Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments saludables per a la temporada tardorenca

Menjar aliments de temporada ajuda a sentir-se millor i més sa per afrontar els canvis físics propis de la nova estació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 08deSetembrede2005

La volta de les vacances obliga a fer front de nou al ritme de vida quotidià, en general, més accelerat que el de setmanes enrere. No és rar que en tornar a la rutina, se senti cansament, desgana i símptomes similars als d’un refredat. Al cos i a la ment els costa assumir la volta, però també influeix en l’estat d’ànim i de salut la proximitat del canvi d’estació. Arriba la tardor, les pluges són més freqüents, baixen les temperatures i les hores de sol disminueixen. Al mateix temps, la tornada a les obligacions comporta un major desgast físic i mental, per la qual cosa és necessari que la dieta aporti energia suficient i nutrients que depurin l’organisme dels excessos estiuencs i reforcin les defenses per afrontar la nova temporada amb menys constipats, grips i infeccions.

Aliments de temporada

Img sopa1 art

Menjar en harmonia amb la naturalesa és una màxima que s’hauria de seguir per alimentar-se millor, sentir-se més sa i més fort per fer front als canvis esdevenidors. Les estacionis -primavera, estiu, tardor, hivern- proveeixen d’aliments de temporada que tenen la seva pròpia força i energia vital, gràcies als quals es pot adequar la dieta a les necessitats del moment.

Les fruites d’estiu contenen molta aigua i ajuden a refrescar-se, mentre que els cítrics, més propis de tardor i hivern, destaquen pel seu contingut en vitamina C, un nutrient que enforteix la funció immunitària, de vital importància per afrontar el canvi d’estació. El desgast físic i mental és major, per la qual cosa convé incloure en la dieta aliments energètics i saludables, locals i de l’estació, com les hortalisses d’arrel, la fruita seca, les fruites dessecades, les llavors i els llegums.

Per adaptar-se a l’arribada de la tardor a través de la cuina diària, serà interessant recórrer a aliments que interioritzin l’energia, escalfin i relaxin a l’organisme. Això es tradueix a reduir els menjars i begudes fredes i escollir amb preferència els aliments estacionals. Les amanides poden deixar espai en els menús setmanals a les sopes i les cremes, mentre que les fruites fresques cediran terreny a les rostides, al forn o en compota.

Els fruits de la tardor

Img granadas1

Raïms, peres, pomes, plàtans, fruits del bosc (mores, nabius, groselles) i magranes són fruites que, encara que puguin estar disponibles durant tot l’any, la seva presència és obligatòria en la temporada natural, la tardor.

La magrana té molt poques calories gràcies al seu elevat contingut en aigua. Alguns dels seus components més destacables són l’àcid cítric (d’acció desinfectant i potenciador de la vitamina C), l’àcid málico, els flavonoides (pigments d’acció antioxidant) i els taninos. Aquests últims són substàncies amb propietats astringentes i antiinflamatorias. Les recerques més recents centren la seva atenció en el suc de magrana, donat el seu concentrat en compostos funcionals com els polifenoles, que mostren major biodisponibilidad i activitat antioxidant en el suc que en els grans de la fruita sencers. Consumir magrana en l’alimentació quotidiana és fàcil. Es pot gaudir de la seva peculiar textura barrejada en les amanides o com a acompanyament en forma de salsa de carns o de peixos. S’aconsegueix una sinergia d’antioxidants si es barreja amb suc de taronja i una beguda molt dolça, la granadina, si al suc de la fruita se li agrega sucre, si bé s’usa més com a edulcorant de receptes que com a beguda, a causa del seu excessiu gust dulzón.

El raïm i el moscatell són fruites més dulzonas i energètiques, però seria injust destacar només aquesta particularitat. Aquestes fruites concentren, sobretot els raïms negres, un compendio de substàncies responsables de la seva aroma, textura i color característics, juntament amb reconegudes propietats antioxidants, com antocianinas, flavonoides i taninos. No convé limitar-se a menjar els raïms com a fruita fresca, ja que són múltiples les receptes que es poden elaborar amb aquest aliment: compotes, sucs mixts, cremes espumosas, pastissos, originals i refrescants amanides i, fins i tot, guarnicions de carns o de peixos.

Entre totes les fruites de tardor, els fruits del bosc (mores, nabius, groselles) concentren la major quantitat d’antioxidants, especialment en forma de flavonoides colorants, com les antocianinas, que confereixen el to vermell intens, granat o morat a aquests fruits. Es pot aprofitar la seva curta temporada i la seva delicada textura i presència per donar més sabor i color a varietat de receptes, des de sucs, postres dolces, bescuits i melmelades, fins a salses i untos de plats de carns.

A més de ser saboroses postres, aquestes fruites serveixen per a l’elaboració de riques amanides, plats de pasta als quals aporten un toc de color o com a ingredients de broquetes o saludables macedònies de tardor. Tant el seu sabor com el seu color aporten originalitat a un incomptable nombre de plats.

Verdures pròpies de l’estació

Img coliflor1 art

Els mesos de tardor són idonis per omplir la cistella de la compra de varietat d’hortalisses i verdures del temps, com a bolets i xampinyons, albergínies, pastanagues, porros, cebes, enciams i escaroles i tot tipus de cols. Les unes i les altres contenen compostos que, a més de ser els saborizantes i aromatizantes naturals d’aquestes hortalisses, també es distingeixen per les seves qualitats funcionals antioxidants i antiinflamatorias. Aquests dos efectes són essencials perquè els aliments serveixin d’ajuda a l’organisme per afrontar els refredats, grips i infeccions, comunes en els canvis d’estació.

Els bolets són aliments amb un baix contingut calòric. Contenen ergosterol, una substància que es localitza en els teixits vegetals i que pot transformar-se en vitamina D. A més, tenen bones quantitats de vitamines del grup B i són font d’alguns minerals com el iode. En incloure els bolets en l’alimentació, les aplicacions són innombrables. Poden preparar-se rostides, a la planxa, bullides o al vapor. Són delicioses salteadas amb una mica d’oli i all o barrejades en amanides, regirats, com a guarnició o farcit de guisats de peix i carn, en plats de pasta i d’arròs , etc.

L’albergínia és una hortalissa aperitiva i digestiva, si bé aquestes propietats depenen de la manera en què es cuini. Els compostos responsables del seu lleuger sabor amarg es reconeixen pel seu efecte colagogo, és a dir, estimulen el bon funcionament del fetge i faciliten el buit de la vesícula biliar, de manera que afavoreixen la digestió dels greixos. Amb elles es poden preparar incomptables receptes: farcides, empanades a manera de guarnició, en amanida, com a crema suau o paté vegetal, mandonguilles vegetals o ingredient principal de canelones. De qualsevol forma, resulten un complement perfecte per a una dieta de transició.

Les cols en totes les seves varietats -coliflor, berza, de Brussel·les, bròcoli, etc.- són riques en vitamina C i àcid cítric, potenciador de l’acció de la vitamina C. Totes elles, en major o menor mesura, tenen fitoquímicos (glucosinolatos, isotiocianatos i indoles) amb acció antioxidant i estimulant del sistema de defenses. Les cols poden preparar-se bullides i constituir un primer plat o servir d’acompanyament d’altres verdures i hortalisses com a pastanaga, patata o mongetes verdes. També és possible servir-les gratinades, combinades amb un plat de llegum o fredes en una original amanida. Les fulles del repollo serveixen per emplenar-les de carn, peix o vegetals o per servir d’ingredient d’uns deliciosos rollitos de primavera.

Aquesta selecció de plats és una mostra per ampliar el receptari dels menús tardorencs, aportar colorit a la dieta, l’energia i els nutrients necessaris per superar la volta al ritme habitual i afrontar el començament de la tardor amb vitalitat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions