Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aquests són els aliments d’un plat saludable i sostenible

És el menú dissenyat pels experts de la prestigiosa comissió EAT-Lancet per a menjar de manera saludable i respectuosa amb el medi ambient

dieta sana sostenible Imatge: RitaE

El conegut com a plat d’Harvard conjumina dos conceptes essencials. D’una banda, facilita una dieta saludable, gràcies a una aposta per l’equilibri entre proteïnes, greixos i hidrats de carboni. També contribueix a la sostenibilitat del medi ambient, ja que aconsella incloure en el menú productes frescos, de temporada i de proximitat. I amb les recomanacions dels experts de la comissió EAT-Lancet, promotors de la denominada “Dieta de salut planetària”, molt més. En les següents línies et comptem de quins aliments i les seves quantitats està compost un plat saludable i sostenible, seguint l’estructura del disseny ideat per la universitat estatunidenca, i com fer per a anar disminuint a poc a poc el consum de proteïnes d’origen animal, una de les seves pautes més destacades.

El plat de la dieta de salut planetària

La proposta de la comissió EAT-Lancet, formada per una trentena d’investigadors de 16 països especialistes en agricultura, salut pública, política o sostenibilitat ambiental, distribueix els diferents tipus d’aliments en un plat, basant-se en el qual en el seu moment van idear experts en nutrició de l’Escola de Salut Pública d’Harvard i els editors en Publicacions de Salut d’Harvard.

La meitat de la ingesta diària de la dieta de salut planetària hauria d’estar composta per fruites i verdures, a fi de combatre l’obesitat i el sobrepès. L’altra meitat es reparteix entre els grans sencers, els aliments proteícos i els greixos. Seria més gràficament d’aquesta forma:

dieta sana plato
Imatge: Eroski Consumer

Encara que aquest model de dieta es basa en consideracions de salut i és consistent amb molts patrons d’alimentació tradicionals, no implica que la població mundial hagi de menjar exactament els mateixos aliments. Tampoc prescriu una dieta exacta.

En canvi, esbossa grups d’aliments i rangs d’ingesta que, combinats en un menú diari, millorarien la salut de les persones. A aquestes indicacions caldria donar-li una interpretació local perquè reflecteixi la cultura, geografia i demografia de la població i els individus.

dieta sana alimentos
Imatge: Eroski Consumer

Com reduir el consum de proteïna animal

Com es veu en el gràfic i en la taula, la dieta planetària proposa que opcionalment s’incloguin quantitats modestes de peix, carn i productes lactis. I és que un canvi positiu per a la nostra salut i la del medi ambient implica reduir o eliminar els productes de proteïna animal, al mateix temps que es dóna prioritat als aliments integrals.

Podem optar per eliminar-los de la nostra dieta. Llavors practicarem el vegetarianismo. Però si volem disminuir la quantitat de proteïna animal de l’alimentació, com podem començar a fer-ho? L’Institut Gaples, en col·laboració amb l’Escola de Salut Pública TH Chan d’Harvard, dóna algunes directrius en la guia interactiva per a una alimentació saludable i sostenible que va llançar al juny: Healthy Plate, Healthy Planet. Són les següents:

✅ Si menges amb freqüència carn, intenta que en la setmana hi hagi almenys un dia o dos sense carn.

✅ En menjars que incloguin carn, pensa en porcions petites.

✅ I si diàriament prens productes animals, fes que dos o menys siguin aquests:

  • un lacti: iogurt sense sucre, llet o formatge.
  • peix, ocells, ous o carn vermella. Mentre que per a la carn vermella la limitació està en una vegada a la setmana, la resta es podria consumir fins a dues vegades per setmana.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions