Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments i plantes per roncar menys

Encara que la seva efectivitat no està demostrada per complet, alguns aliments contribueixen a millorar la capacitat respiratòria

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 07deDesembrede2009
Img durmiendo5 listado Imatge: N1NJ4

Els ronquidos són un problema que afecta tant a qui els sofreix com a l’acompanyant de llit. En la llarga llista de productes i artilugios antironquidos, destaquen les populars tires nasals per obrir les vies respiratòries, els coixins especials que “animen” a canviar de posició si es ronca massa, les aspiracions de vapor o els sprays nasals i esbandides amb olis essencials que descongestionen les vies respiratòries i ajuden a roncar menys. No obstant això, encara que es manca d’evidència científica, alguns aliments i plantes han demostrat ser eficaces contra els ronquidos, ja que milloren la circulació sanguínia i la capacitat respiratòria.

Primer pas: perdre pes

Img durmiendo1

Els ronquidos s’originen quan el paladar tou i l’úvula (coneguda de forma popular com a “campaneta”) bloquegen de manera parcial les vies respiratòries mentre es dorm. Les causes són tantes i tan variades, que posar remei només a una d’elles pot provocar frustració perquè, encara que de forma temporal es deixa de roncar o es ronca menys, amb el temps el problema reapareix.

Els experts asseguren que roncar no és una malaltia, encara que la falta de tractament, si s’acompanya d’apnea obstructiva (la respiració cessa durant uns segons), pot provocar serioses malalties a llarg termini: augment de risc cardiovascular (hipertensió, arrítmies) i fortes cefalees, entre unes altres. Les causes més comunes responsables dels ronquidos són la congestió nasal per refredats o al·lèrgies, l’agrandamiento de les amígdales, les deformacions en el nas, com l’envà desviat, i el consum d’alcohol.

L’excés de pes també contribueix al fet que es ronqui més; en entrar l’aire, el greix acumulat a la zona del coll vibra i genera soroll. A Espanya, segons l’última enquesta nacional de salut (ENS 2006), un 37,8% dels adults sofreix sobrepès i un 15,6% té problemes d’obesitat, percentatges similars als registrats en l’etapa infantil i juvenil (30% de sobrepès i 13,9% d’obesitat).

Moltes persones tenen més pes del considerat saludable per a la seva edat i condició de salut. De la mateixa manera, són moltes els qui ronquen: la meitat dels homes i una quarta part de les dones. Per a la majoria, el problema dels ronquidos (i fins i tot el de l’apnea) es pot resoldre si baixen de pes. El valor afegit de no roncar és que el cos descansa més i això repercuteix en una millor salut i qualitat de vida durant el dia.

Menjar bé per a un bon descans

El patrimoni popular considera que làctics, aliments fregits i xocolata són aliments que no convé prendre per sopar perquè empitjoren la digestió i accentuen els ronquidos. Però no hi ha evidència científica que associï el consum d’aliments concrets a un empitjorament dels ronquidos, malgrat que després d’un menjar copiós es dorm pitjor i es ronca més, fins i tot els qui no acostumen a fer-ho.

La possibilitat d’obtenir beneficis mitjançant l’ús de plantes ha donat motiu a la invenció de diferents remeis sense eficàcia demostrada

Les persones afectades -tant qui ronca com el seu acompanyant-, hauran d’avaluar si noten millorança o empitjorament segons el tipus de sopar . Alleugerir aquest menjar per millorar la digestió pot ajudar a atenuar els ronquidos. El tipus, la quantitat d’aliments escollits per sopar i la forma de cuinar-los afecten a la digestió i a la capacitat d’agafar el son .

Convé ser moderat amb les quantitats, amb la finalitat de no saturar l’estómac i allargar la digestió, i és preferible cuinar amb poc greix, de manera senzilla (al vapor, bullit, planxa, forn, etc.), prescindir de fritades, no abusar dels condiments forts i picantes i evitar el cafè. L’efecte de l’alcohol s’ha estudiat més. La ingesta de begudes alcohòliques, sigui aguda o crònica, interromp el somni i afavoreix l’insomni, empitjora els problemes respiratoris, augmenta la incidència i la durada de les apnees obstructivas del somni i, fins i tot, les empitjora, la qual cosa pot resultar perillós per els qui ja sofreixen el trastorn.

Els estudis revelen que l’alcohol indueix a hipotonía muscular orofaríngea, que provoca que els teixits del paladar i la part alta de la faringe estiguin més tous i solts, vibrin en respirar i es generi soroll. Els resultats d’un recent assaig realitzat per la Städtische Kliniken Frankfurt (Alemanya), publicat aquest mes en la revista de l’European Federation of Oto-Rhino-Laryngologycal Societies (EUFOS), confirmen aquesta hipòtesi i detallen que la ingesta nocturna d’alcohol afecta en major grau als individus roncadores que a els qui no ho són.

El paper dels olis essencials

Els aerosols, colutorios i infusions amb olis essencials són una alternativa més per ajudar a deixar de roncar. En un assaig doble cec controlat amb placebo, els investigadors del Royal Shrewsbury Hospital, en Shrewsbury (Regne Unit), van valorar l’ús d’una barreja d’olis essencials extrets de diferents parts de plantes (fulles, pètals, fruits, arrels) lleugerament fragants i riques en substàncies volàtils. La selecció de vegetals es va fer per les seves propietats antiinflamatorias, antimicrobianas i antivirals, així com pels seus possibles efectes per reduir l’estrès i l’excitació emocional.

La barreja, a la qual van denominar “Helps Stop Snoring” (ajudes per deixar de roncar) contenia “Mentha arvensis” (menta), “Mentha piperita” (menta piperita), “Citrus limonum” (bàlsam de llimona), “Eugenia caryophyllus” (clau), “Melissa officianalis” (melisa), “Pinus mugo pumilio” (pi nan), “Foeniculum vulgare” (fonoll), “Sàlvia officinalis” (sàlvia), “Thymus serpyllum” (farigola), “Cymbopogon vinterianus” (citronella), “Eucalyptys globulus” (eucaliptus), “Lavandula angustifolia” (espígol), “Pistacia lentiscos” (lentisco) i “Pinus sylvestris” (pi silvestre).

Els autors d’aquest projecte preliminar van constatar una reducció significativa dels ronquidos tant en el grup de voluntaris que van usar l’aerosol (spray) d’olis essencials i que van aplicar a la zona orofaríngea, com entre els qui van emprar la mateixa formulació en forma de líquid (colutorio) per fer gàrgares, en comparació del placebo. La hipòtesi que apunten és que la fórmula “pot tenir una acció antiespasmódica sobre el paladar tou i l’àrea superior de la faringe, en alterar el to de la musculatura i reduir l’aleteo dels teixits”.

La barreja d’olis essencials també podria augmentar el flux de sang al paladar, causar un augment moderat de la “rigidesa” i, d’aquesta manera, reduir l’aleteo dels teixits que provoca el ronquido. Fins i tot si la durada de l’acció dels olis és curta, pot ser suficient perquè l’acompanyant agafi el son. Altres estudis sobre aquest tema no han argumentat resultats positius amb diferents barreges de plantes, encara que el denominador comú en tots és la petita grandària de la mostra i la curta durada del tractament.

La possibilitat d’obtenir beneficis mitjançant l’ús de plantes ha donat motiu a la invenció de remeis amb diferent format (des de sprays fins a làmines bucofaríngeas, bucals o nasals) que contenen varietat d’olis essencials que es desprenen de forma gradual. L’eficàcia d’ús d’aquests preparats i barreges no està demostrada de forma suficient, encara que els fabricants garanteixin la seva validesa i atribueixin a la composició del preparat suposades propietats per reduir els ronquidos en contreure “ els teixits que envolten el paladar tou i l’úvula”, “descongestionar les mucoses”, “facilitar la respiració” i/o “eliminar la mucosidad de les fosses nasals”.

REMEDIOS POPULARS

Img cebollas1
Els remeis casolans se sumen als productes que es comercialitzen amb l’objectiu de combatre els molests i irritantes ronquidos. Un truc -pel qual no hi ha comprovació científica- que pot resultar efectiu per a algunes persones, és tallar una ceba en trossos, bullir-la durant 15 minuts, colar la preparació, endolcir amb una mica de sucre bru i beure la infusió unes dues hores abans de ficar-se al llit. La infusió de sàlvia, ingerida una hora abans d’anar-se a dormir, es recomana pels seus efectes positius. Els banys de vapor per descongestionar els conductes i millorar la respiració ajuden també a roncar menys i dormir -o deixar dormir- més.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions