Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aprimar de forma saludable i efectiva

La població adolescent és capaç d'aprimar i mantenir el pes quan assumeix una sèrie d'hàbits de vida adequats

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 25 de Febrer de 2010
img_verduras 4

El sobrepès i l’obesitat són importants problemes de salut pública. La creixent xifra de persones en aquesta situació i la seva incidència cada vegada major en la població infantil han propiciat que des de fa temps es dediquin més recursos a analitzar totes les possibles causes de l’obesitat. Així es pretén aportar eines vàlides per a la seva prevenció i, arribat el cas, el seu tractament. Fins al moment, les recerques subratllen que l’obesitat durant l’adolescència és un dels factors rellevants per predir aquesta circumstància en l’adult. Les estadístiques destaquen que entorn del 70% dels adolescents obesos ho seran també en el futur. Practicar més exercici, prendre menys refrescs i consumir més fruites i verdures són estratègies que afavoreixen l’èxit en la pèrdua de pes i en el manteniment de la talla.

Bons hàbits de vida

La població adolescent és capaç d’aprimar i mantenir el pes quan assumeix una sèrie d’hàbits de vida adequats. Igual que succeeix en el cas de la persona adulta, no hi ha solucions màgiques per aprimar. Per contra, menjar més aliments vegetals (fruites i verdures) i beure més aigua, en detriment del consum de greix i de refrescs, són, des del punt de vista dietètic, la millor garantia d’èxit.

Aquestes són algunes conclusions de l’estudi titulat “Estratègies per controlar el pes entre adolescents amb sobrepès que van aconseguir aprimar”, que va analitzar les diferències entre dos grups de joves amb edats compreses entre 12 i 20 anys. El primer grup estava format per 62 nois i noies que van aconseguir aprimar amb èxit i el segon ho componien 68 adolescents que no van tenir èxit en les estratègies plantejades per perdre talla.

En tots dos grups, els investigadors van detectar les conductes per controlar el pes i els seus hàbits de vida. Respecte a l’activitat física, com pujar i baixar escales o caminar en lloc de prendre un mitjà de transport, el grup que va perdre pes i ho va mantenir després d’un any responia a aquests patrons de manera més freqüent que la resta. A més, es va concloure que escoltar la informació de dietistes-nutricionistes i altres professionals de la salut ajuda als joves a prevenir el desenvolupament de conductes insanes en el control del pes, com els preocupants trastorns de la conducta alimentària.

Aprimar i mantenir-se: quid de la qüestió

El nombre de recerques sobre obesitat i població adulta és considerable. S’han intentat esbrinar les millors estratègies dietètiques i d’estil de vida per a la consecució de la pèrdua de pes i el seu manteniment a llarg termini. No obstant això, no ocorre el mateix entre la població adolescent. Des de la infància (etapa considerada d’una especial sensibilitat) fins a la maduresa, els menors han passat inadvertits per a epidemiòlegs i científics. Fins avui només s’ha realitzat un estudi amb qualitat suficient que analitza aquest tipus de variables entre la població adolescent de 12 a 18 anys.

L’estudi pilot publicat en la revista oficial de l’Associació Americana de Dietistes (JADA) ha posat de manifest aquest buit. A més, ha analitzat les estratègies i les motivacions dels joves d’aquest país en qüestions relacionades amb l’adelgazamiento i, més important si cap, amb el manteniment d’un pes saludable l’any següent, després d’haver aconseguit aprimar. Les respostes aportades per tots els participants es van emmarcar en quatre categories diferents:

  • 1ª categoria. Conductes saludables relacionades amb el control del pes, és a dir, ingerir menys calories totals al llarg del dia, menys menjar ràpid o escombraries, refrescs ensucrats i aliments grasientos, i més fruites i verdures. A més, es van recomanar hàbits de vida sans, com realitzar més activitat física i/o esport, en detriment de les hores per setmana dedicades a veure la televisió, i pesar-se sense obsessió (no més d’una vegada a la setmana).

  • 2ª categoria. Conductes estructurades per afrontar les estratègies per perdre pes, tals com explicar les calories dels aliments, tenir pautades dietes pel seu nombre de calories, emplenar un diari dietètic i comptar amb el suport i assessorament d’un professional.

  • 3ª categoria. Conductes insanes en la consecució de la pèrdua de pes. En aquest apartat es contempla l’ús de laxants i/o diuréticos, provocar-se el vòmit, dejunar i fumar.

  • 4ª categoria. Conductes que abasten estratègies dietètiques extremes com prendre complements dietètics per perdre pes, dejunar, augmentar el consum de proteïnes i seguir la dieta Atkins, entre altres “dietes miracle”, insegures i restrictives.

Quan es van comparar les respostes aportades pels joves i la seva història ponderal, es va comprovar que els qui van aconseguir perdre pes van seguir, almenys, sis o més conductes considerades saludables (1ª categoria) enfront d’els qui no ho van aconseguir. No obstant això, una petita part dels adolescents que van aprimar ho van fer mitjançant algunes de les conductes estructurades de control de pes o amb estratègies dietètiques extremes. És reseñable que gairebé totes les respostes relacionades amb el seguiment de conductes insanes (3ª i 4ª categoria) van pertànyer a membres del grup que no va perdre pes.

Prevenció i estils de vida adequats, claus de l’èxit

El perill de les dietes massa restrictives supera amb escreix el suposat benefici d’una lleugera pèrdua de pes

L’abordatge del sobrepès i l’obesitat infanto-juvenil és una qüestió que s’ha d’atendre en profunditat. En aquestes etapes de la vida, marcades pel creixement físic i intel·lectual, és imprescindible cobrir totes les necessitats d’energia i nutrients per afavorir el seu desenvolupament. Per aquest motiu, les dietes massa restrictives suposen un perill molt superior en comparació del suposat benefici d’una lleugera pèrdua de pes que, d’altra banda, no es manté en el temps.

Entre les recomanacions de l’estudi EnKid (Espanya, 1998-2000), s’adverteix que en el tractament de l’obesitat infanto-juvenil la realització de dietes estrictes és una solució menys efectiva a mitjà-llarg termini que el canvi en els estils de vida.

ESCOLA PER PREVENIR L'OBESITAT INFANTIL

EROSKI CONSUMER, en el seu compromís amb la informació i formació al consumidor, ha elaborat una completa guia per prevenir l’obesitat infantil. En un dels seus apartats informa a progenitors i educadors sobre nocions bàsiques d’alimentació en aquesta etapa de la vida, on les necessitats d’alguns nutrients i aliments són específiques i diferenciades en comparació d’altres edats.

L’escola, amb un llenguatge adaptat als adolescents i una estètica molt visual, disposa de diverses eines per ensenyar a menjar de forma sana: un qüestionari perquè els adolescents analitzin els seus hàbits, consells pràctics per seguir una dieta sana que ajudi a perdre pes a qui ho necessita, formes divertides i pràctiques de preparar menjar ràpid o maneres de gaudir de diferents aliments com a fruites i peixos.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions