Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments per a les articulacions

Existeixen aliments i nutrients amb acció antiinflamatoria i antioxidant que ajuden a prevenir algunes dolències articulessis i a millorar els seus símptomes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 27 de Març de 2013

Els trastorns articulessis de diferent índole són un mal que afligeix a gran part de la població. L’artrosis, un dels més comuns i limitants, s’estima que ocupa el 10% de les visites al metge d’atenció primària. L’osteoartritis , la forma més comuna d’artrosis, afecta cada dia a més joves com a conseqüència de lesions esportives greus o de l’obesitat. El comú denominador de moltes de les dolències osteo-articulessis respon a processos degeneratius, inflamatorios (com l’artritis reumatoide) i crònics que es produeixen en veure’s afectats el cartílag, els tendons o l’os/os subcondral. La nutrició és clau en la prevenció d’alguns d’aquests trastorns i en la millora dels seus símptomes si es prioritzen els aliments i els nutrients amb acció antiinflamatoria i antioxidant. El següent article ofereix consells sobre què menjar i què evitar o reduir quan sofrim de les articulacions, i explica quins són els nutrients indispensables per als ossos/ossos.

Imatge: Chris Chidsey

Aliments amics dels ossos/ossos

Dins de l’àmplia gamma d’aliments, hi ha alguns la presència habitual dels quals en la dieta garanteix una saludable nutrició òssia i muscular. D’ells es destaca el seu contingut en magnesi, element que apareix reflectit en les ‘Taules de composició d’aliments’, a diferència de silici i sofre. Són els que segueixen:

  • Fruita seca i llavors: pipes, sèsam, pinyons i ametlles són, en aquest ordre, els que més magnesi concentren (entre 250 i 390 mg/100 g).
  • Llegums: la soia (278 mg/100 g) duplica el contingut en magnesi de mongetes i cigrons, i triplica el de les llenties.
  • Cereals integrals: el blat en les seves diferents presentacions (blat inflat, segó i germen), arròs integral, civada en flocs i mill són una font indiscutible de magnesi (entre 250 i 380 mg/100g). També la quinua que, si ben no és un cereal des del punt de vista botànic, s’assembla a ells en la seva composició nutricional).
  • Verdures de fulla verda: la bleda, l’espinac i el bròquil concentren més quantitat de magnesi (entre 30 i 80 mg/100 g) que la resta (menys de 30 mg/100 g).
  • Fruites dessecades: en les prunes passes s’han aïllat altes quantitats de polifenoles que ajuden a restaurar la massa òssia, l’estructura de l’os/os i augmenten els índexs de formació de teixit ossi, tant en condicions normals com d’inflamació. Pel seu perfil nutricional, interessa alternar aquestes amb figues i dátiles.
  • Proteïna animal: amb preferència per peixos, aus i carns magres, en la seva justa mesura, per la seva riquesa en sofre.
  • Hortalisses i verdures aromàtiques: ceba, alls, porros i verdures de la família de les cols contenen olis essencials sulfurats molt volàtils.

Aliments a moderar davant dolències articulessis

Hi ha aliments que afavoreixen la inflamació, la qual cosa empitjora el molest dolor articular

Hi ha aliments que tenen components que afavoreixen la inflamació, la qual cosa empitjora el molest dolor en persones afligides de trastorns articulessis. Entre els principals s’inclouen les verdures de la família de les solanáceas, com el tomàquet, l’albergínia, la patata i el pebrot. També pertany a aquesta família botànica la planta del tabac, per aquest motiu fumar que és evident que és nociu per a la salut, els sigui de forma particular per els qui sofreixen dolències articulessis. Això motiva que no sigui aconsellable el consum freqüent i en abundància d’aquests aliments en persones amb artritis.

Comprovar el grau de sensibilitat cap a aquestes hortalisses és senzill. N’hi ha prou amb evitar el seu consum durant diversos mesos, una temporada. Com a contrapartida, convé augmentar la ingesta de vegetals, que inclou llegums, cereals integrals, fruites (no àcides) i hortalisses (excepte les solanáceas) que proporcionen sals orgàniques de potassi, de magnesi i bicarbonats, tots ells amb efecte amortidor i protector.

Els nutrients indispensables per a les articulacions

D’entre tots els nutrients que existeixen, hi ha alguns que serveixen de manera específica a la nutrició òssia, la metabolización, la regeneració dels ossos/ossos i el seu manteniment saludable, així com a l’eix osteo-articular. Ells són les proteïnes, certes vitamines (D i C) i minerals com el sofre, el magnesi o el silici, a més del calci i el fòsfor. Els minerals, de fet, tenen un paper molt rellevant, cadascun amb una funció específica en el metabolisme ossi i articular, la qual cosa reflecteix la seva importància.

  • El magnesi és un element fonamental de l’estructura òssia i de les membranes cel·lulars. Més de la meitat del magnesi de l’organisme s’emmagatzema en l’os/os. El valor sérico de magnesi s’associa de forma directa amb la proliferació de les cèl·lules osteoblásticas, les que serveixen a la regeneració òssia. Ha d’estar en equilibri amb el calci, atès que la seva manca condueix a hipocalcemia i inhibeix la síntesi de vitamina D activa, necessària per a la correcta mineralització d’ossos/ossos i dents.
  • El sofre en l’organisme, en major mesura, està en forma de condroitín sulfat i de sulfat de glucosamina, substàncies que formen part del col·làgen. El col·làgen és matèria primera de tendons, cartílags i lligaments, elements que participen en el funcionament de les articulacions.
  • El silici, a nivell articular, participa en la síntesi d’elastina i de col·làgen que permeten l’elasticitat de la membrana sinovial i contribueixen a reduir els processos inflamatorios. Aquest oligoelemento està implicat en el metabolisme ossi en optimitzar la fixació del calci i del magnesi en els ossos/ossos i estimular la formació i mineralització òssia. La ingesta dietètica de silici s’associa de manera positiva amb la densitat mineral dels ossos/ossos en homes i dones premenopáusicas, tal com s’ha comprovat en la cohorte de l’assaig Framingham Offspring (estudi epidemiològic en més de 5000 joves). Aquests resultats contrasten amb l’opinió de l’EFSA que conclou que el silici no mostra efecte sobre la densitat mineral òssia. En aquest cas, el Grup de Recerca de l’EFSA ha basat la seva conclusió en un assaig en dones posmenopáusicas, i no premenopáusicas com sí s’ha demostrat en estudis epidemiològics d’envergadura com el citat. En la naturalesa, el silici està present com a òxid de silici sobretot en els aliments d’origen vegetal (en particular, els cereals integrals, certes aigües minerals i la cervesa).
  • Equilibri calci/fòsfor. Tots dos minerals són contraris en les seves funcions orgàniques, però es complementen en la formació, desenvolupament i manteniment d’ossos/ossos i dents. Per a això han d’estar en quantitats proporcionades en l’organisme, ja que l’abundància o la manca d’un afecta a la capacitat d’absorbir l’altre.

Articulacions: complements dietètics assegurances

L’augment de la prevalença de les dolències articulessis, la seva cronicitat i la falta de teràpies eficaces explica el creixent interès en l’ús de suplements dietètics com a agents terapèutics. La glucosamina i el sulfat de condroitina són dos dels complements nutricionals més coneguts pel col·lectiu de persones amb algun tipus d’afectació osteoarticular que cursi amb degeneració o dolor com l’osteoartritis i l’artritis reumatoide. Sengles substàncies són essencials per mantenir lubricadas les articulacions i col·laboren en la regeneració i reparació del cartílag danyat.

Un document actualitzat sobre l’eficàcia d’aquests compostos en el tractament de l’artrosis signat per especialistes de l’Hospital Universitari de la Princesa i de la Universitat Autònoma de Madrid, avala la seva seguretat i eficàcia d’ús. La revisió refereix resultats d’assajos clínics i metaanálisis que coincideixen a concloure que el condroitín sulfat és més eficaç que el placebo a reduir el dolor espontani, augmentar la capacitat funcional i disminuir la ingesta de medicació. Altres assajos també demostren que després d’un tractament continu durant mesos o anys, el condroitín sulfat redueix de manera significativa la pèrdua de l’amplària de l’espai articular pròpia de l’artrosis, disminueix la pèrdua de cartílag i la deterioració de l’os/os subcondral.

En altres estudis es va comprovar que, després de diversos anys de seguiment amb sulfat de glucosamina, es va retardar la progressió de l’artrosis i es va reduir un 57% la necessitat d’artroplastia de genoll. L’ús mèdic d’aquests compostos està avalat per societats científiques nacionals, com la Societat Espanyola de Reumatología (SER) i internacionals, com l’European League Againts Rheumatism (EULAR i l’Osteoarthritis Research Society Internacional (OARSI).

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions