Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments light

El consum d'aliments light suposa una reducció en les calories de la dieta només si et té en compte la quantitat consumida i la freqüència amb la qual es menja

  • Autor: Per

  • Data de publicació: Divendres, 22deFebrerde2008
Img sacarina Imatge: Mgus

Triar amb sentit comú

/imgs/2008/02/quesolight1.jpg

Segons dades de l’Observatori del Consum i la Distribució Alimentària, dut a terme pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació durant l’any 2006, els aliments light formen part dels productes en els quals menys confia el consumidor perquè «no creuen que no aportin calories». Aquesta dada sembla, si més no, curiós atès que cada vegada són més nombrosos els productes que es comercialitzen amb diferents denominacions: light, lleuger, alleugerit, amb menys grassa o sense sucre, entre altres. Aquests missatges donen a entendre que el producte és menys calòric i, per tant, més saludable, i així és com ho percep el consumidor.

No obstant això, encara que els ciutadans cada vegada són més conscients que quan trien un producte que diu ser light no el fan perquè el producte no té calories, continuen sent molts els que creuen que la majoria de productes light té bastants menys calories. En aquest sentit, CONSUMER EROSKI va realitzar una exhaustiva recerca en la qual s’analitzava l’etiquetatge nutricional de 52 aliments light i donava a conèixer al consumidor les veritables característiques dels productes comercialitzats com a tals. La conclusió més rellevant de la recerca va ser que «un terç dels aliments etiquetats com a light no ho són en realitat».

La diferència entre una cullerada sopera de melmelada normal i la seva homòloga més lleugera oscil·la entre 8 i 25 caloriesAteses aquestes evidències, la regla d’or per a acostumés a menjar més lleuger és tenir en compte que no és necessari ni convenient consumir per costum productes light. És important ser selectius a l’hora de triar-los, analitzar l’etiqueta i comparar les dades relatives al contingut energètic, gras i ensucrat, entre dos productes de la mateixa marca o de diferent marca, un tradicional i el seu homòleg light. Perquè el consum d’un aliment light es tradueixi en una reducció substancial de calories de la dieta, cal tenir en compte dos aspectes: quantitat que consumim d’aquest aliment i freqüència amb la qual ho mengem.

Freqüència de consum

Per a això, és necessari analitzar quin ús fem de productes com a melmelades, mantegues, margarines, galetes, maioneses, gelats o iogurts, entre altres, i valorar si realment val la pena invertir en ells. Quina necessitat tenen moltes persones de prendre melmelada light si no desdejunen cada dia amb melmelada, o si ja han adquirit el costum d’afegir poca quantitat? Segons la marca triada, la diferència de calories entre una cullerada sopera (25 grams) de melmelada normal i la seva homòloga més lleugera pot oscil·lar entre 8 i 25 calories. La diferència resulta poc significativa, atès el valor energètic total de la dieta, encara que aquesta sigui hipocalórica de 1500 Kcal.

El mateix cas es pot traslladar a maioneses, margarines, mantegues, refrescos i, fins i tot, el sucre. Encara que la diferència de calories entre les versions tradicionals i les lleugeres, o en el cas del sucre, comparant-la amb els edulcorants sense calories com a sacarina, aspartame, ciclamat i similars, són substancials, si no es té costum de prendre aquests aliments, la diferència energètica no alterarà les calories de la dieta. No obstant això, en aquests casos seria oportú analitzar el moment en el qual es consumeixen. Per exemple, si aquests aliments formaran part d’un menjar copiós, es poden emprar les versions més lleugeres d’aquests productes perquè a més d’alleugerir el menú, facilitaran la digestió.

L’examen de consciència també el farem fins i tot amb aliments més comuns com la llet. A penes són 25 calories la diferència entre prendre un got de llet semidesnatada i un de desnatada. L’elecció de la desnatada serà convenient per a reduir al màxim els greixos i les calories si es prenen dues o més gots sencers (no mitjos gots si es barregen amb cafè), o davant problemes de salut del cor o arterials. No obstant això, no és rellevant per als qui a penes prenen llet. En aquests casos, serà més saludable triar els iogurts desnatats si es té costum de prendre aquests lactis en lloc de llet.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions