Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments per prevenir i alleujar les nafres en la boca

El ferro i les vitamines del grup B són molt efectius per prevenir les aftas bucals, mentre que els aliments probióticos i amb omega-3 mantenen la salut de la boca

Img llagas boca listp Imatge: Eggybird

Les nafres bucals són úlceres petites a l’interior de la boca. Són molestes, doloroses i bastant comunes en la població adulta, ja que algunes de les seves causes -com l’estrès emocional o els canvis hormonals- són també habituals. Però les nafres poden tenir el seu origen en dèficits nutricionals o al·lèrgies alimentàries i, de la mateixa manera, certs aliments ajuden a prevenir-les o alleugen el malestar. En el següent reportatge s’explica què són i per què es formen les nafres bucals, es detallen pautes dietètiques per prevenir-les i informació sobre els aliments funcionals per mantenir la salut de la boca, així com indicacions per atenuar el dolor.

Img llagas boca

Imatge: Eggybird

Nafres bucals, què són i per què es formen?

Algunes nafres es deuen a la manca de certes vitamines i minerals, com a ferro, vitamines del grup B i àcid fólico

Les nafres bucals són úlceres petites amb la base grisa o blanca i la vora vermella. Poden formar-se una o diverses alhora i són molt comunes i repetitives. Són nafres obertes i doloroses, conegudes també com aftas o úlceres bucals. És important no confondre-les amb els herpes labials o les úlceres febrils (anomenats “focs” o “febres”) perquè tenen causes i tractaments diferents. La diferència principal és clara: les nafres es formen sempre dins de la boca, mentre que els herpes i les úlceres febrils es localitzen fora.

Les nafres poden deure’s a infeccions virals, encara que la majoria de les vegades no resulta senzill determinar el seu origen, ja que hi ha múltiples causes possibles. Entre elles:

  • Lesió bucal a causa d’un arranjament dental.
  • Estrès emocional.
  • Manca de certes vitamines i minerals (especialment, ferro, vitamines del grup B i àcid fólico).
  • Períodes menstruals.
  • Canvis hormonals.
  • Reacció al·lèrgica a un o diversos aliments.

També pot haver-hi un component hereditari i les dones són més propenses a contreure-les que els homes. Asímismo les poden sofrir tant els adults com els nens.

Pautes dietètiques per prevenir nafres en la boca

Els únics nutrients que s’han identificat i relacionat amb les afeccions en la boca són algunes vitaminas i el ferro. Entre les primeres, ressalten les del grup B, abundants en aliments rics en proteïnes, tant vegetals com a animals:

  • Vitamina B2 o riboflavina. A més d’esquerdes en les comissures de la boca i altres afeccions de la pell, el seu dèficit també es relaciona amb l’anèmia. És una vitamina que es troba en el pa, a causa del llevat, els cereals integrals, les verdures de fulla verda, la llet i els ous. Segons el Consell Europeu d’Informació sobre Alimentació (EUFIC), la principal font d’aquesta vitamina és la llet.
  • Niacina o vitamina B3, present en carns vermelles i blanques, peixos, cereals fortificats amb aquesta vitamina, cacauets, làctics i ous.
  • Àcid fólico. Igual que la vitamina B2, es troba en les verdures de fulla verda. La seva abundància és major en les llenties, les faves i els pèsols. Com ocorre amb la vitamina B2, la seva manca afavoreix l’anèmia. No obstant això, en dosis altes pot ser perjudicial, per la qual cosa la ingesta de suplements ha de controlar-se per un metge. La manca d’aquesta vitamina és molt freqüent en dones embarassades, les quals tenen també risc d’anèmia i alteracions bucals.
  • Vitamina B12 o cobalamina. Present en carns, mariscs i làctics, igual que la niacina, requereix el consum d’aliments d’origen animal.
  • Vitamina C. La seva manca no provoca úlceres bucals, però sí genives inflamades i sagnants. Es localitza en els cítrics, sobretot, i en tot tipus de fruites i verdures. Les persones fumadores tenen sovint necessitats majors de vitamina C.

D’altra banda, s’han d’evitar els aliments molt calents, duros o molt condimentats per impedir que augmenti el dolor.

Aliments funcionals per mantenir la salut bucal

Un aliment es considera funcional quan, a més de destacar per les seves propietats nutritives, conté certs elements el consum diari dels quals -en una dieta equilibrada- contribueix a mantenir o millorar el nostre estat de salut i benestar.

Hi ha dos tipus d’aliments funcionals que s’han relacionat amb la salut oral: els aliments probióticos i els que contenen omega-3, pel seu poder antiinflamatorio. Així mateix, un estudi del Center for Oral Health Research situat en el Col·legi de Dentistes de la Universitat de Kentucky demostra la potencial activitat antibacteriana dels àcids grassos omega-3 enfront dels patògens orals.

Els components que fan que un aliment sigui funcional han estat sempre presents en la naturalesa, però és en les últimes dècades quan els investigadors han començat a identificar-los de forma aïllada i a determinar els beneficis concrets que proporcionen al nostre organisme. Per aquest motiu, podem aprofitar els aliments que per si mateixos contenen aquestes substàncies beneficioses, és a dir, aliments naturals, sense necessitat de recórrer sempre als aliments enriquits o modificats que s’engloben en el concepte d’aliment
funcional.

  • Els aliments probióticos de forma natural són els iogurts frescos i les llets fermentades.
  • Els aliments naturals rics en àcids grassos omega-3 són els peixos, l’oli de girasol i la fruita seca.

No obstant això, és important recordar que, si bé prendre aquests aliments de forma habitual en la nostra dieta constitueix una ajuda, no és un mètode infalible per prevenir o guarir les nafres bucals.

Com guarir les aftas i atenuar el dolor

Segons l’Associació Americana Dental (ADA), en la majoria dels casos, les nafres de la boca desapareixen per si soles i no requereixen tractament. L’habitual serà que el dolor disminueixi en uns quants dies i que la resta de símptomes se superin al cap de dues setmanes. No obstant això, la seva curació pot accelerar-se:

  • Amb esbandides bucals suaus que es comercialitzen.
  • Amb esbandides d’aigua i sal o aigua i bicarbonat.
  • En aplicar sobre les nafres una barreja d’aigua i aigua oxigenada amb un cotó.

Tots aquests mètodes poden aplicar-se quantes vegades es vulgui i, a major freqüència, més ràpida serà la curació, segons informació revisada per la URAC, American Accreditation HealthCare Commission.

Després dels tractaments, que poden resultar dolorosos, un remei casolà per alleujar el dolor consisteix a aplicar de manera directa la polpa d’una fulla d’Aloe Vera. L’ús de l’Aloe Vera a la zona bucal no està massa estès. No obstant això, aporta moltes solucions efectives i de forma natural a diferents afeccions que es desenvolupen en la boca, entre elles: aftas, herpes, abscessos, esquerdes en els llavis, ferides, úlceres bucals, inflamacions i irritacions provocades per dentadures postisses o aparells d’ortodòncia, així com després de l’extracció d’un molar.

L’Aloe Vera té un poder antiinflamatorio i reconstituent cel·lular que ajuda a l’alleujament de les diferents afeccions. Per aplicar-ho, es recomana esperar al voltant de 15 minuts després de raspallar-se les dents, ja que el fluor anul·la l’efecte. Una vegada que s’estén el gel d’Aloe Vera, convé mantenir-ho en la boca entre cinc i deu minuts. Si després d’aplicar els remeis casolans el dolor persisteix i impedeix fer una vida normal, menjar amb normalitat o agafar el son, s’haurà d’acudir a un metge. També és recomanable consultar a un especialista si les nafres, ja siguin blanques o no, es formen 2 o 3 vegades per any.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions