Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Astènia i lactància materna

Hi ha mares que mantenen la lactància materna fins que el nen compleix l'any i fins i tot més, situació que exigeix cuidar més que mai l'alimentació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 18deMaigde2007

Encara que en general la producció de llet comença a decaure a partir dels set o nou mesos de lactància, quan es dona pit a demanda, aquesta pot arribar a mantenir-se fins que el nen aconsegueix els quatre anys d’edat.

Davant l’astènia, complements dietètics o dieta?

La lactància materna és un procés que desgasta molt a la mare, ja que per produir la llet es precisa una gran quantitat d’energia i de nutrients específics com a proteïnes, calci, ferro, vitamines C, àcid fólico, A i D.

Les mares que decideixen mantenir la lactància materna fins que el nen compleix l’any i fins i tot supera l’any d’edat poden acusar símptomes de fatiga i desgast que en general deriven d’una alimentació insuficient. Això pot ser a causa que la mare desitja cuidar el seu pes i se sotmet a una dieta baixa en calories sense el suport d’un professional o al fet que no té en compte que, transcorregut el primer any de lactància, les seves necessitats energètiques i nutritives segueixen sent elevades.

Sigui el que sigui el motiu, l’aparició de fatiga i desgast exigeix examinar l’estat general de salut de la mare i els seus hàbits dietètics per així introduir els canvis necessaris que permetin millorar el seu benestar. No es tracta de prendre per compte propi un complement de vitamines o vigorizantes com la gelea reial, sinó d’indagar primer en les causes que han donat lloc a aquesta situació de cansament o astènia per així encertar amb el tractament.

Els complements de vitamines i minerals són molt útils, però ha de ser un professional qui valori, en cada cas, la necessitat de prendre’ls, així com el tipus de complement, la dosi i la durada del possible tractament.

Aliments indispensables en la lactància

El professional ha de ser qui valori la necessitat de prendre complements de vitamines i minerals, així com les dosis necessàries i la durada del possible tractament

Energètics
Es consideren aliments energètics aquells que tenen un contingut important de carbohidrats i els aliments grassos. Que siguin energètics no ha de confondre’s amb que poden engreixar. De fet, així com els cotxes necessiten de carburant per posar el seu motor en funcionament, el cos humà precisa dels carbohidrats i de les grasses com a font d’energia. Evidentment, si la quantitat de consum d’aquests aliments és superior al desgast diari, la ingesta es traduirà en acumulació de greix i en els temuts quilos de més.

Convé que els aliments rics en carbohidrats (cereals com l’arròs o el blat de moro i els seus derivats -pa, pasta o galetes-, patates i llegums) estiguin presents en gairebé cadascuna dels menjars del dia, des del desdejuni al sopar, tenint en compte que la quantitat de consum aconsellada dependrà de les necessitats energètiques de la dona, les quals es calculen segons el seu pes, talla, grau d’activitat física o la seva condició de mare lactant.

Quant als aliments grassos (greixos làctics com la nata o la mantega, la margarina o els olis vegetals), es recomana consumir-los amb moderació. Així mateix convé donar preferència a aquells que són més rics en greixos insaturats com l’oli d’oliva, els olis de llavors (girasol, blat de moro o soia) i la fruita seca, pel seu paper en la reducció de risc cardiovascular i la seva implicació en la composició de la llet materna. Se sap que la quantitat i el tipus de greix de la llet és el fidel reflex de la quantitat i tipus de greix ingerit per la dona que alleta.

Rics en proteïnes
Són aliments rics en proteïnes els làctics, els ous, la soia, les carns, els peixos i els derivats d’aquests aliments. També els llegums combinats amb encert, per exemple amb cereals, constitueixen un plat que aporta proteïnes tan completes com les d’origen animal, podent per això substituir a algunes de les racions setmanals de carn, peix o ou.

Les proteïnes ajuden a construir i reparar teixits de l’organisme, formen part de les nostres defenses, hormones i neurotransmisores, enzims i factors de coagulació de la sang. Part de les mateixes se secretan amb la pròpia llet materna. Els experts aconsellen prendre entre 3 i 4 vegades per setmana carns, les menys grasses i 130 g per persona; peix, blanc i blau i 150 g per persona; i ous, unes 4-5 unitats setmanals.

Els aliments imprescindibles en la lactància han de ser energètics, rics en proteïnes i reguladors de l’organisme, i han de consumir-se ben combinats i de forma variada

Respecte als làctics, en període de lactància es recomanen unes 4 racions diàries per assegurar l’aportació de calci. Una ració equival a un got de llet, 1 quallada, 2 iogurts, 1 terrina petita de formatge fresc o 40 g de formatge tipus manxec. Els làctics poden reemplaçar-se per alternatives com la beguda de soia i les postres de soia si la mare no els tolera o sofreix d’al·lèrgia a la proteïna de llet de vaca.

Reguladors
Els aliments reguladors contribueixen al fet que tot funcioni correctament en l’organisme. Són aliments rics en vitamines, minerals, aigua, fibra i antioxidants, fonamentalment hortalisses i fruites. Es recomana incloure una mica de verdura en el menjar i en el sopar, i una amanida cada dia. Respecte a les fruites, s’aconsella prendre unes 3 peces diàries. Aquesta és la manera en què arriben a cobrir-se les necessitats de certes vitamines que es precisen en major quantitat durant el període de lactància: vitamina C, àcid fólico i vitamina A, sobretot en forma de pro-vitamina A, present en els vegetals.

Un bon menú setmanal: Menjar i sopars

/imgs/2007/05/quadre3.jpg

Amb aquest plantejament modelo de menjars i sopars s’aconsegueix respectar les recomanacions d’una dieta equilibrada quant a la freqüència de consum setmanal dels diferents aliments. Permet elaborar infinitat de combinacions només canviant plats. Per exemple, en el menjar del dilluns caben les següents possibilitats:

  • Mongetes verdes amb patata, llom amb pebrots, pa i fruita.
  • Amanida amb patata cuita, guisat de pollastre, pa i fruita.
  • Coliflor amb refrito d’all al pimentón dolç, filet amb patates fregides i enciam, pa i fruita.

Un error freqüent

Quan la dona es troba en període de lactància és freqüent que aquesta redueixi el consum d’aliments que es consideren especialment energètics com el pa, l’arròs, la pasta, la patata o el llegum, amb la intenció de cuidar la línia.

Est és un error relativament freqüent que implica un dèficit d’energia de ràpida utilització que pot ser l’origen de l’astènia. De què serveix llavors prendre un complement de vitamines o minerals si no és aquesta la causa del problema? L’aconsellable en aquest cas seria, per tant, que la dona inclogués en la seva dieta, en quantitat i amb la freqüència adequada, aquests aliments.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions