Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Batuts d’estiu: colats per la fruita!

Abans de trossejar unes maduixes i llançar-les amb alegria a la liquadora, pren nota d'aquests consells gastronòmics i nutricionals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 21 de Juny de 2019

Juny és l’avantsala de les vacances d’estiu i, també, de diverses temptacions per al paladar. El mes dels dies llargs, les tardes càlides i les nits temperades ens condueix a una nova estació en la qual regnen algunes de les fruites més apetecibles de l’any. A partir d’aquestes setmanes, les fruterías es transformen en un festival de propostes naturals que ens sedueixen amb els seus colors vibrants i el seu perfum dulzón. A més de millorar els nostres desdejunis, berenars i postres, moltes de les fruites estiuenques es presten per elaborar deliciosos refrescs, liquats i batuts casolans.

Imatge: AndrewLozovyi

És difícil resistir-se al que sap ric, especialment quan és atractiu i està presentat amb manyaga. Un batut de fruites colorit, espumoso i recentment fet compleix amb aquesta premissa, i més si ens ho ofereixen ben fresc, en un bonic got de cristall, quan estreny la calor. Temptador? Per descomptat. Fàcil de fer? També. Però abans de trossejar unes maduixes -o unes cireres, unes nectarinas, unes prunes…, sense os/os- i llançar-les amb alegria a la liquadora, hi ha alguns secrets (nutricionals i gastronòmics) que hauries de conèixer.

Tenen fruita, però no són fruites

Imatge: ehaurylik

Deixem-ho clar des del principi: no hi ha millor manera de menjar la fruita que a bocades, sencera. Cap suc, batut o liquat, per molt casolà que sigui, pot substituir a una peça de fruita al natural, i això és així per diverses raons.

La principal té a veure amb el sucre. Una cosa és ingerir els sucres naturalment presents en les fruites, mastegant-les, i una altra molt diferent, alliberar aquests sucres de les seves cel·les vegetals i beure’ns-els. El nostre organisme no els rep igual ni els processa de la mateixa manera. Com adverteix l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el consum habitual de sucres lliures afavoreix alguns problemes de salut, entre els quals destaquen el sobrepès, la diabetis de tipus 2 i la càries dental.

Què més hem de saber des del punt de vista nutricional? Que les fruites perden part de la seva fibra quan es liqüen (quan s’espremen, la perden tota), la qual cosa els resta capacitat per sadollar-nos. Això es nota sobretot amb els sucs: si menges, per exemple, una taronja et sentiràs més sadollat que si beus el suc de dos (les que es necessiten per omplir un got). Així, no solament hauràs ingerit el doble de calories i sucres, sinó que, a més, probablement acabaràs acompanyat la beguda amb alguna cosa (un entrepà, unes galetes, un croissant…) perquè el suc, per si solament, no plena. És un canvi substancial.

Això no significa que hàgim de privar-nos del plaure de beure un suc o un batut de fruites. Tan sol que el seu consum ha de ser ocasional, per gaudir com alguna cosa especial en lloc de fer-ho tots els dies. A més, com veurem a continuació, no tots els refrescs casolans són iguals.

Breu diccionari de begudes

Imatge: Kate_Smirnova

A més del suc tradicional, que s’obté esprement o majando les fruites, existeixen els liquats i els batuts. En què es diferencien? En la textura i en la composició. El liquat és un suc de fruita al que se li afegeixen altres ingredients líquids, com a llet, aigua o begudes vegetals. El batut, en canvi, es fa barrejant la fruita triturada (no espremuda) amb altres elements que poden ser líquids o no (des d’aigua i llet fins a iogurt, fruita seca o gelat). La textura serà més o menys espessa segons què li agreguem al batut, però sempre tindrà una consistència més densa que un liquat i un suc. Al seu torn, en conservar trossos de fruita (amb la seva polpa, la seva fibra i fins i tot la seva pell) ens omplirà més.

Les combinacions són infinites i encertar és qüestió de provar i de gustos, però aquí van alguns exemples molt rics:

  • Suc de taronja i pastanaga. Un got (200 ml) de suc de taronja ens aporta, a més de potassi i vitamina C, al voltant de 86 kcal i 20 g de sucre. La mateixa quantitat de beguda, però barrejant suc de taronja i de pastanaga (100 ml de cadascuna), segueix brindant-nos vitamina C i potassi, però redueix el sucre en un 25 % i conté una important quantitat de betacarotenos, precursors de la vitamina A (tan beneficiosa per a la pell en els dies de sol).
  • Liquat de préssec. Si ho fem amb aigua, un got de liquat de préssec té, aproximadament, 65 kcal i 15 g de sucre. Si utilitzem llet descremada, aquests valors augmenten (100 kcal i 20 g de sucre), però també ho fan altres nutrients. El contingut de calci, per exemple, es multiplica per deu. Els ingredients fruiters són a elecció: qui diu préssec diu nectarinas, albercocs, prunes, cireres…
  • Batut de plàtan i maduixes. Un plàtan (80 grams) i un grapat de maduixots o maduixes triturados amb aigua poden transformar-se en un batut lleuger de 80 kcal i 14 g de sucre, ric en potassi, àcid fólico, calci i vitamina C. A més, contindrà fibra dietètica (que en els altres dos exemples està absent). Les quantitats i proporcions poden variar segons els teus gustos (perquè quedi més espès o més líquid). I els ingredients (més enllà de les fruites que triïs) també modifiquen el resultat final. Per exemple, si utilitzes 100 grams de gelat de crema en lloc d’aigua, el batut tindrà quatre vegades més calories i gairebé el triple de sucre. Més que una beguda, unes postres.

Consells amb molt suc

Imatge: TeriVirbickis
  • Utensilis. Per fer suc, si no tens una premsa, pots valer-te d’un morter i una ratlladora, a més de l’espremedora (per a cítrics). Per exemple, ralla unes pastanagues, o talla uns trossets de pinya, embolica’ls en un drap fi (i net) i estreny-ho per extreure el suc. Per als batuts, una batedora (de got o de mà) és perfecta.
  • Usa fruites madures. Com més madures, millor. Els liquats i batuts són una solució pràctica i rica per donar-li sortida a aquestes peces que s’han quedat una mica passades, i així evitar tirar-les.
  • Renta-les bé. La fina pell de moltes fruites de temporada es pot incorporar als batuts. Albercocs, préssecs, paraguaians, prunes… No fa mancada pelar-les: renta-les bé, lleva’ls l’os/os i llest!
  • No afegeixis sucre (de cap tipus, ni tan sols mel o siropes). Les fruites en suc o batut ja contenen tot el sucre lliure que necessites. Altres ingredients, com la llet i el gelat, també contenen carbohidrats.
  • Millor fresques que fredes. Quan els aliments i les begudes estan massa freds, ens costa més percebre tot el seu sabor i dulzor. Per apreciar les bondats de la fruita, serveix aquests liquats i batuts frescos, però no freds.
  • Massa sigueu? Primer aigua. Si asseguis molta sigueu, la millor beguda per calmar-la és l’aigua. Els sucs, liquats i batuts són per beure més lentament, gaudint del seu sabor.
  • Contra l’avorriment, color. Si vols animar una gerra d’aigua freda, afegeix-li unes rodajitas de llima, taronja o llimona, o unes hojitas de menta o hierbabuena.


Imatge: CONSUMER EROSKI

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

batut fruta-ca suc

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions