Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments que estimulen el creixement

Els aliments rics en proteïnes, carbohidrats, vitamines i minerals ajuden a créixer

L’alimentació exerceix un paper imprescindible per a ajudar l’organisme a créixer i adaptar-se a cada edat. El cos humà està en continu canvi i en constant adaptació a les diferents necessitats de cada etapa de la vida. I en totes la dieta és clau. Una adequada selecció dels aliments -especialment, en els primers anys de vida- és crucial per a assegurar el creixement i la salut, no sols en la infància, sinó també en l’etapa adulta i en la vellesa. En aquest reportatge s’explica la importància de l’alimentació en el desenvolupament, s’indica quins aliments són els més recomanats per a créixer i es recullen alguns exercicis per a ajudar a augmentar l’alçada.

Img leche naranjas
Imatge: EmsiProduction

Alimentació i desenvolupament corporal

El calci, el ferro, les proteïnes i les vitamines ajuden en el creixement corporal

El calci, el ferro, les proteïnes i les vitamines són nutrients específics que ajuden en el creixement corporal. Per tant, tots els aliments que contenen aquests nutrients contribueixen al desenvolupament. En si, més que els aliments, són els nutrients els que exerceixen aquest rol. No obstant això, la clau d’un correcte desenvolupament de l’organisme, tant físic com mental, és una alimentació variada i equilibrada i, sobretot, en quantitats suficients, no de més.

En l’adult, el creixement està molt lligat a la genètica: els gens marquen la nostra alçada final. No hi ha evidència científica que una persona pugui augmentar la seva alçada una vegada passada la pubertat. No obstant això, sí que es poden seguir unes correctes pautes nutricionals que ajuden l’organisme a reparar teixits, crear-los nous, millorar l’allargament muscular i enfortir els ossos.

Aliments per a créixer

Img 148747g
Imatge: CONSUMER EROSKI

La clau del creixement està en els músculs i en els ossos. Per aquesta raó, per a incentivar el seu creixement, és fonamental una dieta rica en calci, fòsfor i magnesi. Les proteïnes i els hidrats de carboni, com a nutrients més complexos, són també de vital importància per a assegurar el creixement de l’organisme.

La infància i la pubertat són les dues etapes en les quals s’experimenta el creixement, per aquest motiu les necessitats de nutrients siguin fonamentals per a nens i adolescents. No obstant això, els aliments per a créixer han de tenir-se en compte durant tota la vida, ja que el cos humà no deixa mai de canviar.

  • Proteïnes. Aquest nutrient resulta essencial per al creixement, per la qual cosa mai ha de faltar en la dieta diària, ni d’un nen, ni d’un adult. Aliments com la carn de pollastre , els lactis (formatge, llet o iogurt) i l’ou són de vital importància. La seva principal funció és la formació de teixit nou, però, a més, en ser rics en aminoàcids, s’ocupen d’estimular l’hormona del creixement (triptòfan, arginina, lisina i tirosina), sobretot en els més petits.
  • Hidrats de carboni. Aquest grup d’aliments és l’encarregat de proporcionar energia al cos i de preservar a les proteïnes perquè puguin realitzar les seves funcions de manera correcta. S’aconsellen els hidrats de carboni d’absorció lenta, els sucres complexos (cereals integrals, llegums, verdures) i, com a sucres ràpids que aporten l’energia de manera instantània, la fruita.
  • Greixos insaturats. Els greixos són importants per a l’organisme, ja que són les responsables de protegir el sistema cardiovascular i formen part de les membranes que recobreixen els òrgans. Es recomana consumir fruita seca, oli d’oliva o vegetal i tot tipus de llavors .
  • Aigua. L’aigua és font de vida; sense ella, aquesta és impossible. A més, proveeix als músculs quan augmenten de grandària, de manera que mai pot faltar. Beure dos litres d’aigua al dia és suficient per a cobrir les necessitats de l’organisme.
  • Vitamines. Són responsables en gran manera de la reparació tissular (intercanvi gasós entre la sang i els diferents teixits del cos). Participen en el metabolisme energètic (obtenen energia) i actuen també en la síntesi de col·lagen. Les següents són les principals vitamines responsables d’un correcte creixement i els aliments on s’acumulen: aliments com els cítrics, font de vitamina C; les verdures fresques, font de vitamina A; l’oli d’oliva, font de vitamina E; les carns, llet i iogurts, fonts de vitamines del grup B; o l’ou i el peix, fonts de vitamina D.
  • Minerals. Calci, fòsfor i ferro són imprescindibles per a un bon creixement. El calci es troba en la llet i els seus derivats, els llegums, el peix i la fruita seca. El fòsfor es troba en aquests mateixos aliments i en la carn. El ferro està present en verdures de fulla verda, llegums, carn i cereals integrals.

A més de procurar incloure aquests aliments en la dieta, és molt important evitar el tabac i l’alcohol. Està comprovat que els cigarrets i el consum de begudes alcohòliques inhibeix el creixement i el desenvolupament hormonal.

Exercicis per a augmentar l'alçada

No tot acaba en la pubertat. És possible exercitar els músculs durant tota la vida perquè guanyin llargada. Alguns exercicis, juntament amb una dieta equilibrada, permeten guanyar centímetres amb paciència i constància.

  • Barra de penjar: s’agarra la barra amb les mans i es deixa caure el pes mort, sense tocar el sòl amb els peus. Això ajuda a redreçar la columna vertebral.
  • Tocar-se les puntes dels peus: dempeus, amb els braços estirats cap amunt, mantenir les cames estirades i baixar a poc a poc el tronc fins a tocar les puntes dels peus. Romandre en aquesta posició durant uns segons. Repetir unes cinc vegades.
  • Boca avall amb les cames aixecades: estiratges boca avall, amb els palmells de les mans recolzades en el sòl, al costat del cos. Aixecar les cames tan alt com sigui possible mentre es mantenen els peus junts. En cada repetició, intentar romandre a dalt durant quatre segons.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions