Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments que ajuden a deixar de fumar

Un estudi afirma que certs aliments empitjoren el sabor dels cigarrets, mentre que uns altres ho realcen

L’obsessió per engreixar quan es vol deixar de fumar suposa sovint l’abandó de l’intent. No obstant això, un recent estudi ha demostrat que una alimentació sana pugues no solament minimitzar aquest augment de pes en ser més saludable, sinó que també pot facilitar l’abandó de l’hàbit. Així, la recerca demostra que les fruites, les hortalisses o els làctics empitjoren el sabor del cigarret. Per contra, la carn, l’alcohol o el cafè realcen el seu sabor, fent més atractiu l’hàbit de fumar. Es demostra així que l’alimentació pot convertir-se en una aliada per abandonar el tabac.

ImgImagen: Georgios MW
Per a molts fumadors habituals, deixar de fumar pot arribar a ser una odissea. El primer pas, el més important i difícil de donar, és voler abandonar l’hàbit. No només la pròpia addicció porta a no voler fer-ho. Fumar, en multitud de casos, és una qüestió social, i el fet de fer el cigarret i xerrar mentre es pren un cafè es pot convertir en una rutina diària d’allò més agradable, sense ser conscient que aquest moment tan plaent està perjudicant la salut. La falta de motivació i l’estrès acompanyat de la coneguda frase ara no és el moment són dos exemples més que poden dificultar el cessament de l’hàbit.

Però quan es decideix fer el pas, altres qüestions poden determinar de manera clau el possible èxit o fracàs de l’intent: l’ansietat, la por al mico, la difícil situació sense el cigarret havent dinat o la por a engreixar. És precisament aquest últim aspecte el que porta de cap a molts fumadors, que associen el cessament a un augment proporcional dels quilos.

De fet, existeixen factors tant físics com a psicològics que converteixen aquesta afirmació en certa. Deixar el tabaquisme afecta a les hormones, al sistema nerviós, al sentit del gust i de l’olfacte, a la capacitat de digerir i assimilar els nutrients dels aliments. D’altra banda, la inevitable ansietat s’intenta superar habitualment amb el menjar que, a més, acostuma a ingerir-se compulsivament i de forma desordenada.

L’hàbit de fumar es reforça amb el consum habitual de certs aliments que potencien el seu sabor, sobretot cafè i alcohol

Aliments que ajuden al cessament

No obstant això, un estudi ha demostrat la ja existent noció que una alimentació sana pugues no solament minimitzar aquest augment de pes en ser més saludable, sinó que a més pot facilitar l’abandó de l’hàbit. Segons la Universitat Duke de Carolina del Nord (EUA), que ha dut a terme la recerca, hi ha aliments que empitjoren el sabor del cigarret, com les fruites, les hortalisses o els productes làctics. Per contra, consumir abundant carn, alcohol o cafè produeix l’efecte contrari, ja que realça el seu sabor, fent més atractiu l’hàbit de fumar. L’estudi demostra, doncs, que l’hàbit de fumar sembla estar reforçat pel consum habitual de certs aliments que potencien el seu sabor.

Liderat pel Doctor Joseph McClernon, professor assistent en el departament de psiquiatria i ciències del comportament del Centre Mèdic de la Universitat de Duke en Durham, en l’estudi s’ha analitzat el comportament de 209 fumadors, als quals se’ls ha preguntat sobre els aliments que fan empitjorar o realçar el sabor del tabac. Els làctics (llet o formatges), les begudes sense cafeïna (aigua o sucs), les fruites i els vegetals van ser els aliments que reiteradament es van nomenar com a protagonistes de l’empitjorament del sabor dels cigarrets, un 19%, un 14% i un 16% respectivament. El 44% dels participants van afirmar que les begudes alcohòliques realcen el seu sabor, i el 45% les begudes amb cafeïna (te, beguda de cua o cafè). El 11% va nomenar a la carn.

Una dieta ràpida

Segons els investigadors de la Universitat Duke, els resultats podrien ajudar a la creació d’una dieta ràpida per deixar de fumar, així com el desenvolupament de xiclets o pastilles que disminueixin la palatabilidad del cigarret. McClernon afirma: “Amb petites modificacions en la dieta, consumint productes que empitjoren el sabor del cigarret, com la llet o un got d’aigua freda, i evitant els que realcen el seu sabor, com la cervesa, els fumadors podrien deixar de fumar molt més ràpida i fàcilment”.

Els resultats de l’estudi poden ajudar a la creació d’una dieta ràpida per deixar de fumar que potenciï els aliments que empitjoren el sabor del cigarret

El menjar es converteix, després de l’estudi, en una aliada per qui desitja deixar de fumar, i no en una excusa per no fer-ho. Si, finalment, es combina amb una teràpia de substitució de la nicotina i amb exercici continuat, el cessament de l’hàbit no hauria de ser, per fi, un procés tan difícil d’aconseguir.

Una vegada passades les primeres tres o sis setmanes es podria reprendre progressivament el consum moderat dels productes que realcen el sabor del cigarret, encara que en quantitats moderades.

Els autors de la recerca reivindiquen ser els primers a relacionar l’alteració en la palatabilidad dels cigarrets amb els menjars i les begudes, i afirmen que l’estudi obre noves portes comercials i de màrqueting per a certs productes. El director de l’estudi, McClernon, va reconèixer que, no obstant això, és necessari investigar més per determinar exactament quins aliments afecten el sabor del cigarret i si alterar la dieta podria millorar l’èxit de deixar de fumar.

Menjar bé durant quatre setmanes

El menú ideal per deixar de fumar sense engreixar considerablement hauria de permetre adquirir hàbits alimentaris saludables, considerant els criteris d’una dieta variada i equilibrada, així com establir un ordre de menjars que eviti picar entre hores i trencar amb la monotonia.

El compliment de la dieta és molt important. És imprescindible, per tant, no saltar-se cap menjar per no arribar a la següent presa amb molta més ansietat, la qual cosa amb freqüència condueix a menjar més de l’hagut de.

Existeixen dietes que poden ajudar a dur a terme una adequada deshabituació del tabac minimitzant l’adquisició de quilos de més. Un exemple és la dieta de quatre setmanes que ofereix la pàgina de CONSUMER EROSKI.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions