Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments quotidians que maten, quant hi ha de cert?

Un repàs detallat de diversos aliments que carreguen amb la mala fama de ser capaces de matar a les persones que els consumeixen

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 12deOctubrede2015
img_alimentos que matan hd Imatge: belchonock

La salut i l’alimentació són temes que preocupen a la població. No obstant això, el sensacionalisme porta a confondre termes i no parlar amb propietat. És cert que una dieta equilibrada i variada resulta imprescindible per a un bon estat de salut, com també ho és que existeixen aliments saludables i uns altres el consum excessiu dels quals pot associar-se a malalties d’alta prevalença avui dia, com l’obesitat, la diabetis i les dislipemias (colesterol o triglicérdios elevats en sang). Però amb la salut no val l’alarmisme, sinó la rigurosidad en la informació. És veritat que el tomàquet en conserva, les crispetes o la llet són nocius per a la salut? En aquest article es respon amb rigor a aquestes preguntes.

Img alimentos que matan
Imatge: belchonock

Img burguer fast food
Imatge: TheCulinaryGeek

En qüestions de salut, metges, infermers, dietistes-nutricionistes i periodistes comparteixen una responsabilitat: educar a la població i informar sempre amb rigor, amb dades científiques veraces i contrastats. No obstant això, no són poques les vegades que es publiquen articles alarmistes, poc fonamentats o exagerats, que demonizan o deïfiquen a un aliment o a varis. En nombrosos mitjans, se’ls atribueix propietats miraculoses o tot el contrari.

En canvi, en nutrició i dietètica fa temps que no es parla de “aliments prohibits i permesos” o de “aliments que maten i aliments que et donen vida”, sinó de” aliments aconsellats i aliments desaconsellats“. L’explicació és que quan es parla de dieta i salut no solament importa el tipus d’aliments, sinó també la seva freqüència de consum (quantes vegades al dia o a la setmana es menja) i la grandària de la porció.

Els següents són alguns aliments i begudes que carreguen amb la mala fama de matar lentament a les persones. A continuació s’analitzen les seves característiques.

Embotit

La majoria dels embotits posseeixen un elevat contingut en greixos saturats, greixos relacionats amb una major incidència de patologies tan prevalentes com l’obesitat, la dislipemia o la síndrome metabòlica.

Així doncs, ha de recomanar-se el consum ocasional d’aquest tipus de derivats cárnicos com a part de la prevenció de malalties cardiovasculars. Escollir opcions més saludables i menys grasses pot ser una alternativa; encara que substituir el consum d’aquests aliments per uns altres d’origen vegetal seria l’opció més intel·ligent.

Refrescs i begudes amb gas

Els refrescs i begudes amb gas són d’ús relativament recent en la història de l’alimentació humana. Els ingredients principals d’aquests líquids són els sucres (glucosa, fructosa, sucre), sucs de fruita, aigua i colorants i altres additius. El consum de begudes ensucrades ha crescut en moltes parts del món i s’associa a una mala qualitat de la dieta i a un augment de la densitat energètica de la dieta. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) declara que les calories proporcionades per les begudes ensucrades tenen poc valor nutricional i no proporcionen la sensació de plenitud que un aliment sòlid ofereix. Segons l’OMS, la ingesta de sucres lliures posseeix un impacte negatiu sobre el pes corporal i la càries dental, de manera que reduir el consum de begudes endolcides amb sucre pot disminuir el risc de sobrepès i obesitat en els adults.

Anacards crus

La dermatitis causada per l’urushiol (present en les plantes de la família Anacardiaceae, entre elles, l’anacard) és una de les causes comunes de dermatitis de contacte al·lèrgica aguda. Encara que sembla ser que l’al·lèrgia als anacards està augmentant, la dermatitis per urushiol és molt poc habitual. El risc de dermatitis per anacard segueix sent petit en l’actualitat, de manera que la població no al·lèrgica no té per què deixar d’ingerir anacards.

Llet sencera

Img lactosa jarra listp
Imatge: Valentyn_Volkov

Existeix una part de la població amb intolerància a la lactosa, una de les raons que justifica eliminar, o reduir, el consum de llet de vaca i optar per un altre tipus d’aliments, com la llet amb reduït contingut en lactosa o altres begudes vegetals (soia, ametlla, etc). Però aquest fet no és motiu perquè tota la població hagi de fer desaparèixer la llet de la seva dieta.

En relació al contingut gras de la llet, i donat l’increment de sobrepès, obesitat i dislipemias en les societats industrialitzades, una de les opcions per controlar el consum de grasses animals és prendre llets semi o descremades. cal destacar que cap organisme de salut o societat científica relacionada amb l’alimentació, la nutrició i la salut recomana suprimir la llet de la dieta basant-se en la càrrega hormonal d’aquest aliment.

Tomàquet en conserva

Existeixen diferents tipus de tomàquets en conserva. Alguns, tal com ve indicat en el llistat d’ingredients, posseeixen únicament tomàquet, però uns altres també contenen sucres, sal i, fins i tot, olis (habitualment vegetals) en el cas dels sofregits en conserva.

L’opció més saludable sempre serà la salsa de tomàquet casolana, en la qual un mateix escull els ingredients i controla les quantitats. Si no, el tomàquet triturado és una bona elecció.

Salses prefabricades

Img salsas variadas listp
Imatge: studioM

Les salses prefabricades contenen, en la majoria d’ocasions, ingredients tals com a sucres (glucosa o fructosa), sal i olis o greixos vegetals o animals, de manera que la seva ingesta excessiva pot conduir a un increment del consum de sodi, greixos saturats, sucres i calories. Aquest desequilibri dietètic pot portar a un augment de la incidència i prevalença de malalties com l’obesitat, hipertensió, diabetis, dislipemias i síndrome metabòlica, la qual cosa contribueix a un major risc de malalties cardiovasculars en la població. Dit això, el consum d’aquestes salses hauria de ser ocasional.

Crispetes de microones

Aquest tipus de preparat posseeix, a més de crispetes de blat de moro, grasses o olis (greix de palmell, mantega o olis vegetals). Així doncs, l’opció més apropiada és comprar el blat de moro en gra i preparar-ho a casa de la manera tradicional.

Edulcorants

Evitar el sucre és una de les mesures dietètiques més emprades per controlar l’aportació calòrica de la dieta i prevenir la càries dental. A causa d’això, el consum d’edulcorants (sacarina, aspartamo, acesulfame, sucralosa, estevia, sorbitol) ha crescut en els últims anys, i existeix bastant controvèrsia sobre si el seu ús podria comportar efectes nocius per a la salut. Fins al moment, els edulcorants artificials tenen l’aprovació de les agències de seguretat per ser utilitzats; i cal destacar que no existeix evidència científica que corrobori els efectes adversos que se’ls atribueixen.

Si, com a elecció personal, no es desitja emprar aquest tipus d’edulcorants, es pot optar per aliments dolços naturals com la mel o xarops de fruita, però ha de recordar-se que el contingut calòric d’aquests aliments és, en molts dels casos, semblat al del sucre de taula.

Moderi escombraries

S’engloba en aquest grup a la gamma d’aliments precuinats i d’aliments oferts en establiments tipus fast food. Habitualment, aquest tipus d’aliments posseeix un elevat contingut en greixos, sal i, de vegades, també sucres. A causa d’això, la seva denominació més adequada és la de” aliments superflus“, ja que són aliments d’alta densitat energètica, que en moltes ocasions aporten calories supèrflues i una densitat nutricional baixa de nutrients essencials. El seu consum ha de ser, per tant, ocasional.

Fritades variades

Aquest grup d’aliments podria incloure’s dins de la denominació anterior. cal destacar, a més, que la fritada afavoreix l’absorció del greix de cocció per part de l’aliment, augmentant així el contingut calòric de l’aliment fregit. A més, la fritada promou l’oxidació del greix utilitzat en la cocció.

Després de conèixer aquestes dades, ha de tenir-se en compte quins d’aquests aliments són recomanats i quins no, ja que la dieta ha d’aportar gaudi en l’alimentació, però també ha de proporcionar la quantitat adequada de nutrients i energia que capaciti a les persones per a les activitats diàries i els asseguri un estat de salut òptim. La clau no és solament considerar si l’aliment és “bo o dolent”, sinó quant i cada quant es consumeix.

Etiquetes:

Dieta mitos-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions