Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments que et donen vitalitat

Existeixen alguns aliments que gràcies a la seva particular composició aporten energia i vitalitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 25deMaigde2004

Els aliments vegetals són els que major quantitat de fibra, vitamines, minerals,
hidrats de carboni i substàncies amb acció antioxidant aporten a la
dieta. I aquests nutrients són la garantia per a tenir bon humor, sentir-se
vital i amb energia. No obstant això, per a sentir-se bé no és suficient
consumir aquests aliments, és aconsellable tractar de no saltar-se cap menjar, ja que
això perjudica la salut i contribueix al fet que el nostre organisme se senti decaigut
i sense força.


Vitamines, minerals i hidrats de carboni

Les fruites i hortalisses són aliments que aporten vitalitat principalment
pel seu contingut en aigua, diverses vitamines i sals minerals. Tots dos nutrients
influeixen de manera important sobre l’estat d’ànim, ja que un de
els seus papers és el de participar en algunes de les funcions que exerceix
el sistema nerviós. Pels tant, si la dieta s’és deficient en aquests nutrients,
aquesta influirà negativament en l’estat d’ànim, fent
que el cos se senti més feble.

Els hidrats de carboni aporten energia a l’organisme. La seva funció
pot comparar-se amb la qual exerceix la gasolina en el mecanisme de
un cotxe. Per tant és aconsellable a més d’incloure aliments rics
en aquests nutrients en el desdejuni i menjar, prendre tentempiés com a fruites
fresques o dessecades, galetes, barretes de cereals… que aporten de forma
ràpida energia a l’organisme.

Hi ha casos en els quals dur a terme una alimentació d’aquestes característiques
no resulta suficient, per la qual cosa en aquestes ocasions es podria plantejar,
sempre sota el control d’un professional, l’ús de complements multivitamínicos
o de minerals.


Ordre en els menjars

És aconsellable seguir un ritme en els menjars. El més beneficiós
seria distribuir l’alimentació en cinc preses de manera que el
organisme mai se senti mancat de nutrients, ni amb sensació de fam
o fatiga.

El desdejuni, vital

El ritme de vida actual, provoca que en molts casos s’ometi una de les principals
menjars del dia com és el desdejuni, la qual cosa repercuteix en falta d’energia
i de concentració durant el matí. Interessa per tant, portar
a cap un desdejuni que fruita sencera o en suc, a més d’aliments amb
hidrats de carboni com a pa, biscotes o cereals. Triar les versions integrals
d’aquests aliments enriqueixen la dieta en fibra i en vitamina B1, directament
relacionada amb el funcionament de les neurones, les cèl·lules del sistema
nerviós. La deficiència d’aquesta vitamina es relaciona amb símptomes com
irritabilitat, cansament, estats de descoratjament i depressió. Si
es prefereix, la fruita també es pot prendre en forma de compota. Així
s’aconsegueix incloure diferents fruites en una mateixa presa, amb el que el desdejuni
resultarà molt complet des del punt de vista vitamínic. A més,
aquesta pot ser una opció molt útil per a aquelles persones que
tinguin poc temps per a desdejunar o que no s’aixequin amb massa apetit,
perquè en aquesta mena de compotes es poden incloure altres aliments com a galetes,
llet, iogurt o quesitos, de manera que en un només plat obtenim un desdejuni
complet i vital.
D’aquesta manera l’organisme rep una bona dosi d’hidrats de carboni, vitamines,
minerals, antioxidants i fibra. Aquests nutrients, en part, estan també
presents de manera significativa en hortalisses i verdures, per la qual cosa una opció
molt encertada seria completar el matí o prendre al llarg del
dia sucs a base d’hortalisses, que a més en aquest època
de l’any resulten realment refrescants.

El menjar, essencial

A aquestes hores l’organisme necessita una bona dosi d’hidrats de carboni complexos,
que li aportaran energia per a la resta del dia. Si
en el menú està present la pasta (espaguetis, macarrons, sopa
de pasta…), l’arròs, els llegums, les patates o el pa, l’objectiu estarà
compliment.
I perquè s’aprofitin al màxim els hidrats de carboni,
es necessiten vitamines, per la qual cosa es pot preparar una apetitosa lasanya
d’espinacs, una paella de verdures o un plat de patates acompanyades
de qualsevol mena d’hortalissa que es pot completar amb una salsa beixamel
o de formatge per a a continuació gratinar.
Una altra bona opció seria acompanyar als segons plats
amb una guarnició vegetal, que a més, milloren les característiques
organolèptiques del plat, fent-lo més saborós i aportant
un toc d’aroma i color. Les postres pot estar compost per fruita tant sencera,
com en suc, compota, en forma de macedònia o en batut, podent acabar la
menjar si es desitja amb una infusió.

Sopar més lleuger

Per a sentir-se amb força i vitalitat durant el dia, és important tenir
a la nit un somni reparador. Un dels factors que actuen
directament sobre el somni és el tipus d’alimentació que es
realitzi abans de ficar-se al llit. Un sopar lleuger que tingui lloc com a mínim
dues hores abans d’anar al llit, ajuda a agafar el son.
Una bona manera de dur a terme un sopar d’aquest tipus, seria prenent una
amanida completa que inclogui qualsevol tipus d’aliment vegetal, així
com també aliments proteics (formatge fresc, pernil, companatge
de gall dindi, ou, tonyina…). A més aquestes amanides també
poden estar formades per hortalisses que normalment es prenen com a primer plat
i en calent. Així gaudirem d’una original amanida temperada, rica
en minerals i vitamines. El puré de verdures és una altra alternativa, quantes
més hortalisses inclogui major serà la ració de nutrients
reguladors, i millor nodrit estarà el nostre sistema nerviós.
Acostumem-nos a acompanyar diferents plats com les truites,
els regirats, el peix o sandvitxos, de vegetals. Tenint en compte
la importància de dur a terme un somni reparador, una bona idea seria
prendre una infusió relaxant després del sopar, que ajudi a conciliar
el somni, a més de facilitar la digestió.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions