Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aquests són els sis plats únics més barats per a fer a casa

Receptes amb amanides, verdures farcides, pastes, llegums, peixos i carns guisades per als dies amb poc temps per a cuinar o escàs pressupost

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 24deGenerde2021
platos unicos baratos Imatge: Nitrub

Menjar és un plaer, sobretot quan es menja amb temps, en bona companyia i es gaudeix d’una sèrie de plats ben plantejats des dels entrants fins a les postres. Però, què passa quan per falta de temps o de pressupost no és possible seguir aquest patró de diversos plats? Molt senzill: abans d’acudir a un bocata o un precuinat, està l’opció de decantar-se pel plat únic, una preparació en la qual s’intentarà que estiguin la majoria dels nutrients necessaris per al bon desenvolupament de la nostra activitat diària. A continuació, es llisten sis idees generals de plats únics que compleixen aquestes característiques i que, a més, són barats.

Poc temps o pressupost? No hi ha problema. Amb lògica i sense deixés portar per la mandra, s’evitarà acabar menjant un entrepà de mala manera. Tan sols és necessari una mica de planificació per a aconseguir uns plats únics saludables, complets i a bon preu.

1. Plats únics amb amanida

Img ensalada templada

Img ensalada templada

Imatge: Shaiith79

Sempre s’ha considerat a les amanides com a plats lleugers, estiuencs o que formaven part de la guarnició d’altres plats. Si bé aquests aspectes són certs, no ho expliquen tot. A les amanides se’ls pot donar un parell de tocs per a convertir-les en un plat únic del menú (sí, també a l’hivern). Per a això, cal dotar-les de més ingredients que només unes fulles d’enciams solts. Es poden agregar elements amb proteïnes, com els llegums, uns trossets de peix, de pit de pollastre o d’ous cuits. Una altra opció és afegir hidrats de carboni, com a arròs, patates o pasta, fins i tot trossets de fruites.

Entre les amanides més consumides com a plats únics estan les d’arròs i les de pasta; en part per la seva acció saciante i en part perquè el sabor neutre de l’arròs i de la pasta combina de meravella amb altres ingredients com a vegetals, marisc i peix cuit, adobats, fruites, trossets de pit de pollastre saltats i un llarg etcètera (moltes d’aquestes coses poden ser sobres d’un altre dia). Per descomptat, si part de l’alimentació setmanal es basa en el consum de plats d’amanida amb fonament, es poden variar les salses i els amaniments amb els quals amanir-les.

Les amanides són d’allò més socorregudes en optar per preparar un menú de plat únic. A més, permeten poder treure rendiment a les sobres en bon estat de plats de dies anteriors. Uns d’aquests ingredients que es poden aprofitar són els llegums (sobretot els cigrons, que queden més solts després de la cocció). Si no es tenen ganes o temps de coure el llegum, es poden utilitzar llegums en conserva.

2. Plats únics amb verdura farcida com a protagonista

Img berenjenas quinoa

Imatge: jules:stonesoup

Si es vol menjar sa i de seguida, no hi ha més que dirigir la mirada a les verdures. Amb elles es pot menjar sa, fer un plat únic i, damunt, portar-lo al treball en un táper. Bastarà escalfar-ho en el microones, no perdrà textura, sabor i gust i el menú només necessitarà complementar-se amb una peça de fruita fresca o un iogurt com a postres.

Albergínies, carabassons, porros i pebrots són grans candidats per a cuinar-los farcits. Un exemple de verdures farcides —potser el més tradicional i conegut— és la musaka grega: un plat en el qual es combinen capes d’albergínies rostides, carn picada i formatge feta, energètic i pràctic per a portar i menjar fora de casa com a plat únic. Les verdures farcides de carn, d’ocell o peix (ja siguin carabassons, pebrots o albergínies) permeten portar el plat ja cuinat i fins gratinat. Amb tan sols escalfar amb l’ajuda del microones es regenera tota la potència i el sabor d’aquests plats.

3. La pasta, també com a plat únic

La pasta és un dels aliments que més sadollen pel seu alt contingut en carbohidrats. Si es combina amb qualsevol element proteic, s’aconseguiran unes receptes d’allò més completes i nutritives. Si bé gairebé qualsevol plat de pasta podria ser considerat com a plat únic, alguns d’ells són els reis. Quins? Les pastes farcides (com tortellini o ravioli) i la pasta al forn, com la lasanya i els canelons. Per a fer un plat únic i econòmic, es poden elaborar uns canelons farcits de carns variades. Si es tenen guardats en el congelador de casa les restes d’algun guisat de carn o d’ocell, molt millor; així s’abarateix la recepta i no es malgasten les sobres d’altres dies.

4. Plats únics amb llegums, la tradició

Des de sempre, sobretot en les èpoques de dur treball físic, els potajes de llegums van ser els grans pilars sobre els quals s’assentava el menú diari. Els cigrons, mongetes o llenties, acompanyats per carns, peix, arròs o patata, cobrien totes les necessitats gastronòmiques de la jornada. Aquells plats contundents, únics, cabien en una modesta cassola i es feien amb un bulliment suau, esperant el moment del menjar. També es poden recuperar les olors i sabors tradicionals, els de tota la vida, amb dues receptes amb solera: un potaje de cigrons amb bacallà i unes mongetes amb costella.

5. Els peixos com a plat únic

Img papillote pez

Imatge: angelsimon

Un peix en salsa amb una guarnició d’arròs o de pasta poden constituir un plat únic. Però pel fet de ser una mica més creatius, què tal preparar unes hamburgueses de peix? Es poden fer casolanes, per exemple de bacallà, i servir-les entre pa i pa de certa qualitat.

Per a això, cal triturar en la picadora 300 grams de bacallà fresc sense pell ni espines i afegir un trosset de ceba trossejada, un polsim de sal, un parell de cullerades de fècula de patata i un ou batut. S’ha de barrejar tot fins a formar una pasta manejable. Amb aquesta pasta, es preparen quatre hamburgueses i es cuinen a la planxa, primer volta i volta i, després, a foc suau, perquè es facin per dins.

D’altra banda, es talla una ceba tendra vermella en tires fines i es posa en una paella amb oli d’oliva, un polsim de sal i una cucharadita de sucre, a foc mitjà, fins que es dauri (uns 10 minuts). Es poden torrar lleugerament l’interior dels panets d’hamburguesa i afegir-los unes gotes d’oli d’oliva verge per a donar-los més sabor. Es munten les hamburgueses amb la ceba tendra daurada i se’ls pot agregar unes fulles d’enciam, unes rodanxes de tomàquet i una cucharadita d’allioli o maionesa per a amanir.

6. Les carns guisades: un perfecte plat únic

Img tres estofados

Imatge: Anjela30

I finalment, però no menys important, està la recepta més recognoscible com a plat únic contundent: els guisats de carn amb diferents guarnicions, ja siguin amb menestra de verdura, amb arròs, amb patates… Aquest plat ofereix grans possibilitats. La carn per a fer-la és barata i, segons la quantitat que s’empri, es pot economitzar encara més. És molt recomanable per a portar en el táper i menjar després d’escalfar en el microones, ja que, en tenir salsa, el guisat es regenera de manera extraordinària.

Es pot fer una carn estofada amb menestra de verdures i xampinyons. Per a això, es trossegen en galledes regulars 600 grams de carn per a guisar, s’assaonen amb sal i pebre i es passen per farina. Després, s’ofeguen en una cassola amb oli calent. Quan la carn canviï de color i s’hagi segellat tot l’exterior, s’afegeixen ceba, pastanaga, pebrots, un gra d’all i un tomàquet, tot això picat molt petitó. S’ofega el conjunt.

Quan comencin a daurar-se les verdures, s’aboca un chorrito de vi blanc, s’espera un minut al fet que s’evapori l’alcohol i s’incorpora aigua fins a cobrir la carn i la verdura. Es deixa coure durant dues hores a foc suau juntament amb una fulla de llorer (si es fes en olla ràpida, amb 30 minuts seria suficient). Quan la carn estigui tova i gairebé cuinada, s’afegeixen 100 grams de menestra de verdura en conserva, juntament amb 100 grams de xampinyons frescos i laminats (que prèviament s’han saltat en una paella molt calenta i amb una mica d’oli d’oliva). Cal esperar uns 10 minuts, perquè s’uneixin els sabors. Es posa a punt de sal si fes falta i, abans de menjar, es deixa que reposi durant 15 minuts fora del foc.

Etiquetes:

cuinar estalvi

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions