Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aprimar amb intuïció

Una nova forma de perdre pes, atenent al que l'organisme demanda, es revela com a eina eficaç i contribueix a disminuir factors de risc metabòlic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 08deAbrilde2008
Img pesarse Imatge: Laura Nubuck

La premissa de l’alimentació intuïtiva és que, en comptes de manipular el que mengem en funció de tot tipus de dietes, s’hauria d’aprendre a reconèixer el que l’organisme necessita i regular l’alimentació segons els mecanismes cerebrals de gana i sacietat. La gana és un impuls primari que apareix quan neix la necessitat de menjar. El seu objectiu és obtenir els nutrients indispensables per al bon funcionament de l’organisme, que té els seus mecanismes biològics per regular aquest impuls.


Segons investigadors de la Brigham Young University, BYU, una bona forma d’aprimar pot ser deixar de costat les dietes hipocalóricas en favor de l’alimentació ‘intuïtiva’, basada en el control de la sensació de gana, de la sacietat i de la resta de factors que influeixen en la ingesta. Quan, quin i quant menjar depenen, en aquest cas, del que l’organisme demanda. Segons l’estudi publicat en ‘l’American Journal of Health Education’, l’alimentació intuïtiva es revela com un mètode eficaç per disminuir l’índex de massa corporal (IMC) i el risc cardiovascular.

Alimentació intuïtiva

El veritable responsable del control de la ingesta és l’hipotàlem. En aquesta estructura cerebral es troben el centre de la gana i el de la sacietat. En ell es regula la sensació de gana i s’estimula o s’inhibeix la ingesta, depenent dels senyals que reben tots dos centres de la resta del cos, relacionades amb l’alimentació (nivells de glucosa, contraccions de l’estómac i nivell de lípids).

S’ha d’aprendre a regular l’alimentació sobre la base dels mecanismes cerebrals de gana i sacietat

Però, a més, existeixen altres factors que regulen la gana i que influeixen enormement en l’acte de menjar, com són aspecte, olor i sabor del menjar, costums alimentaris apresos en la infància, influències socials i factors emocionals com a ansietat, estrès o depressió. Segons l’equip d’investigadors coordinat per Steven Hawks de la Universitat de Brigham, una persona pot aprendre a controlar el seu impuls i alimentar-se correctament sense haver de fer dietes restrictives. La base està a adquirir una nova actitud i a aprendre una nova relació amb el menjar.

En primer lloc és imprescindible l’acceptació del propi cos i conscienciar-se que fer dietes hipocalóricas durant anys, moltes d’elles dietes insanes, comporta riscos per a la salut. Després s’ha d’aprendre a no menjar per incentius ambientals, socials o emocionals i paral·lelament aprendre a interpretar els senyals del propi organisme, destriar entre apetit o gana i respondre a ells d’una forma saludable. Una pràctica en aparença simple però que requereix del seu temps i el seu mètode.

Dietes d’adelgazamiento?

Els creadors d’aquesta teoria van començar realitzant un estudi en el qual van comptar amb la participació d’estudiants de la pròpia Universitat de Brigham als quals van dividir en dos grups, un d’ells classificat com a ‘menjadors intuïtius’. Per a això es va dissenyar una ‘escala d’alimentació intuïtiva’ amb la finalitat de definir el perfil dels participants en l’experiment. Els resultats van ser esclarecedores, ja que els anomenats ‘intuïtius’ van presentar un menor IMC que els que no ho eren.

Els nivells de triglicèrids van ser també menors i a més va augmentar el colesterol bo. Sota l’auspici d’aquests resultats, els realitzadors de l’estudi van concloure que probablement aquest mètode constitueixi una bona eina per disminuir el risc cardiovascular que afligeix a les societats occidentals. La publicació d’aquesta teoria va incitar a investigadors d’altres universitats americanes i de centres de recerca del Regne Unit a valorar aquesta nova proposta de model alimentari i els resultats també van ser molt interessants.

Des de l’Agricultural Experiment Station de la University of Califòrnia, es van proposar investigar amb dones obeses, que realitzaven periòdicament dietes d’adelgazamiento durant anys, i les van dividir en dos grups. Durant sis mesos un dels grups va fer dieta d’adelgazamiento basada en la restricció de calories i l’altre grup va ser entrenat amb el mètode ‘Health at every size’ basat en les premisses de l’alimentació ‘intuïtiva’. Es van prendre com a variables comparatives l’antropometría, la pressió sanguínia, els lípids en sang, la despesa energètica, la conducta alimentària i trets psicològics (imatge corporal, autoestima i estat d’ànim).

Les conclusions van ser que el grup de comedoras intuïtives va mantenir després de dos anys el pes obtingut després del tractament i el canvi d’hàbits alimentaris va ser consolidat. Així mateix, tots els factors de risc cardiovascular van disminuir. Les persones que van fer dieta van començar a recuperar el pes inicial a partir d’un any d’haver-la finalitzat i no van mantenir un canvi substancial en la seva conducta alimentària.

NOVES RECERQUES

Després de les evidències científiques que posen de manifest que també es pot aprimar sense dieta, és interessant plantejar-se seriosament, abans de començar qualsevol règim, quin és el veritable problema del sobrepès i on radica la causa d’obesitat en cada persona. D’aquesta forma es pot triar i orientar un tractament adequat, que pugui guarir la causa de l’excés de greix corporal i no solament el símptoma.

Des del Departament d’Epidemiologia i Salut Pública de l’University College London, també s’ha estudiat la paradigmàtica proposta i s’ha comprovat que aquest nou model de control de pes és efectiu i pot produir modests beneficis per a la salut, el pes i el benestar. També, el Departament d’Esport, Salut i Ciències de l’exercici de la University of Hull (Yorksire, Regne Unit), ha realitzat estudis seguint aquest criteri que han evidenciat una millora de la situació cardiorrespiratòria, dels factors de risc metabòlic i en la sensació de benestar.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions