Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments per millorar la salut del cabell

L'alimentació és un dels factors que s'han de tenir en compte per conservar un cabell saludable i prevenir la seva caiguda prematura

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 04 de Setembre de 2012

Tener un cabello resistente y con un buen aspecto es un signo de buena salud. Y sin duda, la salud y una correcta alimentación van de la mano. Así que un motivo más para seguir una dieta sana es, por qué no, mantener el buen aspecto de nuestra melena, si bien esto no es lo único que preocupa a los expertos en el cuero cabelludo: la pérdida del cabello puede disminuir la confianza en nosotros mismos y ello puede generar, sobre todo en mujeres mayores, una disminución en la frecuencia de las relaciones sociales, e incluso, provocar aislamiento social. Este asunto no es, en absoluto, trivial. En este reportaje, se enumeran las principales causas de pérdida de cabello, se analizan las relacionadas con la nutrición y se indica cuáles son las vitaminas y minerales que inciden en la salud del cabello.

Imatge: Martin de Witte

Principals causes de pèrdua de cabell

La pèrdua de cabell pot deure’s a diversos factors. Entre ells:

  • Envelliment (és el motiu més freqüent).
  • Causes genètiques.
  • Determinades malalties (en particular, les autoinmunes).
  • Ús de certs medicaments (la pèrdua sol millorar en deixar de prendre’ls).
  • Canvis hormonals, com els ocorreguts durant l’embaràs, que es reverteixen poc després del part.
  • Malament cura del cabell per ús freqüent de trenes atapeïdes, productes químics, calor mitjançant planxes o alisadores de pèl, i fins i tot, l’ús habitual de tints.
  • Estrès emocional (encara que sembla que el seu efecte és més aviat modest).
  • Desnutrició.
  • Alcoholisme.
  • Malament funcionament de la glàndula tiroide.
  • Seguir una “dieta miracle”.
  • Dèficit de determinades vitamines i minerals.

Els últims cinc punts d’aquesta llista estan relacionats amb l’alimentació i, per aquest motiu, s’analitzen a continuació amb més detall.

Nutrició i pèrdua capil·lar

  1. La desnutrició és molt poc freqüent a Espanya, excepte en situacions excepcionals, i el seu tractament ha de quedar en mans d’especialistes. En qualsevol cas, la pèrdua de cabell és el menor dels mals en tals circumstàncies.

  2. L’alcoholisme , no obstant això, registra a Espanya una de les majors xifres de consum d’alcohol per capita d’Europa, segons l’últim informe referent a l’Organització Mundial de la Salut. Convé disminuir, sense cap dubte, el consum de begudes alcohòliques. Si evitar la pèrdua de cabell contribueix a aquesta disminució, serà una bona notícia.

  3. Des d’un punt de vista nutricional, prevenir possibles malalties de la glàndula tiroide, com l’hipotiroïdisme (que pot generar un pèl aspre, sec i provocar la seva pèrdua) pansa per prendre de forma habitual, encara que amb moderació, sal yodada. Amb mitja cullerada al dia és suficient, excepte en dones embarassades o lactants, que requereixen suplements de iode. Les hormones tiroïdals, que necessiten iode per a la seva correcta formació, participen en l’activitat dels fol·licles pilosos.

  4. Un dels molts efectes secundaris de les “dietes miracle” és la pèrdua de cabell, però com això ocorre amb lentitud, és possible que no sigui evident fins a passats diversos mesos després de l’inici de la “dieta”. El més recent consens espanyol de prevenció i tractament del sobrepès i l’obesitat en adults assenyala que les dietes molt baixes en calories inclouen, entre els seus múltiples efectes adversos, la caiguda de cabell. A causa dels seus efectes secundaris, i al fet que la seva eficàcia és limitada, aquestes dietes es desaconsellen.

  5. Hem de prendre pastilles de vitamines i minerals perquè la nostra cabellera llueixi meravellosa? La resposta és no. Malgrat que la nostra alimentació no és del tot saludable, els dèficits de vitamines i minerals que afectarien al nostre cabell són rars a Europa. Una dieta saludable i equilibrada és capaç de cobrir els requeriments nutricionals del nostre cabell per si mateixa, sense necessitat d’acudir als suplements.

Vitamines i minerals per al cabell

L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) assenyala que no hi ha proves suficients que relacionin la salut capil·lar amb la ingesta de ferro, beta-carotenos, aminoàcids L-cisteïna i L-metionina, isoflavonas de la soia o vitamines A, B1, B2, B3, B5, B6, B12 o I.

Els micronutrientes que sí contribueixen, segons l’EFSA, al manteniment del cabell són la biotina, el coure, el seleni i el zinc. No obstant això, la institució també detalla que no hi ha dades que evidenciïn dèficits de tals nutrients en la població general de la Unió Europea.

Prendre suplements sense indicació mèdica no farà que el cabell estigui més sa i pot generar efectes secundaris indesitjables. L’excés de seleni pot causar pèrdues de cabell. La millor manera d’ingerir tals nutrients és mitjançant una dieta sana, per a això convé recordar tres secrets:

  1. Consumir aliments no processats o amb prou feines processats.
  2. Reduir la grandària de les racions dels aliments que prenem.
  3. Prioritzar en la nostra dieta els aliments d’origen vegetal.

Cien cabellos al día

Los adultos perdemos entre 100 y 150 cabellos cada día, pero como al mismo tiempo crecen otros nuevos, esta pérdida es casi imperceptible. Las mujeres pierden el cabello más tarde que los hombres, aunque no es tan conocido que la mitad de ellas experimentan una pérdida perceptible de pelo a partir de los 50 años.

Cerca del 75% de las mujeres mayores de 65 años pierden un alto número de cabellos a diario. Es normal, en suma, que nuestro cabello sea menos resistente, más canoso y se caiga más con el paso de los años. Pero tal como recoge este artículo de EROSKI CONSUMER, uno de los secretos de un buen envejecer radica en la juventud interior y en la actitud personal.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions