Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments que estan de moda, són per a tant?

Un repàs a les propietats de cinc aliments que s'han posat de moda, des del sirope d'atzavara fins a la papaya o el baobab
Per Aitor Sánchez García, Lucía Martínez 30 de novembre de 2016
Img beneficios papaya hd
Imagen: efired

Hem viscut la moda instagramer de l’alvocat i el pudin de chía, com també llegit mil articles en blogs de tot tipus (dels més científics a revistes de moda) sobre les bondats del coco i de com havíem pogut viure sense ell fins ara. I hem vist que el supermercat de barri afegeix kale (col arrissada) i quinoa a la seva oferta de productes, com la gran indústria alimentària comença a enriquir els seus productes amb baobab i que passem de l’atzavara a la llet daurada sense despentinar-nos en la mateixa temporada. Però en realitat aquests aliments aporten beneficis indiscutibles a la dieta? En aquest article s’analitzen cinc dels productes més en voga.

Igual que cada temporada canvia la moda tèxtil, i si ahir es portaven els quadres avui són les ratlles, també varien les modes alimentàries. Hi ha productes que van i venen, que es queden per sempre, que tenen un moment de glòria curt i intens… L’auge de les xarxes socials ha contribuït en gran manera a aquest corrent. La proliferació d’aquests productes és una conseqüència favorable de la globalització que ha vingut a diversificar i aportar un plus de salut a la nostra dieta? O és pur màrqueting? Llancem una mica de llum sobre això, perquè tot depèn principalment de quins aliments s’estigui parlant.

1. Sirope d’atzavara

Va arribar a les nostres taules durant la demonización del sucre com a solució per no haver de renunciar al dolç. Complia tots els requisits de publicitat que semblen tenir aquests productes: natural, exòtic, una mica car… Es va vendre com la panacea de baix índex glucémico, encara que se sap que això no aporta avantatge cap de per si mateix, i com el sucre saludable que anava a permetre seguir gaudint sense culpa de la rebosteria casolana per solament uns pocs euros més.

La realitat és que el sirope d’atzavara, planta originària de zones tropicals i subtropicales (per tant ni local, ni sostenible), és un xarop ric en fructosa i un sucre afegit més que cal evitar en la dieta. No aporta beneficis reseñables sobre la sacarosa, i embolicar-ho en aquest halo de salubritat solament fa que s’augmenti el consum de manera irresponsable.

2. Coco

En el cas del coco i els seus diferents subproductes (aigua de coco, oli verge extra, polpa) sí són certs els adjectius saludables que se li apliquen. L’oli de coco és un oli saludable i té tot el sentit del món usar-ho en la cuina… si es viu en el Carib, a Indonèsia o a Tailàndia. Pretendre implantar-ho com a greix de referència a Espanya, on es produeix un altre greix saludable de referència com és l’oli d’oliva, és un complet contrasentit des del punt de vista més bàsic de l’eficiència i la sostenibilitat.

3. Baobab

El baobab és un arbre africà i un ingredient de molt recent incorporació a la dieta occidental, però que ve trepitjant forta. Ja no solament es ven en pols com “superalimento”, sinó que marques de gran consum comencen a usar-ho com a reclam en els seus productes. Se li atribueix al seu fruit un gran contingut en fibra, calci, vitamina C, antioxidants i potent efecte prebiótico. Aquests efectes, en principi, es poden posar bastant en dubte, si s’atén a l’evidència científica existent sobre el producte que assenyala que està no massa ben caracteritzat i que, a més, els processos als quals és sotmès per al seu transport minven les seves hipotètiques propietats.

Pensar que no es poden obtenir aquests beneficis de fruites, verdures i altres aliments locals, i que és necessari pagar un preu molt elevat per un fruit conreat a milers de quilòmetres, assecat i polvoritzat, ensenya la perfecta foto de la desinformació nutricional en la qual avui dia vivim.

4. Maca

La maca és una planta herbàcia originària dels Andes peruans. Se li atribueixen propietats vigorizantes, energizantes i fins i tot d’augmentar la “potència sexual” i la fertilitat, encara que aquestes al·legacions no tenen una evidència clara darrere i el seu consum no afecta als nivells d’hormones sexuals. La maca és el nou ginseng, però no hi ha arguments sòlids que justifiquin portar aquest producte de, literalment, l’altre costat del món.

5. Papaya

Aquesta fruita tropical s’està començant a fer un buit en les fotos de postureo nutricional d’aquesta zona del planeta. El seu bonic color taronja i les seves brillants llavors negres donen esplendor a qualsevol desdejuni.

Com qualsevol fruita, la papaya és saludable, i conté enzims proteolíticas (igual que la pinya) que poden afavorir la digestió, però més usades com a suplement que com a aliment. Igual que succeeix amb el mànec, es conrea papaya en la costa tropical andalusa (Màlaga). Seria molt interessant que si es compra, s’opti per aquesta, en lloc per la qual ve creuant l’oceà. I si no hi ha papaya nacional, es pot substituir per qualsevol altra fruita de temporada.

En resum, abans de llançar-nos a incloure algun aliment exòtic en la nostra alimentació, valorem el seu impacte, la veracitat dels efectes per a la salut amb que ho publiciten o els continguts en nutrients que se li atribueixen i la necessitat real d’incloure-ho en la nostra dieta fent pagar al planeta, i sovint a altres éssers humans, un preu tan elevat.

Img proximidad d
Imatge: Virginia García