Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Atenció a la grassa trans

Per saber si un producte té grassa trans s'ha de comprovar, en la seva etiqueta, si presenta greixos hidrogenats o parcialment hidrogenades

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 25deAbrilde2007

ImgImagen: cnice
Avui dia se sap que l’excés de greix saturat en la dieta té un efecte perjudicial per a la salut. No obstant això, recents estudis afirmen que l’efecte del greix trans pot resultar encara més perillós. La indústria alimentària per elaborar determinats productes com snacks, galetes, brioixeria o productes precuinats utilitza diferents tipus d’olis i greixos. En alguns casos s’empren olis d’oliva, girasol o soia; en altres casos oliïs de coco i de palmell o ben grasses hidrogenades o parcialment hidrogenades. Llavors, D’on sorgeixen les grasses trans? Què ocorre si s’abusa d’elles?

Què és la grassa trans?

La grassa trans apareix com a resultat d’afegir hidrogen a alguns olis vegetals, un procés químic anomenat hidrogenació. Concretament, aquest procés consisteix a injectar hidrogen als àcids grassos poliinsaturados dels olis de llavors com el de girasol o el de soia, obtenint així el que es coneix com a greixos hidrogenats o parcialment hidrogenades. El que en realitat succeeix és que parteix de les grasses poliinsaturadas es transformen en greixos saturats. D’aquesta forma es modifica l’aspecte físic dels olis, que passen de líquid a estat sòlid. Al moment en què la configuració del greix es veu modificada és quan es parla de grasses trans. Per tant, no tots els greixos hidrogenats les contenen. En aquesta transformació, els olis vegetals s’enriqueixen en greixos saturats, que consumides a l’excés poden provocar greus conseqüències per a la salut.

La incorporació d’aquest tipus de greixos fa que augmenti la vida útil dels productes en els quals s’empra aquest procés, potencia el seu sabor i millora la seva textura. A més, l’addició de greixos hidrogenats als productes abarateix els costos, alguna cosa que comporta beneficis per a la indústria alimentària.

Quins aliments contenen grassa trans?

Per identificar si un producte conté o no grassa trans s’ha d’atendre a la informació que ofereix l’etiqueta del producte. En la llista d’ingredients és on s’indica si el producte té greixos hidrogenats o parcialment hidrogenades (indicatiu que el producte podria contenir greixos trans).

L’abús grassa trans té efectes negatius a llarg termini com l’augment del colesterol, el retard en la maduració del cervell i un major risc de diabetis 2

Evitar els greixos trans és realment difícil, ja que formen part de molts aliments. Es troben amb freqüència en snacks i aperitius salats (crispetes o patates fregides), productes precuinats (crestes, croquetes, canelones o pizzes), galetes, margarines i brioixeria industrial. Així, no cal oblidar-se de consultar les etiquetes si es consumeixen aquests productes amb freqüència. No obstant això, algunes classes de margarines que han estat sotmeses a processos d’hidrogenació han aconseguit reduir en gran mesurada la quantitat de grasses trans de la seva composició.

L’abús d’aquests greixos

En el marc d’una dieta equilibrada el consum ocasional de productes que inclouen grasses trans no va a provocar conseqüències negatives per a la salut. El problema radica en l’abús d’aquests productes, ja que a més de provocar un augment de pes va a suposar un risc per a la salut. Amb el pas dels anys són cada vegada més els estudis que determinen les conseqüències que té un excés de grasses trans en la dieta, encara més greus que les que produeixen els greixos saturats. El major problema és que els seus efectes es produeixen a llarg termini.

La principal conseqüència, coneguda des de fa anys, és la seva influència sobre el colesterol. Abusar d’aquest tipus de greixos contribueix a augmentar els nivells de colesterol i de triglicèrids en sang, la qual cosa provoca un major risc de sofrir malalties cardiovasculars. Concretament, fan que disminueixi el colesterol “bo” o HDL i eleven el “dolent” o LDL.

No obstant això, el colesterol no és l’únic afectat per la presència de les grasses trans. També poden retardar el creixement i la maduració del cervell. I és que els greixos són essencials, ja que formen part de la membrana de les cèl·lules, i la presència de les mateixes pot portar a l’organisme a formar parets cel·lulars defectuoses.

Els àcids grassos trans també semblen augmentar el risc de diabetis tipus 2 en dones, segons els resultats d’un estudi aparegut en l’American Journal of Clinical Nutrition, signat per investigadors de la Universitat d’Harvard, a Estats Units.

Control del consum

ImgImagen: cnice
En definitiva, els greixos trans són encara més perjudicials per a la salut que els greixos saturats propis de la carn, la mantega i d’alguns productes làctics.

Per tant, és recomanable revisar l’etiquetatge dels aliments i no abusar d’aquells que continguin aquest tipus de greixos. Convé substituir-los per rebosteria casolana que, encara que també presenta un important contingut calòric, poden preparar-se amb greixos saludables com a oli d’oliva o girasol, i poden incloure ingredients tan saludables com la fruita o els làctics.

Des de la pàgina de CONSUMER EROSKI es pot accedir a diverses alternatives a la brioixeria industrial, tant dolces com a salades.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions