Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments i begudes dolces, segurs per a la salut dental?

Prendre begudes i aliments amb forta acidesa o ensucrats afecta a l'erosió dental i, en conseqüència, al desenvolupament de càries

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24 de Novembre de 2011
img_dulces sin azucar

Una revisió dels estudis científics realitzada per investigadors de la Universitat de Boston posa en dubte la seguretat per a la salut dental del consum d’aliments i begudes sense sucre. Els experts postulen que no s’han estudiat amb profunditat els potencials efectes nocius dels additius àcids comuns en aquests productes que, per la seva composició àcida, redueixen el pH de la saliva i poden, per tant, afeblir l’esmalt dental i afavorir el desenvolupament de càries.

Imatge: HealthHomeHappy

Per la seva composició natural, certs aliments i begudes són agressius per a les dents. S’inclouen els productes àcids (bé per l’àcid natural del propi aliment o perquè contenen additius acidificantes o acidulantes) i ensucrats, ja siguin dolços per naturalesa o perquè compten amb sucres afegits. Coincideixen en aquesta descripció aliments de consum quotidià com a sucs de fruites, begudes refrescants o ensucrades, melmelades, llaminadures, a més de dolços de brioixeria, rebosteria i chocolatería.

Efectes dels additius alternatius

Es desconeix l’efecte dels additius àcids sobre la salut dental per la seva potencial capacitat d’erosionar l’esmalt dental

Com a novetat, un recent informe realitzat per investigadors de l’Escola de Medicina Dental de la Universitat de Boston posa en dubte la seguretat per a la salut dental dels aliments dolços sense sucre. Segons l’informe, en ells és comú la substitució d’aquest edulcorant per altres carbohidrats fermentables, amb l’objectiu d’evitar la càries dental. És el cas de tot tipus de productes de confiteria, rebosteria, pastisseria i begudes.

Entre els additius alternatius més comuns figuren els anomenats polioles o “sucres alcohol”. Els més populars són el xilitol i el sorbitol. El primer compta amb l’aprovació de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) pels seus efectes positius en la salut dental, ja que ajuda a reduir la incidència de càries.

El problema que plantegen els autors de la recerca es refereix a la presència d’additius àcids com saborizantes, aromatizantes i conservants (àcid cítric o I330, àcid ascòrbic o I300, àcid fosfòric o I338, els més usuals) en multitud de productes sense sucre. Els investigadors plantegen la necessitat d’estudiar el potencial efecte negatiu dels conservants àcids sobre l’erosió de la placa dental, ja que són components habituals en aliments i begudes dolces sense sucre de consum quotidià. Anys enrere va sorgir com a proposta nova l’addició de calci als sucs, com a mètode per neutralitzar la pròpia acidesa natural de l’aliment.

Objectiu: neutralitzar l’acidesa

El tipus d’aliment que es mengi i la manera en el qual es mengi, solament o acompanyat, són dos aspectes claus en la gènesi o control de l’acidesa del mitjà. Aplicar mesures higièniques i dietètiques que ajudin a neutralitzar l’acidesa és un mètode efectiu per prevenir la càries. Aquestes són tres propostes senzilles i pràctiques:

  • Raspallar-se les dents després de cada menjar. És la mesura higiènica més efectiva per arrossegar les restes de menjar que hagin quedat adherits a les dents. Si no és possible netejar-se amb pasta dentifrícia, almenys és convenient el raspallat per mantenir una bona salut dental, més encara si es tendeix a tenir càries.

  • Mastegar xiclets o xuclar caramels sense sucre. Hi ha evidència que mastegar xiclets sense sucre (amb mesura) que continguin els denominats “sucres-alcohol”, com el xilitol o el sorbitol, és efectiu per generar més saliva i neutralitzar l’acidesa de la boca. Senzill i pràctic consell.

  • Evitar menjar aliments “pegajosos” entre hores, com els caramels, els guirlaches o els torrons, les fruites dessecades o gebrades, així com biscotes i galetes, que deixen restes entre les dents en esmicolar-se i adherir-se. Menjar aquests aliments entre hores és un mal hàbit per a la salut dental, en particular, si no es té possibilitat de raspallar-se les dents després o de mastegar xiclets sense sucre, o bé si es porta ortodòncia.

ALTRES MESURES DE REDUCCIÓ D'ACIDESA

Altra de les mesures que ajuden a neutralitzar l’acidesa és evitar menjar a “deshoras” aliments dolços o àcids, ja que segons s’ha evidenciat, augmenten l’acidesa del mitjà i això resulta contraproduent per mantenir una dentadura sana. També ajuda per a aquesta fi fer esbandides amb bicarbonat, ja que el bicarbonat és un compost alcalinizante, és a dir, té les condicions perfectes per neutralitzar l’acidesa del mitjà. Si es tendeix a tenir càries, una mesura que pot ajudar a contrarestar l’acidesa que es genera en la boca havent dinat, més si no es raspallen les dents, és fer esbandides amb una mica de bicarbonat diluït en aigua.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions