Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments precuinats: ràpids, còmodes, variats… tot són avantatges?

La seva oferta i demanda han anat augmentant en funció dels nous hàbits de compra i de la proporció de dones en el mercat laboral.

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 17deSetembrede2001

La majoria dels aliments que habitualment formen part de nostra
dieta són el producte resultant d’una sèrie de manipulacions més o
menys intenses dels productes alimentosos, amb la finalitat d’assegurar la seva higiene,
millorar les seves qualitats organolèptiques (aquelles que apreciem mitjançant
els sentits; color, aroma, sabor, textura..) i facilitar al consumidor la seva preparació
i consum.

Pastes (lasagna, canelons..), amanides variades, croquetes, crestes,
menestras, paelles… La llista d’aliments precuinats és cada vegada més
àmplia, igual que el seu públic. És indubtable que la possibilitat de fer
una sopa en tres minuts, o una paella en deu i sense tacar ni una cassola
ni un moble en tota la cuina, és una idea més que temptadora; però la
pressa no sempre és bona consellera d’una alimentació
equilibrada i saludable. La veritat és que aquest tipus de productes no són
els més indicats, almenys per a consumir-los tots els dies.

Alguns dels seus inconvenients:

Dificultat d’identificació, en quantitat i qualitat, dels ingredients:
En general, el consumidor no coneix la composició exacta
d’aquests productes, a diferència dels quals es preparen a casa. A més,
existeixen sensibles diferències entre precuinats similars segons la marca
comercial; quant a la mena d’oli o greix de condimentació o cuinat
(d’oliva, gira-sol, soia, coco o palma…) i la proporció d’altres ingredients
que els componen. Per exemple: en fregits com ara croquetes, barretes de peix,
etc., la proporció d’arrebossat i de contingut de beixamel de carn o
peix, etc. varien considerablement.
Alteracions en el valor nutritiu, pèrdua de nutrients:
A pesar que cada vegada les tècniques d’elaboració de
precuinats minimitzen en major mesura les pèrdues nutritives, els menjars
preparades no són tan nutritives com les mestresses, aquestes que, a vegades, porten
tot un matí. Això és pel fet que generalment aquests aliments ja
estan cuits, per la qual cosa perden una considerable quantitat de nutrients
i a més, cada vegada que s’escalfen, abandonen bona part de la seva aportació
de vitamines.
Digestibilitat, contingut de sodi i valor energètic:
Un altre dels seus inconvenients és que solen ser plats molt condimentats
i a vegades massa forts, per la qual cosa provoquen digestions pesades. Per un altre
costat, en general, contenen més sucre i sal
que els que es realitzen a casa, entre altres coses, perquè el sodi s’utilitza
des de fa segles com a conservant i es continua fent en l’actualitat.
El valor energètic d’aquests aliments sol ser major que el de els
frescos, per la qual cosa cal tenir molta cura amb els possibles augments de
pes. De fet, molta gent engreixa quan s’independitza, i la raó
no és una altra que l’augment de consum d’aquesta mena de preparats. Per això, és
important no abusar del seu consum i incloure aliments frescos en major proporció
en la dieta.
Greixos saturats i colesterol:
Els greixos
saturades -aquelles que en excés tendeixen a augmentar els nivells de colesterol
en sang- són massa abundants en els preparats alimentosos degut, sobre
tot, a les salses, els greixos i altres ingredients que s’empren en la seva fabricació.

Additius alimentaris:
Els aliments precuinats solen estar composts, entre altres coses,
de conservants, colorants, antiapelmazantes, etc. Encara que certs aliments
frescos també els porten, ho fan en quantitats molt menors. En
qualsevol cas, els
additius alimentaris
tenen determinats beneficis, com el major temps de conservació;
aquesta és, precisament, una dels seus grans avantatges: es mantenen en perfecte
estat durant diversos mesos seguint les instruccions del fabricant que figuren
en el seu etiquetatge.

Algunes dels seus avantatges:

De llarga conservació, fàcils de preparar i molt variats:
L’oferta és tan àmplia, que permet variar sense problemes el menú
i a més, ofereixen la possibilitat de provar alguns plats pertanyents
a la cuina internacional que, d’una altra manera, no degustaríem.
Oferta cada vegada major de precuinats per a persones amb necessitats especials:
Des de fa a penes tres o quatre anys han proliferat els preparats
que van precedits d’etiquetes amb denominacions del tipus “sense colesterol”,
“light”,
“sense sucre”, “baix en sodi”…. Això ha permès
que persones que en principi no podien prendre els precuinats convencionals
per algun dels seus components específics, disposin avui dia de
productes especials obtinguts mitjançant diverses modificacions, adaptant-los
a les diferents necessitats.

En definitiva, els precuinats no són els aliments més nutritius
i saludables del mercat, però tampoc cal considerar-los com una cosa negativa.
Simplement cal consumir-los de manera ocasional i no com a base de la dieta.

Enllaços d’interès:

*
Anàlisi comparativa, Revista Consumer: Precuinats ultracongelados
de lluç.


* Anàlisi
comparatiu, Revista Consumer: Lasagna i canelons farcits de carn, precuinats
i ultracongelados.

* Anàlisi
comparatiu, Revista Consumer: Mandonguilles en llauna.

* Anàlisi
comparatiu, Revista Consumer: Croquetes de pernil congelades.

* Anàlisi
comparatiu, Revista Consumer: Pizza romana i de tonyina.

* Anàlisi
comparatiu, Revista Consumer: Calamars a la romana congelats.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions