Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments per cuidar la pell des de dins

Alimentació, hidratació i activitat física moderada són la triple recepta per aconseguir una pell sana i lluenta

Img alimentos piel sana hd Imatge: tommerton2010

L’estiu és temps d’ensenyar la pell i, també, de protegir-la. En els anuncis publicitaris, infinitat de productes cosmètics proposen alternatives per lluir pells perfectes, però és possible aconseguir aquest objectiu d’una manera natural i saludable? La resposta és afirmativa. A més de ser prudents amb l’exposició als rajos solars i de fer exercici de manera habitual, múltiples aliments contribueixen a cuidar la pell des de dins. En aquest reportatge, s’explica què nutrients cuiden millor la nostra pell i en quins aliments es troben, juntament amb consells pràctics per aprofitar millor aquests nutrients i informació per conèixer per què és important hidratar-se i prendre sol amb precaució.

Img cuidar la piel 01
Imatge: tommerton2010

Nutrients que cuiden millor la pell i en quins aliments es troben

Una bona hidratació, una activitat física moderada i una alimentació equilibrada conformen la triple recepta per aconseguir una pell sana i lluenta. La hidratació afavoreix la salut i el bon aspecte cutani. L’exercici millora l’humor i el to muscular, per la qual cosa també és important per realçar l’aparença de la pell. I la bona alimentació és fonamental per mantenir la seva lluminositat (així com el dejuni perllongat és perniciós perquè provoca l’efecte contrari). Els nutrients que millor cuiden la pell són:

  • El beta-caroteno, precursor de la vitamina A, també anomenat retinol, o el licopeno, pigment vegetal carotenoide. La principal font és el tomàquet i els seus productes derivats (sucs, sopes, salses). A més, els científics afirmen que el tomàquet processat i enllaunat constitueix una font major de carotenoides, ja que facilita l’absorció en l’intestí. Altres aliments que ho contenen són: fruites i verdures grogues o ataronjades (pastanaga, carabassa, boniato, préssec, cireres, nectarinas, etc.), verdures de fulla verda, fetge i productes làctics.
  • La vitamina B6. Està en molts aliments proteics: peix blau, ou, fruita seca, llevat de cervesa, carns magres, plàtan, panses, mongetes, cereals integrals i alvocats.
  • La vitamina I. Present en aliments d’origen vegetal: cereals fortificats, fruita seca, germen de blat, olis vegetals i verdures de fulla verda.
  • La vitamina C i el col·làgen. Les millors fonts de vitamina C són les fruites, com els cítrics, les maduixes, les mores o els kiwis. També es troba en verdures com els pebrots, la col o els tomàquets. Té una potent acció antioxidant i està relacionada amb la producció de col·làgen, que no es pot incorporar a l’organisme de forma externa i, no obstant això, és una proteïna bàsica per mantenir la pell tersa i sense arrugues.
  • Coure. Es troba en carns, crustacis, verdures seques, aigua potable i cacao.
  • Seleni. Es concentra en carns, ous, marisc, certs bolets i cereals.

Consells pràctics per aprofitar els nutrients que cuiden la pell

Per conservar les vitamines dels aliments recomanats, és important:

  • Servir les fruites i les verdures crues, i mantenir-les cobertes i refrigerades.
  • Coure les verdures al vapor.
  • Rostir les carns o fer-les a la planxa.
  • Emmagatzemar en envasos hermètics, lluny de la llum, els aliments que no necessiten guardar-se en la nevera.
  • Consumir cereals enriquits en vitamina I.

Per augmentar el consum dels minerals recomanats, se suggereix:

  • Cuinar l’aliment en la menor quantitat d’aigua i en el menor temps possibles.
  • Augmentar el consum d’aliments integrals.

Per evitar contratemps, convé recordar que:

  • Les vitamines A i B6 poden ser tòxiques en altes dosis, per això no s’aconsella prendre suplements si no és per indicació mèdica.
  • Els nutricosméticos fotoprotectores són un complement, estimulen el bronzejat i les defenses naturals, però no són substitutius de totes les recomanacions anteriors.

Cuidar la pell: la hidratació com a font de bellesa

L’aigua manté la pell hidratada i, al mateix temps, permet eliminar amb facilitat les toxines que la perjudiquen. A més, proporciona nutrients com el coure, el seleni i el sulfur, necessaris per a una pell cuidada i sana.

El secret radica a ingerir líquids amb regularitat durant el dia, sense esperar a sentir sigueu

El secret radica a ingerir líquids amb regularitat durant el dia. No obstant això, si es practica algun esport, s’ha de controlar la quantitat de líquid que es beu. Per a això, l’esportista ha de pesar-se abans i després de l’activitat física i beure el pes perdut. En qualsevol cas, la norma general és prendre un litre d’aigua per cada hora d’exercici i s’ha de beure abans, durant i després de l’activitat física.

Mantenir un bon nivell de líquids no solament contribueix al fet que la persona se senti bé i al fet que millori la seva salut, també és una important font de bellesa: ajuda a conservar la pell hidratada i a tenir un aspecte saludable.

Prendre el sol amb precaució també nodreix la pell

L’OMS recomana exposar la cara i els braços al sol durant 30 minuts al dia

Quan la llum solar entra en contacte amb la pell, el colesterol produeix vitamina D. La fracció ultraviolada B de la llum solar fa que aquesta es formi a partir del seu precursor, el 7-dehidrocolesterol. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana exposar la cara i els braços al sol durant uns 30 minuts al dia, amb la precaució de no cremar-se, per aconseguir una producció adequada de vitamina D. Qualsevol excedent d’aquesta substància liposoluble produït durant l’estiu pot emmagatzemar-se en el teixit gras per al seu ús posterior. És impossible obtenir massa vitamina D a través de l’exposició solar, a causa d’un mecanisme autorregulador que provoca la seva descomposició induïda.

Segons l’OMS, les persones que no surten de casa o les persones de pell fosca poden sofrir manca de vitamina D. Per això, la vitamina D d’origen alimentari exerceix una funció molt important. Aquesta substància és fonamental per mantenir els ossos/ossos sans, a més de ser necessària per al funcionament dels músculs i l’equilibri. La seva escassetat pot derivar en un major risc de patir fractures.

S’han de protegir les zones més sensibles: la pell de l’escot, el cuir cabellut, la cara, les mames i les espatlles. Ricardo Ruiz Rodríguez, director de la Clínica Dermatológica Internacional i cap de la Unitat de Dermatologia de la Clínica Ruber, aconsella tenir especial cura amb el nas, les orelles i els llavis, ja que és on més melanomes s’operen en consulta.

Els dermatólogos insisteixen que s’ha de preservar la pell dels rajos ultraviolats, que són molt perillosos perquè intervenen en la generació del càncer de pell. A l’estiu, la millor protecció és la pantalla física (barrets, mocadors, ulleres, samarretes…) i les cremes protectores. La hidratació, en aquest cas, funciona com un complement a l’adequada exposició solar. És a dir, cal cuidar-se per dins i ser prudent per fora.

Etiquetes:

Dieta piel-ca salut

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions