Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aprendre a aprimar

La clau per aprimar resideix en no renunciar en plaure de plats lleugers i saborosos que puguin compartir-se amb la resta de comensals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deGenerde2008

Un dels propòsits més populars que es plantegen milions de persones en començar l’any nou és aprimar. Pocs mesos després, la majoria s’adona, no sense certa sensació de frustració i fracàs, que aquesta és una de les metes més difícils d’aconseguir en la vida. És convenient centrar l’atenció tant en el pes com en el volum i, per aconseguir-ho, no es tracta de llevar aquests quilos de més a cop de martell, sinó d’aprendre a aprimar. L’aliança entre la voluntat i la ciència és fonamental per perdre greix corporal. L’èxit està en la disciplina.

Menjar és una funció cerebral complexa que comprèn aspectes químics, fisiològics, psicològics, emocionals, culturals i educacionals. Qualsevol dieta hipocalórica estàndard limita l’acte d’alimentar-se en molts d’aquests aspectes no només a nivell quantitatiu, sinó també qualitatiu. Una dieta dissociada, hiperproteica o qualsevol altra dieta miracle trenca amb la cultura immersa en els hàbits alimentaris de cada individu. Per aquest motiu, val la pena aprendre a aprimar de forma individual, contemplant una nova forma de menjar de forma sana i equilibrada i que serveixi d’eina saludable per utilitzar al llarg dels anys.

Quan, com i què menjar

Menjar bé aprima i menjar malament engreixa. La clau resideix a aprimar sense renunciar en plaure de plats lleugers i saborosos que puguin compartir-se amb la resta de comensals, sense haver d’estar «de règim» la meitat de la vida. Convé perdre el greix corporal i l’excés de líquids atenent a les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut, de forma gradual i lentament (de 500 g a 1 quilo per setmana). El fet de prendre menys quilocalories diàries no és suficient per aconseguir la meta.

L’energia provinent dels aliments ha de distribuir-se en quatre o cinc ingestes diàries per mantenir a ratlla la glucèmia i impedir que l’excés de glucosa es transformi en greixos inoportuns. A més, és fonamental menjar lentament, hàbit que millora la digestibilidad dels aliments; fa menjar menys, ja que dona temps al fet que aparegui la sensació de sacietat en el cervell; i permet aconseguir un constatat benefici psicològic en respectar el ritme d’un acte amb el qual s’ha de gaudir.

Tota pèrdua de pes corporal ha de sustentar-se en tres punts bàsics: alimentació equilibrada i hipocalórica, exercici físic continuat i una relació saludable amb el menjar. La pregunta a què menjar cada dia no ha de representar un problema. El bàsic és seguir unes pautes dietètiques coherents que assegurin una aportació nutricional suficient i que no siguin molt diferents al que menjarem de forma habitual a casa. Començar els menjars i els sopars amb un brou de verdures o un got d’aigua ajuda a ocupar espai en l’estómac sense reportar calories, de manera que hi haurà menys lloc per a la resta d’aliments. Així arribarà abans la sensació de sacietat.

Tota pèrdua de pes ha de sustentar-se en una alimentació equilibrada, exercici físic i una relació saludable amb el menjar

És interessant que el plat de menjars i sopars inclogui, almenys, un aliment ric en hidrats de carboni (patates, llegums, pasta, arròs o pa), un altre ric en proteïnes (carns, peixos o ous) i una verdura o una amanida per aportar fibra a l’organisme, a més de vitamines i minerals indispensables per al bon funcionament orgànic. Per a les postres, una fruita de l’estació o un làctic descremat seran el colofó nutricional perfecte per fer que el menjar i el sopar siguin equilibrades.

Ajuda professional

L’obesitat és un augment del pes corporal per acumulació anormal de greix, que supera el pes ideal teòric (relació constitució/talla-pes) a conseqüència d’un desequilibri entre la formació i la utilització de greix en l’organisme. És una síndrome (quadre clínic complex amb molt diferents causes) que presenta signes i símptomes concrets i que suposa un gran risc sanitari.

Les estadístiques que surten a la llum des de múltiples organismes acreditats a nivell de salut pública constaten que la mitjana de durada de vida de les persones obeses i de les persones amb sobrepès és significativament menor a la de les quals presenten un pes normal. A això se suma que la mortalitat per diabetis, cirrosis hepàtica, apendicitis, litiasis biliar i accidents cardiovasculars és pràcticament el doble d’alta en les persones amb excés de pes. Per tots aquests motius, és necessària l’ajuda d’un equip interdisciplinari que diagnostiqui les causes concretes de l’obesitat o el sobrepès i que dibuixi terapèuticament un camí assequible per a l’individu que ha d’aprimar.

A l’àrea de l’alimentació, el nutricionista és el professional que s’encarrega de l’entrenament dietètic i del disseny d’una eina alimentària individualitzada. D’altra banda no s’ha d’oblidar que la causa de sobrepès i obesitat és, en un alt percentatge de casos, una relació insana amb l’alimentació, d’origen psicològic (vivència de tensió) o psicopatológico (trastorns de la conducta alimentària). En aquests casos, a més de l’ajuda del metge i del nutricionista, es requereix orientació psicològica i psiquiàtrica.

Pes i volum

Img cintametrica1
Aprimar és qüestió que tant l’agulla de la bàscula com la sivella del cinturó es vagin desplaçant cap a l’esquerra, és a dir, és un procés que requereix baixar de pes i també de talla, sobretot de perímetre abdominal.

A més d’eliminar greix i sucres de la dieta, per disminuir el volum corporal convé fer canvis en la cuina, substituint la sal per altres opcions que amaneixin plats com la llimona, les herbes aromàtiques, el vinagre i les espècies. També convé beure almenys dos litres d’aigua al dia. Així s’ajuda al treball renal i s’evita la retenció de líquids. La sensació d’inflor de l’abdomen en períodes d’adelgazamiento, durant els quals es mengen més vegetals, pot deure’s a problemes de flatulència. Les verdures més flatulentas són l’enciam, la carxofa, les cols, el bròcoli, el cogombre, la ceba i els raves. S’ha de prescindir d’aquestes verdures puntualment fins a observar menys inflor.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions