Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments per a unes dents més blanques i sans

Certs hàbits alimentaris influeixen de manera directa en la salut i la blancor dental

La blancor i la salut de les nostres dents depèn, en gran mesura, dels hàbits de consum i alimentaris que es tinguin. El tabac és la principal causa de taques per l’acció del quitrà. Mentre, la nicotina afavoreix el desenvolupament de càries, ja que tendeix a disminuir el flux salival. De la mateixa manera, substàncies com les begudes de cua, el te, el cafè o el vi negre afecten a la coloració de les dents i generen taques. Ara bé, hi ha aliments capaços de fer just el contrari? El següent article assenyala què aliments poden ajudar a mantenir les dents blanques i quins s’han d’evitar després d’un blanqueamiento dental, a més de recopilar els hàbits alimentaris que influeixen en la salut bucodental.

Imatge: Lighthunter

Aliments i dents blanques: veritats i mentides

Hi ha aliments capaços de blanquejar les dents? L’experiència popular diu que sí, encara que bona part d’aquestes afirmacions es basen en mites. Entre uns altres, se suggereix que:

  • Menjar una poma, una pastanaga o un api a mossegades és bo per netejar i polir dents i genives. A més, aquests aliments incrementen la producció de saliva, que és un protector natural de les dents.
    • No està demostrat que aquests aliments estimulin més la producció de saliva que uns altres. En general, la producció de saliva augmenta amb els aliments àcids.
  • Les maduixes contenen un enzim que es troba en la majoria de les pastes dentifrícies blanquejadores, l’àcid málico. Convé menjar-les a mossegades perquè es freguin amb les nostres dents.

    • Això és fals. Com assenyala l’odontòleg Ricardo Lau, els aliments que més àcid málico contenen són la poma i el raïm; i l’àcid málico no s’usa com blanqueante. El que contenen els dentifricis blanqueantes són partícules de diferents grandàries de productes abrasius, com a sílice i carbonat càlcic. D’altra banda, les maduixes, pel seu color i per ser àcides, podrien produir més tinció que blanquejar les dents; encara que contenen moltes altres propietats nutritives.
  • Els cítrics contenen importants quantitats de vitamina C, que contribueix a augmentar la producció de saliva i afavoreix el blanqueamiento natural i la neteja bucal en general. A més, els cítrics tenen la particularitat d’aportar lluentor a les dents.

    • La vitamina C és antioxidant, elimina radicals lliures i, en certa manera, actua com “antibacteriana”. També ajuda a la cicatrització per l’estimulació de la síntesi de col·làgen. Per això, el seu paper més aviat és d’ajudar a la salut gingival. No es recomanen algunes pràctiques freqüents, com fregar les dents
      amb suc de llimona i d’aranja.

En suma, el fonamental és portar una alimentació variada i completa. Evitar el picoteo, menjar una fruita o una hortalissa a mossegades de tant en tant i evitar hàbits perjudicials, com el tabac o el cafè a l’excés, afavorirà una dentadura sana i amb bon aspecte.

Quins aliments evitar després d’un blanqueamiento dental?

Durant les 24 o 48 hores següents a un blanqueamiento dental s’han d’escollir aliments sense color

En l’actualitat, hi ha tècniques odontológicas per blanquejar les dents i llevar les taques. Aquesta opció és efectiva, sobretot, per els qui han patit algunes malalties infantils o han pres certs medicaments en la infància, durant la formació de les dents. Aquests casos tenen difícil solució a través de la pròpia alimentació. No obstant això, els aliments sí exerceixen un paper important després de recórrer a aquest tipus de tractaments.

Després d’un blanqueamiento dental, durant les següents 24 o 48 hores és important portar una “dieta blanca”, és a dir, escollir els aliments sense color i evitar uns altres que sí ho tenen.

  • Aliments sense color: arròs blanc, pasta amb formatge o nata, carns blanques, peix blanc, làctics, xocolata blanca…
  • Aliments amb color: arròs de paella (amb colorant), pastes amb salsa de tomàquet, carns vermelles, peix blau, kétchup, mostassa, cafè sol, te sol, vi negre, xocolata negra…

Hàbits alimentaris que influeixen en la salut i l’estètica bucodental

La salut de les dents i la boca està relacionada de moltes maneres amb la salut i el benestar general. La capacitat de mastegar i empassar el menjar és essencial per obtenir els nutrients necessaris per a l’organisme. Però a més, un problema estètic en les dents pot afectar de forma negativa a la capacitat de comunicació, en parlar i en riure, i, en conseqüència, repercutir en l’autoestima.

Hi ha tres grans tipus de malalties bucals:

  • 1. Les càries.
  • 2. L’erosió i el desgast de les dents.
  • 3. Les malalties periodontales o malalties de les genives.

De totes elles, la càries és la malaltia més comuna de les dents. Els principals factors per prevenir-la són: la higiene bucal, l’ús de fluor i el consum moderat d’aliments cariogénicos, és a dir, sucres i carbohidrats de tot tipus. Però quin més s’ha de tenir en compte?

  • Es creu que els sucres simples (sucre de taula, caramels, llaminadures…) són més cariogénicos que la pasta, l’arròs, el pa o les fruites. No obstant això, en l’actualitat, se sap que qualsevol aliment que contingui carbohidrats contribueix en la mateixa mesura a les càries. Fins i tot el pa, en alguns casos, pot resultar més perjudicial que algunes llaminadures.
  • En funció de quant es pega a les dents un aliment, est té més risc de causar càries, en comparació dels aliments que desapareixen de la boca amb rapidesa. Les patates fregides i les galetes es peguen a les dents durant més temps que els caramels i generen més acidesa. Els sucres solubles de les llaminadures es dilueixen en menys temps i, per tant, perjudiquen menys a les dents.
  • Menjar o beure amb molta freqüència també és perjudicial perquè no se li dona temps a l’esmalt de les dents a remineralizarse per complet. Per això, el millor consell és limitar el nombre d’ingestes (consum de menjar i/o begudes) amb carbohidrats a un màxim de sis vegades al dia.
  • Els formatges guarits augmenten el flux de saliva i protegeixen les dents. El formatge, a més, conté calci, fosfats i caseïna, una proteïna làctica que protegeix contra la desmineralització. Acabar un menjar amb un tros de formatge ajuda a contrarestar l’acció dels àcids produïts pels aliments rics en carbohidrats consumits en el mateix menjar.
  • La llet també conté calci, fosfat i caseïna, mentre que el sucre de la llet, la lactosa, és menys cariogénico que altres sucres. El cafè i el te taquen menys les dents quan es prenen amb llet.
  • Els edulcorants intensos (com a sacarina, ciclamato, acesulfamo-K i aspartamo) i els substituts del sucre (com isomalt, sorbitol i xylitol) no poden fermentar-se pels bacteris de la boca i no la perjudiquen. De fet, els xiclets sense sucre estimulen el flux de saliva, contribueixen a la prevenció de càries i, consumits després d’un menjar, acceleren la neteja de les restes d’aliments.

L’erosió dental és la pèrdua del teixit dental dur que es localitza en la superfície de les dents, a causa de processos químics -en general, a un atac àcid- sense involucrar a la placa bacteriana. En la dieta, hi ha begudes i aliments rics en àcids que acceleren l’erosió de les dents segons la capacitat de protecció natural de cada persona.

  • És aconsellable evitar begudes i aliments àcids durant el dia, limitar el seu consum als menjars principals i raspallar-se les dents almenys dues vegades al dia amb pasta de dents amb fluor. Un exemple clar és la insistència dels odontòlegs en què els nens no portin per a l’esmorzar del col·legio sucs envasats.
  • S’ha suggerit que hauria d’evitar-se el raspallat de dents si s’acaba d’ingerir aquest tipus d’aliments i begudes, ja que en presència d’àcids pot augmentar el desgast de les dents.
  • Mastegar xiclet sense sucre també ajuda a neutralitzar els efectes dels àcids.

Etiquetas:

Dieta salut dental

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions