Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alternatives saludables per als entrepans dels nens

Els entrepans, una de les opcions més utilitzades per als berenars i els tentempiés, poden ajudar a mantenir l'equilibri de la dieta si es trien els farciments adequats

Gairebé cada dia oferim entrepans als fills com un recurs pràctic i de fàcil elaboració, tant a mitjan matí com per al berenar. Aquestes preparacions poden contribuir a mantenir l’equilibri de la dieta o, per contra, poden suposar opcions molt poc saludables, segons el que s’incloguin en ells. Es recorre amb massa freqüència a l’embotit, al paté o a les cremes de xocolata per al farciment dels entrepans. A més de poc imaginatives, aquestes eleccions no són massa aconsellables, a causa del seu alt contingut calòric, greixos saturats, sal o sucre. En el següent article es proposa un bon assortiment d’idees saludables per millorar els tentempiés favorits dels nens.

Img alternativas saludables bocadillo ninos
Imatge: monkeybusiness

En primer lloc, és fonamental triar un bon pa. El pa integral té un valor nutricional superior al pa blanc, ja que conserva les vitamines, els minerals i la fibra que el pa blanc perd mitjançant el procés de refinat. De la mateixa forma, incloure aliments vegetals com a verdures i hortalisses en els entrepans també contribuirà a incrementar el contingut d’aquests nutrients.

Existeixen fonts proteïques molt més recomanables que el fiambre o els embotits, com són les carns magres, l’ou, la fruita seca o els llegums (sí, es poden posar fruita seca i llegums en l’entrepà, com es veurà a continuació). També és possible completar-los amb greixos saludables derivades de l’oli d’oliva, l’alvocat o el peix blau, enriquint així el contingut nutricional del mateix.

Ingredients saludables per incloure en els nostres entrepans

  • Verdures i hortalisses. incloure-les en els entrepans sempre és una bona idea. I es pot fer tant en la seva forma fresca com cuinada. A més, així s’estarà més prop del consum diari de les dues racions mínimes recomanades. Enciam, tomàquet, ceba, pastanaga, cogombre, alvocat, carbassó a la planxa, albergínia rostida, pebrots enllaunats… són algunes possibilitats.
  • Fruita. Afegeixen un interessant contrast de sabor com a acompanyament d’ingredients, tant dolços com a salats. Igual que les verdures, la fruita incrementarà de forma considerable el valor nutricional dels entrepans. Per exemple, la pera combina molt bé amb el formatge blau i les maduixes amb el formatge fresc.
  • Cremes de llegums o patés de verdures. Es poden realitzar multitud d’elaboracions amb textura untable a força d’aquests ingredients. Una de les opcions disponibles és l’hummus, elaborat a força de cigrons. El paté d’albergínia, també conegut com babaganoush, suposa una altra saludable alternativa. El paté d’olives o el guacamole també són opcions idònies. Amb una mica d’imaginació es poden crear nombroses versions per als entrepans.
  • Mantega de fruita seca. Tan sol triturando uns cacauets, unes nous o unes avellanes s’obtindrà una crema perfecta per posar en els entrepans, rica en proteïnes vegetals i greixos saludables.
  • Ou. Es pot comptar amb un ou dur, una senzilla truita francesa o altres opcions més elaborades, com a truita de verdures o tonyina, per formar l’entrepà.
  • Formatge. Un dels ingredients més utilitzats. S’ha de tenir en compte que existeixen varietats amb menys sal i grassa i, per tant, més recomanables per al consum diari, com el formatge fresc o la mozzarella. Els guarits, els blaus o els de pasta tova són preferibles amb menys freqüència pel seu major contingut en greix i sal.
  • Derivats de la soia (tofu, tempeh). Una opció molt coneguda entre les persones vegetarianes, però potser no tant per els qui no ho són. Introduir aquest tipus de productes pot resultar molt interessant per aconseguir una aportació extra de proteïnes en la dieta sense abusar de carns o aliments d’origen animal. Malgrat el que molts puguin creure, el tofu pot quedar molt ric si es cuina de manera adequada. Un temps previ de marinado amb espècies o condiments aconseguiran que s’obtingui un resultat realment saborós també per a l’entrepà.

  • Peix. Un filet de peix recentment cuinat també podria formar part en aquest tentempié. Per què no? Les conserves de peix suposen una altra alternativa, un recurs molt pràctic que permetrà afegir una ració d’omega 3. Es recomana prioritzar el consum de les espècies més petites, amb un menor contingut de metalls pesats, com l’aladroc, la sardina o el verat. La tonyina o altres peixos blaus de gran grandària com el salmó, s’inclouran amb menys freqüència en la dieta.
  • Pit de pollastre de pollastre o gall dindi. La carn de pollastre o gall dindi marinada, rostida o a la planxa pot introduir-se substituint al fiambre.
  • Aprofitament de sobres dels menjars. Restes de pollastre rostit, carn estofada o regirats de verdures poden formar part dels entrepans.
  • Oli d’oliva i salses. Un chorrito d’oli d’oliva, una lleugera salsa de iogurt o una mica de pesto són opcions molt més saludables que la maionesa o la salsa rosa.

Suggeriments d’entrepans que es poden preparar

Mitjançant la combinació dels diferents ingredients es poden preparar entrepans molt saborosos, nutritius i variats. Com a suggeriment, els següents:

  • Vegetal: verdures i hortalisses variades, formatge o ou dur i, com amaneixo, una mica d’hummus, guacamole o salsa de iogurt Existeixen multitud de combinacions!
  • Rúcula, maduixes i formatge fresc.
  • Filet de lluç empanat cuinat al forn, enciam i salsa tzatziki (salsa grega de iogurt i cogombre).
  • Albergínia rostida, formatge fresc i rodanxes de tomàquet.
  • Filet de gall dindi a la planxa, formatge brie, fulles d’espinac i salsa de iogurt.
  • Truita francesa, pebrot i tomàquet.
  • Tofu marinado, guacamole, tomàquet i fulles verdes.
  • Crema de cacauet, rodanxes de plàtan i xocolata negra rallado.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions