Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Baixades de sucre en persones no diabètiques

Encara que hi ha diverses causes que poden provocar una hipoglucèmia, les recomanacions dietètiques per solucionar-la són sempre molt semblants

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 26deAbrilde2007

ImgImagen: cnice
Hi ha persones que sofreixen o han sofert alguna vegada hipoglucèmies o baixades de sucre en sang sense arribar a tenir una diabetis, la qual cosa es coneix com a hipoglucèmia reactiva. Aquesta síndrome hipoglucémico es dona sobretot en adults joves, més concretament en dones. En general comença com a conseqüència un desequilibri emocional, associat a estrès i ansietat, i els seus símptomes s’assemblen als d’una baixada de sucre.

Què és la hipoglucèmia reactiva?

Una hipoglucèmia és un trastorn que pot experimentar una persona diabètica. Les hipoglucèmies reactives es donen en persones que no han arribat a desenvolupar una diabetis. El concepte d’hipoglucèmia reactiva, en canvi, es refereix a un estat de cansament i debilitat que pateix una persona a conseqüència d’uns nivells de glucosa en sang per sota dels seus valors normals.

La hipoglucèmia diabètica apareix com a conseqüència del dejuni, d’un excés d’activitat física o d’una dosi excessiva d’insulina o antidiabéticos orals. Les seves conseqüències poden arribar a ser molt més greus (fins a arribar al coma diabètic) que les de la hipoglucèmia reactiva, els símptomes de la qual són més lleus. Per exemple, en la reactiva els nivells d’insulina no afecten, ja que solen ser normals. Així, el malestar que provoca es remunta fàcilment amb aliments rics en carbohidrats siguin del tipus que siguin. No obstant això, en la hipoglucèmia diabètica, són necessaris aliments rics en sucres simples.

La hipoglucèmia matutina, la més habitual, es pateix normalment com a conseqüència de no incloure hidrats de carboni en el sopar

Després d’un menjar on s’han inclòs aliments rics en hidrats de carboni, bé siguin simples (fruita, sucres, dolços o brioixeria) o complexos (cereals i derivats, llegums o patates), augmenten els nivells de glucosa en la sang. Al cap d’unes hores es produeix un descens d’aquests nivells, més o menys ràpid en funció del tipus i la quantitat d’aliments ingerits. En persones hipoglucémicas el descens de glucosa que es produeix al cap d’un temps és més brusc que el que es dona en altres persones, d’aquí l’aparició d’una sèrie de símptomes que produeixen malestar. Est és un dels motius pels quals les persones que sofreixen hipoglucèmies han de distribuir la ingesta total diària en 5 o 6 preses per evitar aquestes baixades de glucosa.

Símptomes i consells nutricionals

La hipoglucèmia pot produir-se a qualsevol moment del dia. Una de les més conegudes és la hipoglucèmia matutina, és a dir, durant el matí, una de les causes de la qual sol ser haver-se saltat el sopar el dia anterior o no haver inclòs en la mateixa aliments rics en hidrats de carboni. Encara que després el desdejuni al matí següent sigui complet, són moltes les possibilitats de sofrir una baixada de sucre a mitjan matí.

És convenient posar-se en mans de nutricionistes, que transmetran les pautes d’alimentació adequades per prevenir les hipoglucèmies

Els símptomes que van units a una hipoglucèmia reactiva tenen relació amb el sistema nerviós i el cervell, a causa que la glucosa és la seva sustento principal. Debilitat, fatiga, irritabilitat, nerviosisme, falta de concentració, sudoració, marejos, nàusees, tremolors o ansietat són algunes de les seves manifestacions. Totes aquestes sensacions van remetent de forma espontània o milloren ràpidament si es prenen aliments rics en carbohidrats.

Per evitar hipoglucèmies reactives, una de les primeres mesures que s’han d’adoptar és incloure carbohidrats en el sopar i en la resta dels menjars, en quantitat sempre proporcional a les calories de cada ingesta. Per a això és convenient posar-se en mans d’experts en nutrició, que seran els qui podran transmetre les pautes i les recomanacions més adequades.

A més dels consells nutricionals, és necessari practicar exercici físic de forma suau i regular per normalitzar els nivells de glucosa.

Un menú adequat

El següent menú conté un repartiment equilibrat dels hidrats de carboni en cadascuna de les preses del dia:

Desdejuni:
-Got de llet amb cereals de desdejuni
-Un kiwi

Mig matí:
-Cafè amb llet i sucre
-Galetes

Menjar:
-Bledes amb patata
-Llenguado al forn amb xampinyons
-Iogurt ensucrat
-Aigua i pa

Berenar:
-Una fruita

Sopar:
-Amanida d’enciam, ceba i tomàquet
-Truita de patates
-Formatge fresc
-Aigua i pa

Recena:
-Una fruita

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions