Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Anna Bach, coordinadora científica de la Fundació Dieta Mediterrània

La dieta mediterrània prioritza certs aliments i destaca com seleccionar-los, cuinar-los i consumir-los

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 09 de Desembre de 2011

La dieta mediterrània no és solament una dieta sustentada amb evidència en la prevenció de malalties cròniques. És també una filosofia de vida. Engloba, a més de la combinació d’aliments tradicionals, receptes i formes de cocció pròpies de cada zona, la cultura i estil de vida típics de la regió mediterrània. Així ho defineix Anna Bach, farmacèutica per la Universitat de Barcelona, Màster en Salut Pública nutricional per la Universitat de Glasgow (Regne Unit), Doctora en Salut Pública Nutricional per la Universitat de Barcelona i coordinadora científica de la Fundació Dieta Mediterrània des de 2004. Als seus dos últims llibres se’ls ha atorgat el premi Gourmand com el “millor llibre del món en cuina familiar”. En aquesta entrevista, explica les bondats de la dieta mediterrània.

Quins són les característiques en la forma d’alimentar-se en el nostre entorn, comparat amb el dels països nòrdics?

El patró d’alimentació mediterrani es diferencia de forma genèrica del nòrdic per aspectes com: un protagonisme dels productes vegetals (fruites, verdures, cereals, fruita seca i llegums); el consum d’oli d’oliva com a principal font de greix dietètic; una ingesta freqüent però moderada de vi amb els menjars; el consum de peix fresc; la ingesta moderada de productes làctics (sobretot formatge i iogurt baix en greix), carns blanques i ous i un baix consum en freqüència i quantitat de carns vermelles i embotits. El dia a dia també engloba altres elements culturals i d’estil de vida, com el procés de selecció, processament i consum d’aliments; la priorització dels productes frescos, locals i estacionals; les activitats culinàries i la convivència en els menjars, que potencia el valor social i cultural del menjar més enllà de l’aspecte nutricional.

Com definiria la dieta mediterrània?

La dieta mediterrània no solament té una acumulada evidència en la prevenció de malalties cròniques. Representa una filosofia de vida que engloba, a més de la combinació d’aliments tradicionals, receptes i formes de cocció pròpies de cada regió, la cultura i estil de vida típic de la regió mediterrània, on s’inclou l’activitat física regular, el descans en forma de migdiada, l’esmentada socialització durant els menjars i tota una manera de viure que forma part del patrimoni cultural dels països mediterranis.

Malgrat l’evidència de la dieta mediterrània com a promotora de salut, gran part dels ciutadans de països mediterranis no segueix aquest patró. Quins són els motius?

“Nombrosos factors socioculturals s’associen a l’allunyament del patró de la dieta mediterrània”Una gran part dels consumidors coneixen i volen seguir una alimentació i estil de vida més saludables i propers al patró de dieta mediterrània. Però una altra part de la població s’allunya d’ell a causa de nombrosos factors socioculturals: la reducció i modificació de la família; el trencament amb els hàbits alimentaris tradicionals i la major priorització dels menjars fora de casa (i dels aliments precuinats); l’increment del snacking i del consum d’aliments calóricamente densos rics en greixos i sucres; la menor dedicació a les activitats culinàries i la pèrdua de la transmissió de la cultura culinària; la incorporació d’aliments i costums “occidentalizadas” i la potent influència de la publicitat en la selecció dels aliments; la tendència a una reducció de la contribució del pressupost familiar a l’alimentació; i l’augment de la grandària de les racions d’alguns aliments.

Com s’enfoca aquest problema des de la Fundació?

La Fundació Dieta Mediterrània és una entitat sense ànim de lucre de caràcter científic i cultural que fomenta l’estudi, la recerca i la difusió del patró de dieta mediterrània. Entre les seves activitats destaca el monitoratge de l’adherència a aquest tipus d’alimentació, la recopilació de l’evidència científica sobre el binomi dieta mediterrània i salut, així com la difusió d’aquests avanços als experts i a la població a través d’articles, cursos, etc. i, sobretot, a partir del Congrés Internacional sobre Dieta Mediterrània que celebra cada dos anys en el context del saló Alimentària de Barcelona.

A qui es dirigeixen aquestes accions?

“Apostem pel procés de recuperació i promoció de les nostres tradicions alimentàries”El col·lectiu de nens i joves són una població diana per a les intervencions nutricionals, que realitzem amb el Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat i diverses entitats a través de les Campanyes de Promoció de la Dieta Mediterrània a les escoles, així com mitjançant les activitats de revisió de menús escolars. Els reptes sanitaris en el camp de la nutrició, especialment per a la prevenció de l’obesitat i les seves conseqüències, justifica la nostra col·laboració en projectes de promoció de l’àmbit comunitari amb el Govern de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri i la Unió Europea (AMED; Gustino; FOOD). Aquests programes estan encaminats a millorar l’oferta i demanda alimentària d’un grup nombrós de persones que mengen fora de la llar. També destaca la coordinació de la Fundació en el recent reconeixement per part de la UNESCO de la Dieta Mediterrània com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat. Seguim amb aquest procés de recuperació i promoció de les nostres tradicions alimentàries amb l’èmfasi de la sostenibilitat i el compromís amb el medi ambient.

Una de les estratègies és la divulgació de guies alimentàries i la recent presentació de la nova piràmide. A què es deu aquesta actualització?

La piràmide tradicional de la dieta mediterrània s’ha posat al dia per adaptar-se a l’estil de vida actual i als canvis als quals estan sotmeses les poblacions mediterrànies. Recull les recomanacions actualitzades en funció de l’estil de vida i la dieta i dels problemes socioculturals, ambientals i de salut que les poblacions mediterrànies actuals enfronten.

Quines pautes segueix la nova piràmide?

Per iniciativa de la Fundació Dieta Mediterrània, i en col·laboració amb nombroses entitats internacionals i un ampli grup d’experts pertanyents a disciplines diverses, s’ha consensuat un nou esquema que enriqueix la representació gràfica, amb nous elements qualitatius. La piràmide segueix la pauta de l’anterior: situa a la base els aliments que han de sustentar la dieta i relega als estrats superiors uns altres que s’han de consumir amb moderació. Però a més, s’afegeixen indicacions d’ordre cultural i social lligades a l’estil de vida mediterrani, des d’un concepte de la dieta en sentit ampli. No es tracta tan sol de donar prioritat a un determinat tipus d’aliments, sinó a la manera de seleccionar-los, cuinar-los i consumir-los. També reflecteix la composició i nombre de racions dels menjars principals.

Quins són els objectius d’aquests canvis?

Aquesta piràmide es planteja des del consens internacional que no existia fins al moment i es basa en l’actualització de les últimes evidències científiques en el camp de la nutrició i la salut publicades en les últimes dècades. Contribueix així a l’harmonització dels instruments educatius que s’utilitzen en la promoció de la dieta mediterrània i respon a la necessitat d’un marc comú entre els països mediterranis, que s’ha d’adaptar en funció dels costums i hàbits de cada país. L’ús i la promoció d’aquesta piràmide es recomanen sense cap restricció i s’ha traduït i està disponible en castellà, català, gallec, basc, anglès, francès, àrab, italià, portuguès i grec.

Quin és el procés que segueix un treball d’aquestes característiques?

És un projecte de més de dos anys. La Fundació Dieta Mediterrània, juntament amb el Fòrum de les Cultures d’Aliments del Mediterrani, va iniciar el diàleg i el procés de recopilació de l’opinió de nombrosos científics internacionals per desenvolupar una posició de consens. El primer esquema de la nova piràmide neix dels diàlegs interns entre el Comitè Científic de la Fundació Dieta Mediterrània, presidit per Lluís Serra-Majem, i la labor d’un grup de treball d’una reunió celebrada en Parma sobre la “Dieta Mediterrània actual, un model d’alimentació sostenible”, en el marc de la III Conferència del CIISCAM. Les recomanacions de la piràmide es basen en un consens sobre les últimes evidències científiques en el camp de la nutrició i la salut, la sostenibilitat dels patrons alimentaris i el reconegut paper d’aquesta dieta en la prevenció de moltes malalties cròniques a partir de grans estudis epidemiològics.

Per què les patates se situen en el mateix nivell de consum que la carn vermella i carns processades? Per què no s’agrupen amb el pa, la pasta o l’arròs?

Pel mètode de cocció d’elecció més generalitzat: la fritada. Això ens recorda que la freqüència de consum de les patates fregides i les xips seria un màxim d’unes tres racions a la setmana. En el text també es detalla que les patates s’haurien de consumir fresques.

En el grup dels làctics hi ha formatges i iogurts. Per què s’omet la llet?

La piràmide inclou tots els grups d’aliments, representats per un o dos del grup. Però, sens dubte, la llet està en el grup dels làctics, representats en la piràmide pel iogurt i el formatge perquè són els més consumits als països mediterranis.

L’actual epidèmia d’obesitat es deu a patrons alimentaris erronis, però també al sedentarisme. Espanya té la població menys activa d’Europa, segons l’OMS.

A Espanya, l’abandó del patró alimentari s’acompanya d’una disminució considerable dels nivells d’activitat física. D’alguna manera, s’ha incrementat l’ambient obesogénico, que afavoreix l’abundància i comoditat (un major ús del cotxe i exposició a pantalles, l’accessibilitat d’aliments rics en sucres, productes animals i greixos saturats) i que és, per tant, afavoridor de l’obesitat. Això no solament pot comportar a mitjà-llarg termini un increment de la prevalença d’obesitat i les seves malalties associades, sinó també altres malalties cròniques. La pràctica regular de l’activitat física moderada (un mínim de 30 minuts al llarg del dia) proporciona grans beneficis per a la salut, com regular la despesa energètica i ajudar a mantenir un pes corporal saludable. Caminar, pujar i baixar escales i realitzar tasques de la llar és una forma senzilla d’exercici físic. Sempre que sigui possible, es recomanen les activitats a l’aire lliure i en companyia, per al seu major atractiu i continuïtat.

Seleccioni quatre consells claus perquè a partir d’avui mateix tinguem un estil de vida més mediterrani.

Basar l’alimentació en aliments d’origen vegetal; prioritzar aliments frescos, locals i de temporada en la mesura del possible; socialitzar-nos entorn dels menjars i activitats culinàries, ja que potencia el valor social i cultural del menjar; i practicar activitat física cada dia.

Etiquetas:

dieta mediterrània


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions