La presència d’estimulants en la seva composició fa d’aquest aliment una bona elecció per mantenir l’energia de l’organisme (a més de donar-se el gust). La xocolata és un aliment ric en magnesi, potassi, fòsfor i ferro, vitamines A, I, B1 i B2, lípids i proteïnes. Les seves molècules contenen gran quantitat d’energia que el cos sap com utilitzar.

  • Hidrats de carboni d’absorció lenta. Es podrien definir com “els preferits de l’organisme”, ja que tenen la capacitat d’alliberar energia a poc a poc, a mesura que el cos la necessita. L’arròs, les patates, la pasta, el pa, els llegums i la gran majoria de cereals són aliments rics en hidrats de carboni que aporten l’energia necessària per al bon funcionament físic i psíquic de l’organisme. En esportistes, ja siguin professionals o afeccionats, és recomanable una dieta rica en aquests aliments per garantir una adequada reserva energètica.

  • Carn magra. Carn magra significa amb poc greix, és a dir, la part de l’animal amb menys quantitat de greix. La carn magra del porc i la vedella, el pollastre sense pell i el gall dindi són una important font de proteïnes. Sobretot aporten tirosina, un aminoàcid que augmenta la concentració i l’estat d’alerta. Són carns amb una elevada quantitat de vitamina B12, que ajuda a combatre els estats de depressió i cansament.

Com seguir una dieta per carregar les piles

Han de recordar-se alguns aspectes per seguir una dieta adequada que aporti energia a l’organisme. A continuació, es proposen algunes idees:

  • Beure abundant quantitat d’aigua (entre dos litres i dos litres i mitjà al dia).
  • Realitzar de cinc a sis menjars diaris.
  • El menjar més important del dia ha de ser el desdejuni, doncs ha d’aportar l’energia suficient per fer front a tota la jornada. No ha de faltar: pa integral, proteïna magra (com a gall dindi o pernil dolç) i un cítric que doni una dosi extra de vitamina C.
  • A mitjan matí, fer un tentempié amb fruita seca o un làctic.
  • El menjar ha de ser a força de verdura de fulla verda, acompanyada de proteïnes magres (pollastre, gall dindi, vedella magra) i un hidrat de carboni d’absorció lenta, patates rostides o una porció d’arròs.
  • No cal saltar-se el berenar, a força de fruita o torrades integrals.
  • Evitar els sopars pesats i repetir el consum de verdura de fulla verda amb proteïna.

Etiquetes:

calories Dieta

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions