Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aperitius amb fruites dessecades

Les receptes que inclouen fruites dessecades barrejades amb cereals, fruita fresca i fruita seca sadollen i eviten el picoteo constant que condueix a engreixar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 26deGenerde2012
img_manzanas deshidratadas

Les fruites dessecades (prunes passes, raïms passes, figues, orejones) són un “paquet” de nutrients interessants en petites quantitats: energia saludable i sucres acompanyats de varietat de nutrients (fibra, potassi, calci, magnesi, ferro, carotenoides, vitamina A i vitamina I -ambdues amb funció antioxidant- i vitamina B3 o niacina). Per la seva atractiva composició química, aquestes fruites s’haurien de contemplar com a alternativa sana a altres tentempiés menys saludables però més comunes entre hores. Més enllà de menjar-les a cabassos, és possible, senzill, fàcil i ràpid, preparar diferents picoteos que continguin la varietat de fruites dessecades: coques o barritas casolanes per a desdejunis, esmorzars i berenars; cremes per untar les torrades, dolços batuts o bescuits.

Img manzanas
Imatge: YoTuT

Els aliments presos entre hores condicionen en gran mesurada l’equilibri o desequilibri de la dieta diària. En ocasions, amb la intenció de no menjar molt per objecció a engreixar es menja alguna cosa tan frugal que resulta insuficient per calmar la gana fins al següent menjar. Pot ser una infusió, una fruita, un parell de coques de blat de moro o d’arròs, un cafè, etc. El resultat és el picoteo continu, la qual cosa condueix a un desordre alimentari que es tradueix en una suma contínua de calories, i en la gestació d’un cercle viciós: apetit insatisfet, ansietat i pensament constant a menjar, insatisfacció i sofriment per la falta de voluntat per deixar de picotear, ansietat..

Set idees d’aperitius saludables

T’animem al fet que proves totes les propostes de “picoteos” saludables a força de fruites dessecades que suggerim:

  • Barritas o coques d’arròs. Es cou una tassa d’arròs (millor integral) en dues tasses d’aigua, amb un polsim de sal marina durant 25-30 minuts, o una mica més temps si és integral. Es barreja amb una tassa de raïms passes o de barreja de dátiles, raïms, figues i fruita seca (tot trossejat). Es deixa refredar i es modela en forma de barrita o de coca, tipus hamburguesa. Es poden menjar tal qual o temperades en la planxa durant uns minuts.

  • Bescuit amb ensopegades. A la massa del bescuit tradicional s’afegeixen les fruites dessecades escollides. En ser dolços, la recepta requereix la meitat de sucre de l’acostumat i si s’usa farina integral, el resultat és un bescuit més saludable, encara que no deixa de ser un capritx per menjar “en ocasions”.

  • Pastís dolç. Els propis cereals en gra o en flocs (arròs, cuscús, mill, polenta, flocs de civada, mill…) serveixen de base com a ingredients ‘apelmazantes’ de qualsevol tipus de pastís dolç. Es bullen un parell de pomes o peres en suc de poma natural amb una beina de vainilla natural (canyella o una altra essència) i un polsim de sal durant 10-15 minuts. S’afegeix una part de cereal i dues parts més d’aigua (o suc) a la barreja primera i es remou de forma constant durant 15-20 minutos fins que es cogui el cereal i espesseixi. Es regira l’anterior amb una barreja de fruites dessecades o solament amb aquelles que més agradin (figues riques en calci, pruna passa laxant, orejones rics en potassi…). El conjunt s’aboca en un motlle i es deixa refredar. Una vegada endurida la massa, es pot tallar amb ganivet i portar-se la porció corresponent per a l’esmorzar o els berenars.

  • Estrúdel. L’estrúdel és una massa horneada elaborada amb farina, oli, aigua freda i un polsim de sal que serveix de base per emplenar amb les prunes seques desossades i les avellanes o les ametlles trossejades, que també s’afegiran algunes a manera de decoració per damunt.

  • Compotes. Es couen les fruites (pera, poma, plàtan, orejones i panses) a foc mitjà juntament amb un polsim de sal, ralladura de taronja i vainilla natural (optatiu) durant 25 minuts. La barreja, que es pot portar en un táper al treball, s’acompanya amb unes coques d’arròs. També serveix de deliciós i saludable farcit dolç d’uns crepes recentment fets.

  • Batuts i cremes. Un batut de poma i préssec es pot endolcir si s’afegeix un parell de prunes passes, de dátiles o d’orejones i es bat el conjunt. Una barreja de pera i meló té el seu toc original si es tritura al costat d’un parell d’orejones. Aquesta idea serveix per fer batuts i cremes amb la barreja de fruites més benvolguda. Una crema d’albercoc i prunes (sense necessitat d’afegir el brandy que inclou la recepta) és l’endulzante perfecte per untar unes torrades o unes coques d’arròs.

  • Fruites farcides. A les pomes pròpies de la temporada, ben rentades, se’ls extreu el cor i s’emplenen de raïms passes, prunes passes o orejones. S’espolvorean d’ametlla i canyella en pols, s’envasen en paper apte per al forn i s’hornean a temperatura mitjana durant 20-30 minuts. Resulten un berenar energètic i amb el toc dolç que moltes persones “llamineres” persegueixen.

CONTRAPUNT DOLÇ EN RECEPTES SALADES

Les fruites dessecades (prunes, raïms, figues, orejones de préssec i albercoc) es convertien en una manera d’aprofitar els excedents de fruita d’estiu. En temps enrere on estava limitada la producció industrial d’aliments, aquestes fruites eren pròpies dels mesos de tardor i hivern, i s’obtenien després de setmanes d’assecat natural després de la seva recollida a l’estiu.

A més de menjar-les entre hores a orri, serveixen per donar el contrapunt dolç a un incomptable nombre de receptes, com les de conill, pollastre i be, que són molt apropiades per menjar-se amb prunes passes, raïms passes i dátiles.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions