Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments sense gluten, són més sans?

La percepció general que els productes sense gluten són més saludables dispara la seva oferta i augmenta el volum de negoci

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 19 de Març de 2018

“El gluten engreixa”. “El gluten és dolent”. “El gluten produeix inflor”. Afirmacions com aquestes -i, fins i tot, altres més alarmistes- abunden a les xarxes socials, en diferents mitjans de comunicació, en la publicitat de dietes d’adelgazamiento i en els fòrums de moltes pàgines web. El devessall de missatges contra el gluten, sumada als personatges famosos que s’apunten a la tendència del gluten free, ha aconseguit activar i expandir un nou nínxol de mercat. La facturació anual d’aquests productes a Espanya aconsegueix ja els 80 milions d’euros i l’opinió general és que els aliments sense gluten són més sans que els normals. Però és així?

En els últims anys, l’oferta d’aliments i productes sense gluten s’ha multiplicat per cinc. No obstant això, el nombre de persones amb celiaquía o amb intolerància al gluten no celíaca a aquesta proteïna s’ha mantingut: continua representant l’1 % de la població. El que ha crescut és la percepció que els aliments sense gluten són més saludables que els altres i, amb ella, la demanda d’aquests productes per part dels consumidors. La Federació d’Associacions de Celíacos d’Espanya (FACE) preveu, sobre la base de diferents estudis, que la demanda mundial dels productes sense gluten seguirà augmentat d’aquí a 2021 a un ritme del 5 % cada any.

Es preveu que la demanda d’aliments sense gluten augmentarà a un ritme d’un 5 % anual

La dieta sense gluten s’ha posat de moda i així ho confirmen les xifres. Però està justificat seguir-la quan no se sofreix intolerància o celiaquía? Són en realitat més sans els aliments que no contenen aquesta proteïna? Per respondre a aquestes preguntes, consultem a diferents especialistes. I comencem per aclarir el bàsic: què és el gluten i on es pot trobar.

Què és el gluten i on està

Imatge: Nadki

El gluten és una proteïna vegetal que està present en la llavor de diversos cereals (com el blat, la civada, l’ordi o el sègol) i en els aliments i begudes que els contenen. Es troba en el pa, la pasta o la cervesa, però també en altres productes on la seva presència és molt menys evident. El gluten pot estar en productes com els embotits, les mantegues fàcils d’untar, el cacao en pols, les hamburgueses preparades, els siropes o els peixos arrebossats, entre molts altres aliments. Què fa una proteïna vegetal en les rodanxes de gall dindi o en la nata per cuinar? Millorar la seva textura. Com el gluten té capacitat espesante, la indústria alimentària ho utilitza per millorar la consistència d’una gran quantitat de productes.

Són més sans els aliments sense gluten que els normals?

Depèn. Per a les persones amb celiaquía, o amb intolerància al gluten no celíaca, aquests productes són més sans perquè no danyen el seu sistema digestiu, com sí succeeix amb els aliments que contenen aquesta proteïna. Si escau, els aliments amb gluten lesionen les vellosidades de l’intestí prim, que són aquelles que permeten l’absorció de nutrients dels aliments, i els provoquen dolor i malestar. És a dir, per a aquest grup de persones, els aliments sense gluten són els únics que no perjudiquen directament la seva salut.

Una altra cosa ben diferent és que tots els productes sense gluten siguin sans. El saludable que sigui (o deixi de ser) un aliment depèn del seu perfil nutricional complet, no de la presència o absència d’aquesta proteïna. Així, hi ha aliments sense gluten molt sans, com l’arròs, la fruita seca o les pomes, i productes sense gluten que no són gens saludables, com els caramels o la brioixeria industrial adaptada.

José Miguel Mulet, professor i investigador en l’Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), subratlla que “la falta de gluten no li aporta valor afegit” a aquests aliments. Per contra, en moltes ocasions, els productes processats sense gluten tenen un pitjor perfil nutricional que els seus homòlegs normals. “El gluten s’utilitza com a additiu per donar una textura elàstica i, en ser una proteïna, no aporta gran quantitat de calories. Si per simular aquesta estructura se substitueix per greixos o per sucres, l’aliment pot incrementar el nombre de calories buides i ser menys aconsellable nutricionalment”, explica el divulgador.

Però, llavors, el gluten és bo o és dolent?

Imatge: minoandriani2

“El gluten em fa malament”. Aquesta és una de les afirmacions més esteses i, també, la responsable que tantes persones s’hagin apuntat a la moda del gluten free. José Miguel Mulet, que també és autor dels llibres ‘Menjar sense por’ i ‘Transgènics sense por’, rebat la idea amb claredat: “El gluten no és dolent per a la salut; en absolut. Si no ets celíaco ni al·lèrgic al gluten ni tens intolerància no celíaca, no suposa cap problema. Es digereix com una proteïna més, de les milers de proteïnes diferents que hi ha en la dieta”.

“Si no és dolent, llavors serà bo”. Est és un altre raonament simplista que encoratja a creure’s afirmacions de l’estil “suprimir el gluten augmenta el risc cardiovascular” i que condueix a prendre males decisions dietètiques. Com explica la dietista-nutricionista Lucía Martínez en aquest vídeo que va gravar al costat de Virginia Gómez (també dietista-nutricionista), “si prenies cereals integrals i els deixes de prendre per menjar magdalenes sense gluten, sí que va a augmentar el risc cardiovascular. Però això és per haver fet una mala elecció. La culpa no és d’haver llevat el gluten, sinó d’haver canviat un aliment saludable per un altre que no ho és”.

En suma, escollir aliments amb o sense gluten solament és rellevant per a aquelles persones que tenen sensibilitat a aquesta proteïna o els qui pateixen algunes malalties autoinmunes. Per a la resta de la població, el fet que un aliment tingui o no tingui gluten no significa absolutament gens, ni farà que aquest sigui més o menys saludable. Una dieta sana és la que inclou productes poc o gens processats i en la qual abunden els aliments d’origen vegetal.

“Eliminar el gluten no aportaria cap benefici a la població general més enllà d’eliminar productes processats”

Pablo Zumaquero és dietista-nutricionista, tecnòleg d’aliments i especialista en obesitat, patologies digestives i endocrines. Li preguntem per la dieta sense gluten.

En quins casos es recomana suprimir el gluten de la dieta?

Recomanem eliminar el gluten sí o sí en celiaquía i al·lèrgia al gluten. També hi ha gent que es podria beneficiar d’una dieta sense gluten sense ser celíaca, com algunes persones amb malaltia autoinmune, intestí irritable de cort diarreico o sensibilitat al gluten no celíaca. No en tots els casos funciona i encara no creiem que s’hagi de llevar en tots aquests pacients per millorar la seva qualitat de vida.

Aporta algun benefici suprimir-ho si no tenim celiaquía, intolerància no celíaca o alguna d’aquestes malalties?

No. Eliminar-ho no aportaria cap benefici a la població general més enllà d’eliminar productes processats. Però caldria educar al pacient en què tampoc compri productes processats sense gluten, ja que estaríem incorrent en el mateix problema.

Portar una dieta sense gluten és sinònim de portar una dieta saludable?

No, ja que, com hem comentat, puc portar una dieta sense gluten alta en productes processats.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions