Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Apropar les fruites a la dieta infantil

S'ha de proporcionar als nens peces de qualitat per evitar que abandonin l'hàbit de consumir fruita

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16 de Abril de 2010
img_brocheta frutas

Les fruites en la dieta infantil suposen una extraordinària aportació de vitamines, antioxidants i aigua, amb amb prou feines 60-80 calories per peça. Triar-les significa també descartar altres opcions i, si es calcula que una unitat de brioixeria conté 250 calories, compostes sobretot de sucres i grasses, la selecció és sana. Conegudes els seus avantatges, l’èxit és aconseguir que s’escullin des de la voluntat i amb satisfacció. Es pot aconseguir. Hi ha diferents fórmules per conquistar el paladar dels petits.

Fruita de qualitat i de temporada

La fruita és el segon aliment, a continuació de la llet, que assaboreix el paladar infantil. En general, aconsegueix un alt grau d’acceptació. No obstant això, quan la dieta comença a diversificar-se amb altres aliments, la celebració amb que es rebia la papilla comença a desaparèixer. Com aconseguir mantenir el gust? No hi ha trucs, però sí algunes pautes.

Conforme el pediatre indica la introducció de nous aliments, la ingesta de fruita serà menor. Els 200 g de papilla que era capaç de menjar el nen en el berenar, ja no només se sumen a la llet, sinó que s’afegeixen a aliments més saciantes i complexos. Per això, no cal insistir que el nen mengi la mateixa quantitat, però no ha d’abandonar l’hàbit de berenar sempre fruita, encara que sigui un tros o una peça petita, o bé abans d’un entrepà. Aquesta és la primera pauta.

Un aliat important per establir l’hàbit amb gust és oferir sempre peces de qualitat, amb bona presència, bon color, bon sabor i al seu moment just de maduració. El més eficaç és escollir fruita de temporada. Serà més probable que mengi una síndria fresca, un préssec perfumat, una mandarina tersa, un plàtan uniforme o unes cireres sense cops. No és una qüestió baladí. Un mal record relacionat amb la ingesta d’una fruita provoca un fort rebuig que, a més, s’amplia a altres fruites de la mateixa família. Si hi ha una mala experiència amb un préssec, el record abasta als albercocs i les nectarinas.

Sabor, textura i aroma

Un estudi de la Universitat de Vigo sobre la percepció de sabors en l’edat, dirigit per González Carner, apunta que el paladar infantil aconsegueix aviat la maduresa. Encara que el nen no sàpiga distingir el nom dels sabors, és capaç de discriminar-los. Entre ells, el dolç és el més immediat, el més bàsic. Per això, quan un altre sabor dolç supera al de la fruita, es tendeix a identificar ambdues percepcions i justificar una elecció. És habitual que s’abandoni la fruita. Per evitar-ho, convé dotar a la peça de personalitat pròpia. Si cal triar, ambdues opcions seran fruites.

El paladar infantil és capaç de discriminar els sabors, encara que el nen no sàpiga distingir els seus noms

Una altra pauta important és encertar amb la manera de presentació. A alguns nens els agraden les fruites soles, mentre que uns altres les prefereixen en macedònia, en trossos, pelades o sense pelar. La manera en què es prengui la fruita no és determinant, però no s’ha de considerar un suc com una fruita i, molt menys, si no és natural. La forma de presentació pot ser el factor que marqui la diferència entre l’apetència o inapetencia del nen per la fruita. Aquest és el cas d’una colorida macedònia, un suculent crepe amb fils de xocolata, la compota, les fruites gelatinitzades o en granissats i els pols de sabors.

Les fruites també poden ser els ingredients més cridaners de diversitat de receptes que conformen el menú, com a amanides, guarnició de segons plats i, fins i tot, de receptes més complexes i energètiques per delectar-se en dies especials, com a pastissos, tartaletas, flams i un llarg llistat que forma part del receptari de postres d’EROSKI CONSUMER.

El color és tan apetecible com la textura, si està al punt, però què succeeix amb l’aroma? És el tret al que menys importància es dona, malgrat formar part del conjunt. La fruita amb prou feines desprèn aroma: ho ha perdut en el procés de recollida i distribució i, l’olor que conservava, ho perd en el magatzematge. Però d’una aroma neutra la peça pot passar a una aroma contagiada i espatllar-se. Per això, cal guardar la fruita en la safata inferior del frigorífic o en un recipient en l’exterior, en un lloc fresc i protegit de la llum solar directa.

FINS A DEU VEGADES

En el seu llibre “Nens, a menjar. Evita l’obesitat del nen i adolescent”, la doctora especialista en alimentació infantil Marta Garaulet indica que poden ser necessaris fins a deu intents perquè el paladar accepti un nou sabor o una nova textura. Per això, convida als progenitors a aplicar la “regla del 10”, ja que els nens no accepten de forma natural els nous sabors i aliments, sinó que necessiten prendre’ls en repetides ocasions abans d’admetre’ls en la seva alimentació.

Poden ser necessaris fins a deu intents perquè els petits acceptin un nou sabor o una nova texturaCal perseverar perquè l’esforç mereix la pena. El gust es forma i hi ha etapes en les quals és més fàcil aconseguir l’èxit. Organitzar el menjar familiar perquè sigui sana és difícil, assegura Garaulet, però la fase d’aprenentatge, entre els dos i els cinc anys d’edat, és el moment idònia per a l’adquisició d’hàbits i la fruita, la verdura i el peix “han d’estar presents perquè els petits comprovin que és bé menjar de tot”.

Admet que totes les persones saben què han de fer, però “el difícil és endevinar com aconseguir-ho”. En ocasions, es requereix que el nen provi el nou aliment de 5 a 10 vegades perquè accepti el nou sabor, però no cal desistir en l’intent. Si el petit s’acostuma a menjar nous sabors des d’edats primerenques, sobretot fruites i verdures, menjarà de manera adequada en el futur i mantindrà un pes corporal equilibrat.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions