Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Antiácidos naturals després dels excessos nadalencs

Una adequada selecció d'aliments, condiments i infusions ajuda a alleujar els problemes digestius de l'embarassada, més acusats en Nadal després dels menjars copiosos

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 14deDesembrede2004

En Nadal són freqüents els menjars copiosos entre tots els comensals i és difícil resistir-se a tanta temptació. Fins i tot en el cas de les dones embarassades, encara que el propi estat predisposa a cuidar la dieta dels excessos de greixos i sucres, tant per la salut del nen com per les molèsties digestives que pot experimentar la dona. Els excessos es plasmen a menjar més quantitat de la considerada adequada, ja sigui amanida condimentada amb abundant salsa, el típic guisat de carn -tan deliciós com a contundent- o les denses postres tradicionals, com a polvorons, massapans i torrons. La limitació a la ingesta de certs medicaments durant l’embaràs obliga a pensar en formes naturals d’alleujar i combatre les molèsties digestives i els maldecaps derivats d’un empatx. La clau està a seleccionar aliments, condiments i infusions que per les seves propietats antiácidas naturals es poden incloure amb naturalitat en els menús festius. No obstant això, aquests consells són útils per a qualsevol persona que tingui l’estómac delicat o que noti amb facilitat les molèsties derivades d’un menjar abundant.

Antiácidos naturals per combatre l’acidesa

L’acidesa en la dona gestant es deu en gran mesura a la pressió que exerceixen el fetus i la placenta sobre els òrgans digestius conforme progressa l’embaràs. Aquesta situació provoca que els àcids de l’estómac refluyan cap a l’esòfag i causin malestar, amb sensació de cremor o coïssor en la boca de l’estómac com a símptoma més característic.

No obstant això, en l’època nadalenca se sumen altres factors que agreugen la situació d’acidesa comuna durant l’embaràs. Els menjars molt copiosos, grasses i amb excés de condiments, la ingesta de cafè o altres begudes irritantes de la mucosa gàstrica, són exemples comuns dels excessos nadalencs. A més, tirar la migdiada havent dinat ajuda al descans però no a la digestió, ja que en posició horitzontal augmenta la possibilitat de reflux gastroesofágico.

Per millorar el malestar digestiu, convé començar per una bona selecció d’aliments que, per les seves propietats naturals, ajuden a neutralitzar l’acidesa o, almenys, no l’accentuen. S’han d’incloure en la resta dels menjars setmanals plats suaus d’arròs, pastanaga cuita i poma cuita o rostida, que per la seva senzilla i suau digestió contribueixen a neutralitzar l’acidesa i al fet que es desinflame abans la mucosa digestiva irritada. En els desdejunis o en els tentempiés, a mitjan matí o a meitat de la tarda, es poden incloure flocs de civada, rics en mucílags, un tipus de fibra amb efecte emoliente.

A aquesta senzilla selecció d’aliments se sumen una sèrie de consells que tenen la finalitat de combatre el malestar conseqüent dels excessos nadalencs.

  • Distribuir l’alimentació en cinc o més menjars al dia, per reduir el volum d’aliments per presa i no deixar passar més de tres hores sense menjar o beure alguna cosa, millora les molèsties estomacals.
  • Menjar a poc a poc i mastegar prou cada mos.
  • Deixar passar almenys dues hores havent dinat o per a sopar per ficar-se al llit.
  • Preferir aliments sucosos que amb prou feines precisen grassa ni cocció perllongada.
  • Reduir el consum d’aliments grassos i evitar els molt salats, fumats o en escabetx.
  • Limitar les salses molt grasses elaborades amb ou, excés d’oli, nata o formatge, tipus maionesa, carbonara o holandesa.
  • Evitar aliments que estimulen la secreció àcida gàstrica com el cafè o els àcids (salsa de tomàquet, sucs i fruites àcides), en particular si ja es pateixen trastorns digestius.
  • No consumir molt seguit quantitats excessives de sucre o de dolços, ja que s’enlentece la digestió.

En assaonar els plats es tindran en compte les propietats dels condiments i les espècies. Entre els àcids, és preferible emprar el vinagre de poma i el suc de llimona al vinagre de vi. Es poden utilitzar com a amaniment d’amanides, o com a ingredient de begudes, l’aigua de llimona o el suc de pastanaga i llimona. Les verdures aliáceas com l’all, la ceba en totes les seves varietats o el porro es digereixen millor cuites que crues.

Entre les herbes aromàtiques, les cal ajuden a la digestió, com l’estragó, l’anet, el llorer, la farigola, l’anís estavellat, el fonoll i el comino. Si es van a usar espècies en el cuinat de les receptes, convé recordar que els pebres en les seves diferents varietats i presentacions (negra, blanca, cayena i verda), el pimentón picante i la guindilla són fortes per als estómacs delicats.

PER A POSTRES, INFUSIÓ

Img infusion escaramujo1

Les plantes contenen substàncies, els denominats principis actius, que exerceixen funcions específiques en els diferents òrgans i sistemes del cos.

Algunes d’elles destaquen per les seves propietats digestives i carminativas perquè alleugen els gasos derivats d’una mala digestió a causa d’un menjar abundant, massa grassa, molt condimentada o a la combinació de tots aquests factors. Havent dinat, prendre una infusió digestiva ajuda a eliminar els gasos i les molèsties digestives, el dolor i la pesadez de cap o les nàusees associades a l’empatx.

Les infusions més adequades es preparen amb camamilla, melisa, tila, marialluïsa i regalèssia. El te suau i reposat també pot resultar beneficiós donada la seva riquesa en taninos, compostos que ajuden a desinflamar la mucosa gàstrica.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions