Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments protagonistes de l’estiu

Les fruites i les hortalisses estivals, que presenten un alt contingut en aigua, fibra, antioxidants i micronutrientes, són idonis per a alimentar-se en la calor
Per maitezudaire 29 de juny de 2004

Avui dia, a causa dels cultius en hivernacle es pot disposar de qualsevol tipus d’aliment durant tot l’any, si bé els de temporada continuen sent molt més saborosos i nutritius. Per això, a l’estiu no poden faltar en la nostra taula aliments com l’albergínia, el tomàquet, el cogombre, els pebrots, les cireres, el meló o la síndria.

Plats molt refrescants

Quan la calor referma, les preferències a l’hora de triar un aliment o un altre canvien, ja que els densos potajes que es prenen a l’hivern, rarament vénen de gust a l’estiu. Una bona opció és triar un primer plat lleuger, refrescant i nutritiu. Les sopes fredes i les cremes són senzilles de elaborar i molt apetibles en aquesta estació. Refresquen i alimenten, ja que normalment s’elaboren a base de diferents verdures i cereals o patata, pel que són plats rics en varietat de nutrients, fibra i antioxidants. El seu alt contingut en aigua no sols els converteix en plats amb un baix contingut calòric, si no que a més ajuden a mantenir una correcta hidratació. Una crema vichyssoise o un tradicional gaspatxo elaborat a base d’hortalisses i oli d’oliva, poden ser alguna de les múltiples opcions que existeixen.

Les amanides són un dels plats de l’estiu per excel·lència. Es poden elaborar amb gran varietat de vegetals com a endívies, espinacs, diferents tipus d’enciam, tomàquet, cogombre, pebrot, pastanaga, remolatxa, ceba… pel que no sols seran un plat lleuger i molt nutritiu gràcies al seu alt contingut en vitamines, minerals, fibra i antioxidants, sinó que resultaran molt atractives gràcies al gran colorit que presenten. Si es desitja elaborar una amanida més consistent es poden afegir aliments com a blat de moro, pasta, arròs o patata o fins i tot llegums, que aporten hidrats de carboni complexos a l’amanida i molt poca o gens de greix. I per a el sopar res millor que una amanida completa que contingui també aliments proteics com taquitos de formatge o tofu o ou, entre altres.

Les verdures no sols serveixen per a elaborar amanides, sinó que són un acompanyament perfecte per a plats tant d’ou o seitan, ja que cuinades a la planxa, saltades i fins i tot crues, constitueixen una guarnició molt saborosa i nutritiva que a més aporta un toc de color al plat fent-ho molt més apetible.

Per a postres, fruita fresca

La gran varietat de fruites que ens ofereix l’estiu fa difícil resistir-se a elles. Són les millors postres i tentempié, ja que a més de ser riques en aigua contenen minerals, vitamines i diferents substàncies amb acció antioxidant, a més de contenir quantitats interessants de fibra.

Una bona manera d’aprofitar totes les propietats nutritives que posseeixen les fruites és prendre-les en forma de macedònia. La mescla de color, aroma i sabor fa que aquest sigui unes postres molt apetibles, a més de ser una opció molt encertada perquè els nens consumeixin aquests nutritius aliments. En les macedònies es poden barrejar tantes fruites com es vulgui: maduixes, síndria, meló, kiwi, plàtan, cireres, etc.

Mantenir una correcta hidratació

Incloure fruites i verdures en la dieta, ajuda a mantenir una correcta hidratació durant els calorosos mesos d’estiu gràcies a l’alt contingut d’aigua d’aquests aliments. Si bé cal no oblidar la importància de beure aigua en quantitats suficients. En general a l’estiu és aconsellable prendre uns dos litres de líquid al dia, encara que aquesta quantitat pot variar ja que depèn de l’exercici que es realitzi, la condició física de cada persona, així com de la temperatura ambiental.

Cal prestar especial atenció a nens i ancians ja que són més sensibles als cops de calor. En aquests casos, així com en persones poc acostumades a ingerir quantitats tan elevades d’aigua, pot resultar útil substituir-la en alguns casos per sucs de fruites o d’hortalisses, infusions fredes… però sense oblidar que l’aigua és la beguda més recomanable.

Una bona hidratació juntament amb una correcta alimentació, ajuda a sentir-se fresc i saludable a més de contribuir al manteniment del bon estat de la pell, més afectada a l’estiu que a l’hivern degut a aquest efecte dels raigs solars, que afavoreixen l’envelliment de la mateixa.