Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments per a la vista: com cuidar dels nostres ulls amb la dieta

Els nutrients que més afavoreixen la salut dels nostres ulls es troben en les fruites, les verdures, els olis de peix i els olis vegetals

Img alimentos ojos listp Imatge: Whitney

Alguns trastorns de la vista estan relacionats amb la diabetis i l’obesitat. Afeccions com les cataractes o la degeneració macular -molt freqüents a Occident- poden accelerar-se per no vigilar el sobrepès, el colesterol i la hipertensió arterial. L’explicació és senzilla: els vasos sanguinis dels ulls són molt petits i totes les alteracions continuades en el sistema cardiovascular poden danyar-los i perjudicar la visió a llarg termini. La dieta és, per tant, fonamental per a preservar la salut ocular. En el següent reportatge s’explica de quina manera l’estil de vida pot ser un risc per a la vista i quins són els aliments que millor cuiden dels nostres ulls.

Img alimentos ojos
Imatge: Whitney

L’estil de vida i els riscos per a la vista

Les dietes riques en greixos saturats, sucres i proteïnes es relacionen amb l’envelliment ocular prematur

L’estil de vida que adoptem pot suposar un risc per a la vista. Els nutrients que més afavoreixen la salut dels nostres ulls estan relacionats amb les fruites, les verdures, els olis de peix i els olis vegetals, alguna cosa que s’associa amb una dieta sana, més vegetariana que animal. Per tant, les dietes pobres en aquests aliments i riques en greixos saturats, sucres i proteïnes (que afavoreixen l’obesitat , la hipertensió arterial, la diabetis i les hipercolesterolemias) són les que es relacionen amb l’envelliment prematur ocular.

Les recerques sobre antioxidants confirmen la hipòtesi que augmentar el consum de vitamines C i E contribueix a prevenir o retardar alguns tipus de cataractes i la degeneració macular. Així mateix, altres nutrients antioxidants, com el betacaroteno i la luteïna, poden millorar la visió i la percepció dels colors al llarg de la vida, al mateix temps que redueixen el risc de perdre la vista en la vellesa. Estudis recents sobre dos d’aquests pigments (la luteïna i la zeaxantina) suggereixen la seva importància per a la cura de la vista. Aquests pigments estan presents en la retina i es creu que mantenir un nivell elevat d’ells en la sang podria protegir els ulls de certes longituds d’ona de la llum, que resulten perjudicials.

A més d’algunes vitamines, també són essencials alguns àcids grassos. L’àcid gras docosahexanoico (més conegut com DHA) és important per al desenvolupament del cervell, la vista, el cor i altres funcions corporals. L’opinió científica de l’Agència Europea de Seguretat Alimentària és que existeix una relació causa-efecte entre la ingesta diària de DHA i el manteniment del normal funcionament del cervell i de la visió. D’altra banda, els àcids grassos omega 3 tenen també efectes saludables en el funcionament del cervell i de la vista. Alguns especialistes assenyalen que tenen una funció preventiva en la degeneració macular de l’ull.

Però el fet que els greixos relacionats amb la salut ocular siguin insaturades (vegetals o de peix) no vol dir que els greixos saturats (d’origen animal) no siguin imprescindibles en la dieta. A través d’elles obtenim vitamines liposolubles fonamentals també per a la vista, com són les vitamines A i D.

Els aliments que millor cuiden dels nostres ulls

Del grup dels vegetals, els aliments que millor cuiden dels nostres ulls són fàcils de recordar, ja que basta buscar aquells que tenen els colors més cridaners:

  • Les verdures i les fruites de color vermell i groc intens, entre elles, la famosa pastanaga, essencial per a la vista pel seu alt contingut en beta-carotenos, que l’organisme transforma en vitamina A.
  • Les verdures de color verd intens i groc fosc, com les verdures de la família de la col: la coliflor, les cols de Brussel·les i el bròquil, sobretot.

És important recordar que, com més madura estigui una fruita, una verdura o hortalissa i com més intens sigui el seu color, major serà la concentració de pigments i de vitamines.

La luteïna i la zeaxantina es troben en elevades quantitats en el blat de moro, els espinacs i també en el rovell de l’ou. I encara que el color no és tan intens, també són importants els olis del peix i el marisc. Destaquen el salmó, l’anxova, la sardina, l’areng, el verat, la truita, l’emperador, la tonyina i el musclo, però també el tofu, les ametlles i les nous, així com alguns olis vegetals com els de llinosa, nou i colza, per la seva aportació de DHA i omega-3.

Alguns tractaments per a aprimar poden ser un perill per a la vista

Qualsevol tractament d’aprimament l’objectiu del qual sigui eliminar els greixos de la dieta -o, de forma més dràstica, evitar la seva absorció intestinal- tindrà conseqüències en la nostra vista. Per això, ni tan sols en aquestes dietes és bo eliminar de manera radical els greixos. El millor, per a perdre pes i estar en bona forma, és menjar de tot amb moderació, beure molts líquids i fer exercici de manera regular. Entre els tractaments dietètics que poden perjudicar la vista destaquen:

  • La cirurgia bariátrica, a la qual se sotmeten algunes persones que no han trobat millor opció per a solucionar la seva obesitat. Té risc de provocar manques nutricionals per causar una disminució dràstica de l’absorció intestinal, sobretot, dels greixos. Després d’una cirurgia bariátrica s’han descrit casos de ceguesa nocturna per deficiència en vitamina A (dificultat per a adaptar-se a llum de baixa intensitat). La vitamina es pot subministrar per a revertir els símptomes de la deficiència. No obstant això, és imprescindible que un metge controli la ingesta pel seu risc de toxicitat en el fetge.
  • L’orlistat és un fàrmac que bloqueja i inhibeix la funció de les lipases, és a dir, dels enzims responsables de la digestió dels greixos. La seva acció evita que fins al 30% d’aquestes s’absorbeixin en l’intestí i afavoreix que s’eliminin després en la femta. Aquest fàrmac es comercialitza sota prescripció mèdica (el seu nom és Xenical), però també sense ella, amb el nom comercial Alli, alguna cosa que suposa un risc per a la salut en general i per a la vista en particular. Cal recordar que la malabsorción dels greixos de la dieta suposa, també, la malabsorción de les vitamines liposolubles (A, D, E i K) i que dues d’elles (A i E) són essencials en la salut ocular. En qualsevol cas, una dosi excessiva d’aquest fàrmac, i sobretot un ús molt continuat, pot causar deficiències en vitamines liposolubles.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions