Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Augmentar les defenses de forma natural

Molts aliments contenen substàncies capaces d'estimular el sistema immunològic
Per EROSKI Consumer 30 de novembre de 2004

És ben sabut que dur a terme una alimentació sana, variada i equilibrada, ajuda a prevenir l’aparició d’algunes malalties, a més de jugar un paper fonamental en el manteniment de la salut. Per això és important recordar que molts aliments són font d’innombrables substàncies capaços d’ajudar al sistema immune a desenvolupar les seves funcions.

Aliments que potencien les defenses de l’organisme Al llarg de la vida existeixen èpoques en les quals per diferents motius, les defenses poden veure’s minvades. En aquests casos gens millor que oferir al cos una bona quantitat de vitamines com l’A, C i I, i de minerals entri els que destaquen el ferro, el zinc, el seleni i el coure.

La vitamina C posseeix una important capacitat per augmentar les funcions del sistema immunològic ja que afavoreix la producció d’interferón, un factor cel·lular que interfereix en la capacitat dels virus per infectar les cèl·lules. També participa en la formació de col·làgen, un component essencial de les membranes cel·lulars, per la qual cosa contribueix al manteniment de les barreres naturals contra les infeccions. A més, el dèficit de vitamina C fa que les cèl·lules encarregades de la destrucció de microorganismes no puguin dirigir-se cap a ells per destruir-los.

La vitamina I també posseeix la capacitat de potenciar les defenses del organisme, de fet diversos estudis afirmen que en humans la reposada del sistema immunològic augmenta després de l’administració de vitamina I. En el cas de la vitamina A, aquesta representa un paper molt important en la defensa enfront de les infeccions i en el bon manteniment de les mucoses. S’ha observat que una deficiència d’aquesta vitamina provoca alteracions en el nombre de limfòcits (cèl·lules responsables de la resposta immunitària), així com una disminució de la resposta immune, una alteració de les mucoses i un augment en la susceptibilitat a les infeccions. També s’han observat alteracions en les funcions del sistema immune com a conseqüència d’una deficiència de vitamines del grup B a causa d’una disminució en la producció d’anticossos.

Dins dels minerals, el ferro juga un paper important ja que la seva deficiència pot afectar a la proliferació cel·lular i per tant disminuir la resposta immune. D’altra banda, una falta de seleni fa que disminueixi la activitat bactericida i la resposta dels anticossos enfront de certs tòxics. El coure és un agent antiinflamatorio i antiinfeccioso, si bé en aquest cas és difícil que tingui lloc una deficiència ja que el coure es troba àmpliament distribuït en diferents aliments i el cos ho necessita en quantitats molt baixes.

Aquestes vitamines i minerals es troben en gran varietat d’aliments, si bé els rics per excel·lència en aquests micronutrientes són les fruites, les verdures i les hortalisses. Entre les fruites es troben algunes tan conegudes i consumides com la pinya, el meló, les maduixes o les taronges, i unes altres tan exòtiques i originals com el mànec, el caqui o la guayaba. Dins del grup de verdures i hortalisses destaquen el pebrot, el tomàquet, les verdures de la família de la col, la pastanaga i les verdures de fulla verda en general, pel que les amanides i plats de verdures variades poden resultar una font inigualable de vitamines i minerals.

Existeixen a més altres aliments que també poden contribuir al manteniment de les funcions immunitàries com és el cas dels cereals de gra sencer, la fruita seca o l’oli d’oliva, ric en vitamina I, així com els llegums, bona font d’alguns minerals com el zinc.

I a més… Existeixen plantes amb propietats molt interessants de les quals ens podem aprofitar com per exemple l’equinácea, l’arç albar, les fulles de grosello, la farigola, l’escaramujo, l’alfals o la genciana, ja que ajuden a reforçar la immunitat. Amb elles es poden elaborar saboroses i reconfortants infusions.

No obstant això, existeixen molts altres factors que influeixen sobre l’estat de les nostres defenses i que convé tenir en compte. Alguns d’ells com la falta de descans o l’estrès, suposen un dels principals enemics del sistema immunitari. A més amb prou feines existeix temps per fer una mica de exercici, i per contra el consum de substàncies tòxiques com el tabac o l’alcohol va en augment, per la qual cosa les defenses es veuen afectades de forma negativa.