Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments protagonistes de l’estiu

Les fruites i les hortalisses estivals, que presenten un alt contingut en aigua, fibra, antioxidants i micronutrientes, són idonis per a alimentar-se en la calor

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 29deJunyde2004

Avui dia, a causa dels cultius en hivernacle es pot disposar de
qualsevol tipus d’aliment durant tot l’any, si bé els de temporada
continuen sent molt més saborosos i nutritius. Per això, a l’estiu no poden faltar
en la nostra taula aliments com l’albergínia, el tomàquet, el cogombre, els pebrots,
les cireres, el meló o la síndria.

Plats molt refrescants

Quan la calor referma, les preferències a l’hora de triar un aliment o
un altre canvien, ja que els densos potajes que es prenen a l’hivern, rarament
vénen de gust a l’estiu. Una bona opció és triar un primer plat lleuger,
refrescant i nutritiu. Les sopes fredes i les cremes són senzilles de
elaborar i molt apetibles en aquesta estació. Refresquen i alimenten, ja
que normalment s’elaboren a base de diferents verdures i cereals o patata,
pel que són plats rics en varietat de nutrients, fibra i antioxidants.
El seu alt contingut en aigua no sols els converteix en plats amb un baix
contingut calòric, si no que a més ajuden a mantenir una correcta
hidratació. Una crema vichyssoise o un tradicional gaspatxo elaborat
a base d’hortalisses i oli d’oliva, poden ser alguna de les múltiples
opcions que existeixen.

Les amanides són un dels plats de l’estiu per excel·lència. Es poden elaborar
amb gran varietat de vegetals com a endívies, espinacs, diferents tipus d’enciam, tomàquet,
cogombre, pebrot, pastanaga, remolatxa, ceba… pel que no sols
seran un plat lleuger i molt nutritiu gràcies al seu alt contingut en vitamines,
minerals, fibra i antioxidants, sinó que resultaran molt atractives
gràcies al gran colorit que presenten.
Si es desitja elaborar una amanida més consistent es poden afegir
aliments com a blat de moro, pasta, arròs o patata o fins i tot llegums, que aporten
hidrats de carboni complexos a l’amanida i molt poca o gens de greix. I per a
el sopar res millor que una amanida completa que contingui també aliments
proteics com taquitos de formatge o tofu o ou, entre altres.

Les verdures no sols serveixen per a elaborar amanides, sinó que són un
acompanyament perfecte per a plats tant d’ou o seitan, ja
que cuinades a la planxa, saltades i fins i tot crues, constitueixen una guarnició
molt saborosa i nutritiva que a més aporta un toc de color al plat
fent-ho molt més apetible.

Per a postres, fruita fresca

La gran varietat de fruites que ens ofereix l’estiu fa difícil resistir-se
a elles. Són les millors postres i tentempié, ja que a més de ser
riques en aigua contenen minerals, vitamines i diferents substàncies amb acció
antioxidant, a més de contenir quantitats interessants de fibra.

Una bona manera d’aprofitar totes les propietats nutritives que posseeixen les
fruites és prendre-les en forma de macedònia. La mescla de color, aroma i sabor
fa que aquest sigui unes postres molt apetibles, a més de ser una
opció molt encertada perquè els nens consumeixin aquests nutritius
aliments. En les macedònies es poden barrejar tantes fruites com es vulgui:
maduixes, síndria, meló, kiwi, plàtan, cireres, etc.

Mantenir una correcta hidratació

Incloure fruites i verdures en la dieta, ajuda a mantenir una correcta hidratació
durant els calorosos mesos d’estiu gràcies a l’alt contingut d’aigua d’aquests
aliments. Si bé cal no oblidar la importància de beure aigua en quantitats
suficients. En general a l’estiu és aconsellable prendre uns dos litres de
líquid al dia, encara que aquesta quantitat pot variar ja que depèn
de l’exercici que es realitzi, la condició física de cada persona,
així com de la temperatura ambiental.

Cal prestar especial atenció a nens i ancians ja que són
més sensibles als cops de calor. En aquests casos, així com
en persones poc acostumades a ingerir quantitats tan elevades d’aigua, pot
resultar útil substituir-la en alguns casos per sucs de fruites o d’hortalisses,
infusions fredes… però sense oblidar que l’aigua és la beguda més
recomanable.

Una bona hidratació juntament amb una correcta alimentació, ajuda
a sentir-se fresc i saludable a més de contribuir al manteniment del
bon estat de la pell, més afectada a l’estiu que a l’hivern degut
a aquest efecte dels raigs solars, que afavoreixen l’envelliment de la
mateixa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions