Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alternatives al cafè

Hi ha begudes que proporcionen una sensació d'energia i mantenen la ment buidada i la concentració, sense l'inconvenient de la cafeïna
Per Maite Zudaire 7 de gener de 2010
Img te kukitcha
Imagen: Wikimedia

El cafè és la beguda estimulant per excel·lència que prenen la majoria dels ciutadans en començar el dia. No conceben beure gens diferent perquè esperen d’ell que els ajudi a buidar la ment i a mantenir-la activa durant el matí i, fins i tot, durant tot el dia. No obstant això, hi ha substituts que aconsegueixen els mateixos efectes i eviten els possibles inconvenients de la cafeïna.

Alternatives tonificantes i energizantes

És una de les begudes més consumides, però el seu contingut en cafeïna ha donat lloc a l’aparició de diferents productes amb un denominador comú: reprodueixen el sabor amarg del cafè i, malgrat ser energètics i revitalizantes com aquest, no són excitants. El te kukicha, el te mú i els denominats “cafè de cereals” són alternatives que es troben en tendes especialitzades.

Els productes substitutius donen sensació d’energia, força i vitalitat, alhora que permeten mantenir la concentració i la ment àgil, però no s’assemblen al cafè ni en la naturalesa, ni en la composició o en els efectes fisiològics.

  • Te kukicha. És un te de tres anys elaborat amb branques seques i torrades. És pobre en teína perquè amb el pas del temps ha desaparegut en gran mesura, per la qual cosa tonifica però no excita. El seu valor afegit és la seva forta condició remineralizante, ja que en estar tres anys en la planta és molt ric en minerals, sobretot, en calci.

  • Te bancha. És semblat a l’anterior respecte al temps de preparació, tres anys, encara que en lloc d’elaborar-se amb branques es prepara amb les fulles seques del te verd. Igual que el kukicha, ajuda a vèncer la fatiga pel seu efecte remineralizante. L’inconvenient de tots dos és que poden provocar astringencia en persones sensibles si es pren massa.

  • Te mú. Representa una barreja de 16 herbes -equilibrades entre elles quant a concentració-, que confereixen a la infusió un sabor i una aroma singulars. El ginseng és una de les plantes que conté la barreja, a més de gingebre, regalèssia, canyella i dent de lleó. La majoria d’elles destaquen per les seves qualitats digestives i depurativas.

En general, aquests tes es preparen en forma de decocció. Per a això, s’ha d’abocar una cucharita o una bolsita de te per tassa d’aigua. S’escalfa a foc lent i es deixa bullir suau entre cinc i deu minuts. Després es filtra i se serveix per prendre-ho calent.

Succedanis i infusions

Els succedanis del cafè sorgeixen per cobrir una demanda concreta: ser els substituts d’aquesta beguda per els qui prefereixen prendre una infusió calenta, però volen prescindir dels inconvenients excitants del cafè, i ajudar a els qui necessiten reduir la dosi diària de cafeïna. A pesar que les persones “molt cafeteras” adverteixen diferències en el gust, l’aroma i les sensacions dels succedanis, consideren que poden realitzar bé la funció per la qual es prenen.

Segons la normativa, la quantitat de cafeïna no ha de superar el 0,1% en els cafès descafeïnats i el 0,3% en els solubles descafeïnats

L’arrel de la planta xicoira, torrada i polvoritzada, és el succedani més usat i conegut. Si es pren sola, diluïda en aigua calenta, aconsegueix una infusió de sabor amarg que imita al cafè, encara que sense cafeïna. És comú que la xicoira sigui un dels components dels denominats “cafè de cereals” (“beguda de cereals”), juntament amb cereals com el malt, l’ordi i el sègol.

Els cereals es torren i es molen fins a obtenir una pols enfosquida. En ser dolços, es barregen amb plantes amargues com la xicoira, la bardana o el dendelio, una arrel que pertany a la mateixa família que el gingebre. Les figues seques polvoritzades també són en general ingredients comuns. La barreja de tots ells aconsegueix un producte amb un gust i una aroma que imita bastant al cafè i destaca per un doble avantatge: no conté cafeïna i ajuda en les digestions.

A diferència del cafè, les begudes de cereals es poden prendre a qualsevol moment i diverses vegades al dia, fins i tot abans de ficar-se al llit, ja que no afecten al somni.

EL CAFÈ DESCAFEÏNAT

ImgL’elaboració del cafè descafeïnat és industrial. Es parteix del cafè, al que per diversos processos tecnològics se li extreu la major part de la cafeïna. Segons la normativa, la quantitat d’aquesta no ha de superar el 0,1% en els cafès descafeïnats i el 0,3%, en els cafès solubles descafeïnats. Aquesta xifra és molt inferior a la qual conté de mitjana el cafè, que ronda el 4% (expressat sobre substància seca).

En les últimes dècades, diversos experts de centres de recerca i tecnologia alimentària han descobert varietats de plantes de cafè amb una quantitat de cafeïna molt baixa, a causa que els falta l’enzim que converteix la substància teobromina, produïda en les fulles. D’altra banda, a Japó, fa uns sis anys que un grup de científics va donar a conèixer una varietat de cafè modificat genèticament, amb un 70% menys de cafeïna.