Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alternatives a la llet de vaca per als nens

Alternar la beguda de soia amb altres vegetals, com la de civada, és l'opció més segura en cas d'al·lèrgia a la llet de vaca
Per Maite Zudaire 8 de juliol de 2007
Img leche soja
Imagen: Vincent Huang

La beguda de soia i els seus derivats, com els iogurts, són en general els substituts més usats en cas d’al·lèrgia a la llet de vaca. La soia i els seus derivats contenen fitoestrógenos, compostos que s’avaluen pel seu paper potencial com disruptores hormonals. Les recerques actuals se centren a determinar en quines mesurada una llarga exposició orgànica a aquestes substàncies pot afectar a la fertilitat, tant femenina com a masculina. Davant el desconeixement actual, l’opció més segura és alternar en l’alimentació el consum de beguda de soia amb altres begudes vegetals com la de civada, la d’arròs o la d’ametlles, entre les més comunes.

Les estadístiques mostren que entre un 2% i un 5% de la població té al·lèrgia a la caseïna, la proteïna més abundant i problemàtica de la llet de vaca. Segons Héctor Escobar, metge del servei de pediatria de l’Hospital Ramón y Cajal de Madrid, “és una entitat que augmenta, el mateix que les al·lèrgies en general”. Aquest trastorn, que es desenvolupa durant els primers anys de vida, planteja dubtes als progenitors sobre com alimentar als seus fills i quins aliments oferir-los com a substituts a la llet de vaca perquè no tinguin deficiències nutritives.

Al·lèrgia a la caseïna

L’al·lèrgia a la proteïna de la llet de vaca se supera amb els anys en la majoria dels casos

L’al·lèrgia que provoca la llet de vaca en els nens es deu a un rebuig del seu organisme a les proteïnes d’aquest aliment, sobretot a la caseïna i a la betalactoglobulina, considerades les de major capacitat alergénica. Les possibilitats que es desenvolupi l’al·lèrgia augmenten quan un dels progenitors la pateix i, més encara, en el cas que els dos siguin al·lèrgics, ja que hi ha un component hereditari important.

També influeix l’edat a la qual el nen pren llet de vaca per primera vegada, ja que no es recomana que la consuma abans de complir un any. Els símptomes d’aquesta malaltia, com la diarrea i la inflor o dolor abdominal, es desenvolupen al poc temps de provar la llet. En alguns nens s’identifica l’al·lèrgia perquè tenen continus catarros crònics o problemes en la pell, com a dermatitis.

En general, l’al·lèrgia a la proteïna de la llet de vaca se supera amb els anys, encara que no en tots els casos. En la majoria dels nens, fins i tot, la situació reverteix abans de dos anys si s’han seguit les pautes dietètiques.

Alternatives a la llet de vaca

El tractament d’aquesta patologia consisteix a seguir, mentre duri, una alimentació que exclogui la llet de vaca i els productes elaborats amb ella (iogurt, quallada, formatge, natilles…), a més de totes les receptes en les quals abunda com a ingredient (salses, croquetes o beixamel). cal afegir la gran quantitat de productes que contenen proteïnes de la llet com a additiu. Es recomana revisar amb deteniment la llista d’ingredients dels productes que consumeixen els nens.

La substitució completa i segura dels nutrients que aporta la llet de vaca es pot aconseguir si se segueixen diferents alternatives dietètiques, sense limitar-se a reemplaçar només la llet per beguda de soia. Aquest producte és complet en la seva aportació de proteïnes, de minerals i de vitamines perquè està enriquit en nutrients per equiparar-se a la llet de vaca. No obstant això, com tots els productes derivats de la soia, conté fitoestrógenos. Les últimes recerques se centren a avaluar el risc del consum habitual de soia i derivats, tant per a la salut reproductiva femenina com a masculina.

Per això, sembla prudent alternar en l’alimentació del nen la beguda de soia i derivats (iogurts, tofu…) amb altres begudes vegetals, en general enriquides en calci. Molts altres aliments proveeixen de calci, el nutrient de referència en la llet de vaca. La clau està a tenir el costum de consumir sardines petites que es puguin menjar amb espina (les enllaunades són una bona opció) i incloure en les receptes fruita seca, llegums i cereals integrals, que són vegetals amb una bona proporció de calci. Encara que el calci vegetal sigui més difícil d’assimilar, un major consum d’aquests vegetals compensa l’aportació.

INGREDIENTS PER A MOLTES RECEPTES

L’aspecte i la textura de les begudes vegetals simulen a la llet de vaca, però el seu sabor és molt diferent, fins i tot entre els diferents productes i marques. Aquestes begudes es poden emprar de la mateixa manera que la llet de vaca, sola o barrejada amb altres aliments. A més, poden usar-se en la cuina per preparar cremes, salses, batuts, gelats o natilles, encara que caldrà comprovar si afegeixen sucre perquè, en aquest cas, traslladaran als plats un sabor dolç inesperat.

Segons el gust, es pot escollir una o una altra beguda per cuinar diferents receptes. Des de plats dolços, com l’arròs amb llet de civada o amb llet de soia, el porridge o barreja amb flocs de civada i amb poma, fins a plats salats com les croquetes amb pernil i ou dur, uns escalopes amb salsa d’ametlles. Fins i tot es poden suavitzar i alleugerir salses si s’afegeix una mica d’aquestes llets, com en la recepta de salsa fina de pebrots del piquillo.