Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Augmentar les defenses de forma natural

Molts aliments contenen substàncies capaces d'estimular el sistema immunològic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 30deNovembrede2004

És ben sabut que dur a terme una alimentació sana, variada i equilibrada,
ajuda a prevenir l’aparició d’algunes malalties, a més de
jugar un paper fonamental en el manteniment de la salut. Per això és
important recordar que molts aliments són font d’innombrables substàncies
capaços d’ajudar al sistema immune a desenvolupar les seves funcions.


Aliments que potencien les defenses de l’organisme
Al llarg de la vida existeixen èpoques en les quals per diferents
motius, les defenses poden veure’s minvades. En aquests casos gens millor que oferir
al cos una bona quantitat de vitamines com l’A, C i I, i de minerals entri
els que destaquen el ferro, el zinc, el seleni i el coure.

La vitamina C posseeix una important capacitat per augmentar les funcions del
sistema immunològic ja que afavoreix la producció d’interferón,
un factor cel·lular que interfereix en la capacitat dels virus per infectar
les cèl·lules. També participa en la formació de col·làgen,
un component essencial de les membranes cel·lulars, per la qual cosa contribueix al
manteniment de les barreres naturals contra les infeccions. A més,
el dèficit de vitamina C fa que les cèl·lules encarregades de la
destrucció de microorganismes no puguin dirigir-se cap a ells per destruir-los.

La vitamina I també posseeix la capacitat de potenciar les defenses del
organisme, de fet diversos estudis afirmen que en humans la reposada del sistema
immunològic augmenta després de l’administració de vitamina I. En
el cas de la vitamina A, aquesta representa un paper molt important en
la defensa enfront de les infeccions i en el bon manteniment de les mucoses.
S’ha observat que una deficiència d’aquesta vitamina provoca alteracions en
el nombre de limfòcits (cèl·lules responsables de la resposta
immunitària), així com una disminució de la resposta immune,
una alteració de les mucoses i un augment en la susceptibilitat a les
infeccions. També s’han observat alteracions en les funcions del
sistema immune com a conseqüència d’una deficiència de vitamines del grup B
a causa d’una disminució en la producció d’anticossos.

Dins dels minerals, el ferro juga un paper important ja que la seva deficiència
pot afectar a la proliferació cel·lular i per tant disminuir la
resposta immune. D’altra banda, una falta de seleni fa que disminueixi la
activitat bactericida i la resposta dels anticossos enfront de certs tòxics.
El coure és un agent antiinflamatorio i antiinfeccioso, si bé en aquest cas
és difícil que tingui lloc una deficiència ja que el coure es troba
àmpliament distribuït en diferents aliments i el cos ho necessita en quantitats
molt baixes.

Aquestes vitamines i minerals es troben en gran varietat d’aliments, si
bé els rics per excel·lència en aquests micronutrientes són les fruites, les verdures
i les hortalisses. Entre les fruites es troben algunes tan conegudes i consumides
com la pinya, el meló, les maduixes o les taronges, i unes altres tan
exòtiques i originals com el mànec, el caqui o la guayaba. Dins del
grup de verdures i hortalisses destaquen el pebrot, el tomàquet, les verdures
de la família de la col, la pastanaga i les verdures de fulla verda en general,
pel que les amanides i plats de verdures variades poden resultar una font
inigualable de vitamines i minerals.

Existeixen a més altres aliments que també poden contribuir
al manteniment de les funcions immunitàries com és el cas dels cereals
de gra sencer, la fruita seca o l’oli d’oliva, ric en vitamina I,
així com els llegums, bona font d’alguns minerals com el zinc.


I a més…
Existeixen plantes amb propietats molt interessants de les quals ens podem
aprofitar com per exemple l’equinácea, l’arç albar, les fulles
de grosello, la farigola, l’escaramujo, l’alfals o la genciana, ja que ajuden
a reforçar la immunitat. Amb elles es poden elaborar saboroses i reconfortants
infusions.

No obstant això, existeixen molts altres factors que influeixen sobre l’estat de
les nostres defenses i que convé tenir en compte. Alguns d’ells com la falta
de descans o l’estrès, suposen un dels principals enemics del
sistema immunitari. A més amb prou feines existeix temps per fer una mica de
exercici, i per contra el consum de substàncies tòxiques com el
tabac o l’alcohol va en augment, per la qual cosa les defenses es veuen afectades
de forma negativa.

Etiquetes:

defenses

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions