Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Al·lèrgia a la fruita seca: cinc alternatives nutricionals

Alguns aliments aporten beneficis similars als de la fruita seca i, per això, són una interessant alternativa en cas d'al·lèrgies i intoleràncies

Img alergia frutos secos listp Imatge: Iain Buchanan

La fruita seca són font de salut. Molt rics en proteïnes, minerals, vitamines, greixos insaturats i fibra. La seva composició els converteix en un aliment idoni i amb nombrosos beneficis per a l’organisme. No obstant això, no tothom pot menjar-los, ja que són un dels aliments que més al·lèrgies i intoleràncies provoquen. El següent reportatge explica els principals beneficis de la fruita seca i proposa alternatives nutricionals per els qui no poden menjar-los: vegetals, llegums, peix blau, cereals i oli d’oliva.

Img alergia frutos secos
Imatge: Iain Buchanan

Cinc alternatives nutricionals a la fruita seca

La fruita seca són un dels aliments més complets i saludables, però també un dels més relacionats amb casos d’al·lèrgies i intoleràncies alimentàries. Segons l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), el 2% dels adults i el 6% dels nens tenen algun tipus d’al·lèrgia alimentària, un percentatge al que s’afegeixen les intoleràncies, la incidència de les quals és encara major. A Espanya, la prevalença se situa en un 89% per a l’ametlla, 80% per al cacauet, 75% per a l’avellana, 40% per a la nou i 30% per al pinyó. En la majoria dels casos, es desenvolupa una intolerància. Per els qui coneixen les seves propietats, però no poden menjar-los, la pregunta és senzilla: com obtenir tots els seus beneficis sense consumir-los? La resposta és encoratjadora: hi ha alternatives alimentàries que aporten els mateixos nutrients que aquests deliciosos aliments. Són les següents:

  1. Vegetals. En aquest grup s’engloben les hortalisses, les verdures i les fruites. Són aliments amb un elevat contingut en fibra, antioxidants, fitonutrientes, fitoestrógenos, vitamines i minerals. Consumir-los de manera continuada i abundant redueix significativament el risc de patir malalties cardiovasculars, diabetis o ictus cerebrals. Els vegetals de fulla verda (espinacs, rúcula, bledes i enciams) són excel·lents candidats. També la pastanaga, els nabius, els fruits vermells, els tomàquets, la ceba, les taronges, les pomes i els plàtans, entre molts uns altres. És recomanable preparar-los tant crus com cuinats i barrejar diferents tipus de vegetals: d’aquesta manera, la ingesta de nutrients serà variada, apetecible i més atractiva per a la vista. Són una bona alternativa a la fruita seca pel contingut en antioxidants, vitamines i minerals.

  2. Llegums. Són font de proteïnes vegetals, idònies per a qualsevol dieta. Els llegums contenen importants minerals com el ferro, magnesi, calci, zinc i fòsfor, a més de vitamina I i vitamines del grup B. També aporten fibra i hidrats de carboni d’absorció lenta. Tenen la capacitat de sadollar i amb prou feines contenen greixos. La quantitat de greix és del 3% i són greixos vegetals, que ajuden a millorar els nivells de colesterol en sang, la mateixa funció que en la fruita seca.

  3. Peix blau. És una gran alternativa a la fruita seca per la seva gran quantitat d’àcids grassos omega 3, vitamines I, A i D, a més de calci, iode, ferro i potassi. Els peixos blaus (sardina, areng, salmó, peix espasa, verat, turbot o palometa) són font de salut, de la mateixa manera que la fruita seca. Els seus beneficis inclouen la regulació dels nivells de colesterol en sang i una possible prevenció de les malalties cardiovasculars.

  4. Cereals. Són necessaris en la dieta diària. Els grans sencers (integrals) aporten fibra, vitamina I i àcid fólico, calci, magnesi, potassi, ferro i zinc. També hidrats de carboni d’absorció lenta, la qual cosa garanteix una aportació d’energia durador. Actuen com a combustible per al cervell i els músculs. Alguns estudis han observat un millor control dels nivells de colesterol mitjançant la ingesta habitual de cereals integrals (pa, arròs o pasta), així com una possible prevenció de l’arterioesclerosi i un millor control dels nivells de sucre. Una excel·lent opció per a les persones que no poden consumir fruita seca.

  5. Oli d’oliva. Està recomanat per la seva aportació d’àcids grassos i antioxidants. Abunda sobretot l’àcid oleic (monoinsaturado) i és un protector cardiovascular natural.

Fruita seca: principals beneficis

La fruita seca són un gran aliment. En la seva composició destaquen els greixos monoinsaturadas i poliinsaturadas, que ajuden a reduir el nivell de colesterol LDL (o “dolent”) i els lípids en sang. La majoria de la fruita seca conté una composició similar a força de proteïnes, fibra i àcids grassos. No obstant això, cadascun d’ells té una quantitat específica de vitamines i minerals, que els fa únics. Entre els seus components, alguns dels seus protagonistes són:

  • La vitamina I. Destaca per sobre de les altres, és una vitamina a la qual s’atribueixen propietats antioxidants, la qual cosa evitaria que els radicals lliures ataquessin a les cèl·lules sanes.
  • L’àcid fólico. Un altre component per subratllar, ja que alguns estudis ho han associat a un menor risc de patir malalties cardiovasculars i ajuda a la correcta formació del fetus durant l’embaràs.
  • La fibra, necessària per al bon funcionament del sistema digestiu.
  • El magnesi, un mineral molt destacat per la seva implicació en el bon funcionament del sistema muscular i que s’ha associat a un millor control de la pressió arterial.
  • Els esteroles vegetals, compostos capaços de disminuir les concentracions de colesterol en sang.

Fruita seca: al·lèrgia o intolerància?

La diferència entre al·lèrgia i intolerància radica en la resposta del cos davant l’entrada d’un aliment que no reconeix.

  • En la intolerància, l’organisme no assimila de manera correcta l’aliment o els seus components, però no intervé el sistema immune. És a dir, es desenvolupen símptomes com a malestar digestiu, nàusees o dolor abdominal, fins que l’organisme aconsegueix digerir l’aliment.
  • En l’al·lèrgia alimentària, en canvi, sí hi ha una resposta immune de l’organisme, amb el que els símptomes són majors: urticaria en la pell, enrogiment, llavis inflats, ulls inflats, vòmits, còlics, picor de gola i, en els casos més greus, asma o reacció anafiláctica.

L’únic tractament per evitar les al·lèrgies és l’eliminació total del causant; en aquest cas, evitar el consum de fruita seca. No obstant això, existeix una gran quantitat d’aliments que porten en la seva composició, d’una manera o una altra, fruita seca. En ocasions poden estar “amagats”, amb el que el consumidor al·lèrgic ha d’estar més atent. És freqüent que estiguin presents en postres, pastissos, brioixeria industrial, torrons, polvorons, pa d’hamburguesa, guisats o pans. Per això, resulta fonamental llegir bé les etiquetes dels aliments ja que, per llei, la presència de fruita seca ha de reflectir-se en elles.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions