Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aprima la dieta vegetariana?

La quantitat de greixos i d'hidrats de carboni de la dieta vegetariana va a determinar el seu valor energètic total, i aquesta quantitat haurà d'estar ajustada a les necessitats individuals de qui segueix la dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 25 de Octubre de 2006
img_los_vegetales2


La dieta ovolácteovegetariana és aquella que prescindeix de les carns i dels peixos i inclou com a úniques fonts de proteïnes d’origen animal els ous i els làctics, a més de les combinacions encertades de llegums, cereals i fruita seca com a aportació proteïca vegetal. Aquesta dieta inclou a més una quantitat important de fruites, verdures i hortalisses, i cereals diversos. Un altre dels grups d’aliments que no pot faltar és el dels olis i altres aliments grassos, que són la font de calories més destacada, tant en la dieta vegetariana com en qualsevol altra modalitat dietètica.

No només vegetals
Algunes persones associen la dieta vegetariana amb una dieta baixa en calories perquè inclou una àmplia gamma de vegetals, on abunden les fruites i les verdures, i aquestes es combinen amb cereals integrals i llegums, entre altres aliments. No obstant això, les calories de la dieta van a dependre, en part important, de la quantitat d’aliments rics en hidrats de carboni -nutrient abundant en els cereals, els llegums i els tubercles- i en grasses -olis, salses grasses, fruita seca…-.

Les calories de la dieta van a dependre de la quantitat d’aliments rics en hidrats de carboni i en greixos

El fet que la dieta vegetariana no inclogui carns o peixos, no significa
que es tracti d’una dieta hipocalórica en si mateixa, ja que inclou aliments
igualment nutritius i amb una aportació important de calories. Els ous, els làctics enters i la fruita seca són aliments rics en proteïnes, i també una font interessant de greix. A més de les calories que aporten aquests aliments, la quantitat d’oli i de grasses empleades tant en la condimentació com en el cuinat, van a ser determinants del valor energètic total de la dieta.

Igual o més calòrica que altres dietes

L’important en una dieta vegetariana, com en qualsevol altra dieta, és consumir cadascun dels nutrients que necessita l’organisme en les quantitats necessàries. En general, una dieta, sigui vegetariana o tradicional, és equilibrada si s’ajusta a la següent proporció quant a l’aportació de macronutrientes; 30-35% de greixos, un 50-55% d’hidrats de carboni i un 10-15 % de proteïnes. Els g de greixos, provinguin d’un o un altre aliment, van a aporten les mateixes calories, igual que ocorre amb les proteïnes i els hidrats de carboni.


Una dieta ovolácteovegetariana ben plantejada no s’ha de considerar necessàriament com una via fàcil per aconseguir la pèrdua de pes


Per tant, una dieta vegetariana pot aportar les mateixes calories que la dieta tradicional o fins i tot més en funció de les proporcions que es consumen dels diferents aliments.

Per tot això, una dieta ovolácteovegetariana ben plantejada no s’ha de considerar necessàriament com una via fàcil per aconseguir la pèrdua de pes desitjada; més aviat es tracta d’una alimentació alternativa de la qual es pot obtenir una aportació nutricional adequada.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions