Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aperitius de peix saludables

Les bocades de productes del mar sadollen l'apetit sense carregar la dieta diària de calories, grasses i colesterol

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 30 de Juny de 2010
img_mejillones2def listado2

El temps d’oci en els dies d’asueto es copa, en part, amb trobades gastronòmiques a mitjan matí o mitja tarda per prendre l’aperitiu. En bars, tavernes i restaurants, les tapes més comunes són bocades petites però molt calòrics, bé perquè estan fregits, com a croquetes, tigres, gambes, rabas o pebrots, o perquè els seus ingredients són molt grassos i salats, com a embotits i formatges. Per salut, convé buscar el punt d’equilibri i prendre entre hores aperitius més lleugers, saludables i digestius. Una elecció adequada és decidir-se entre la varietat de bocades delicioses amb productes del mar combinats amb verdures de temporada, marinados o adobats, que sadollen per un moment l’apetit, sense carregar de calories, grasses i colesterol la dieta diària.

La varietat de tapes en els quiosquets de platja
o en els bars es limita, en gran mesura, a aliments fregits o recoberts de salses grasses, que resulten més sucosos i es ressequen menys amb el pas de les hores, com a croquetes i similars, truites de patates, patates braves o pescaditos fregits, entre els més comuns. Com a contrapartida destaca, no obstant això, l’excés de calories, grasses, colesterol i sal, que pot descompensar l’esforç i la voluntat d’haver seguit una dieta equilibrada la resta de l’any.

Aperitius de mar casolans

Una alternativa més saludable és decantar-se pels aperitius elaborats amb productes del mar i prescindir de les salses grasses que, en general, acompanyen a aquestes tapes, com a maionesa, salsa rosa, tártara i alioli. Si la varietat d’aquest tipus de plats escasseja, tal vegada quedi la possibilitat d’alternar el vermú a casa amb preparacions senzilles, ràpides i més saludables. La clau per no excedir-se en la quantitat està a ser conscient que és un aperitiu, un mos petit, que pot servir-se en recipients unitaris, d’ús individual com mini bols, safates o culleres petites.

En temporada, són deliciosos les bocades de marisc, com els chipirones encebollados, el salpicón de cranc, els musclos al vapor amb tomàquet picante o a la marinera. Un grapat de cloïsses fresques són el delit per els qui agraden d’aquest delicat mol·lusc, si se serveixen salteadas amb julivert i oli d’oliva verge, en salsa verda, a la parmesana o amb salsa de tomàquet picante.

L’estiu és plena temporada d’anxoves i sardines que resulten molt gustosas si es preparen marinadas en suc de fruites al pebre o amb escabetx de verdures trossejades.

Els peixos esmicolats i triturados serveixen per elaborar saborosos i nutritius patés per untar en torrades integrals, com el d’anxoves o tonyina.

El polp cuit permet preparar en poc temps plats fàcils de cuinar a casa, com el polp a la gallega, salteado amb verdures, en amanida, amb una fritada de pebrots o a la vinagreta.

Delicioses i lleugeres es poden preparar unes broquetes de peix i marisc, com la de llagostins al pimentón, combinat amb rap i salsa lleugera americana o a la gallega, intercalat amb polp, de sèpia i salmó, de sèpia i boniato o de palometa i musclos.

El peix marinado a casa, com el salmó, permet preparar deliciosos rollitos farcits d’ensalada russa d’alvocat, de cogollos i salsa mostassa, mini amanides individuals, mini sándwiches de salmó amb salsa tártara o vistosos canapès.

Amb el salmó cru queden delicioses i amb un gust inconfusible receptes com el tartar amb formatge cremoso o el carpaccio.

CANVIS SALUDABLES

Els inconvenients d’alguns plats esmentats són varis: la sal, l’abús de salses grasses (maionesa, tártara, rosa, alioli) i els arrebossats i fritades.

Un canvi saludable és substituir les salses que acompanyen a aquests plats per vinagretes variades, amb diferents vinagres, que donaran el contrapunt de sabor a l’aperitiu. Amb una selecció idònia d’herbes i espècies es poden aromatizar vinagres i olis i obtenir uns condiments que, alhora, donen un gust destacat al plat i redueixen la quantitat de sal afegida.

Els calamars i similars (polp, sèpia, pota) són mariscs inconvenients per els qui tenen el colesterol alt, encara que resulten més saludables que embotits, formatges, fregits i tapes similars que acostumen a cuinar-se en bars i tavernes.

Els peixos que se serveixen crus, encara que estiguin marinados, s’han de congelar almenys durant 24 hores per evitar la infecció per anisakis. Aquesta mesura de seguretat alimentària s’ha de seguir per norma en els establiments d’hostaleria i restauració que serveixin qualsevol plat de peix cru, com carpaccios, ceviches o sushis.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions