Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Begudes de suc i llet, dos aliments en un?

Des del punt de vista nutritiu, no equivalen ni substitueixen a un got de llet i una ració de fruites

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 28deGenerde2010
Img batido Imatge: Andrew Turner

Malgrat les tres racions diàries de fruita aconsellades per dietistes-nutricionistes, aquest és un dels aliments que més costa consumir, tant en nens com en adults. L’interès per la seva ingesta ha propiciat que la indústria alimentària dissenyi una única beguda làctica amb suc de fruites, que es completa amb vitamines afegides i una llarga llista d’additius.

ImgImagen: Andrew Turner

La publicitat suggereix que aquesta beguda es consideri com “un aliment complet”. S’assegura que conjumina els beneficis de la llet, en referència a les proteïnes i el calci, i les vitamines de la fruita. Aquesta afirmació pot afavorir que el consumidor vegi aquests productes com a substituts del desdejuni en cas de falta d’apetit, de presses o per als nens a els qui no els agrada la llet o la fruita. La realitat és que aquestes begudes no substitueixen, des del punt de vista nutricional, un desdejuni nutritiu i tradicional compost per un got de llet i un altre de suc (a més dels cereals, el pa o les galetes) perquè no equivalen a una ració de làctics i una altra de fruita, com es pot pensar.

Suc concentrat i poca llet
“El suc conté una gran quantitat de fruites, llet i vitamines A, C i I i 0% matèria grassa”. Aquesta és l’opinió i valoració que un consumidor realitza en un fòrum d’Internet sobre aquestes begudes i que coincideix amb d’altres usuaris en diferents fòrums. El comentari d’una altra consumidora advoca per “comprar el suc amb llet” al seu bebè perquè no vol la llet i només pren suc.

Aquestes begudes compleixen la seva funció refrescant i hidratante

En aquests casos es refereixen a marques concretes, si bé després d’analitzar la llista d’ingredients i l’etiquetatge nutricional de les més conegudes, es comprova que la composició és gairebé similar. Amb prou feines canvia la quantitat d’ingredients, mentre que l’ordre dels mateixos les distingeix en sabor, aroma i textura. En l’etiquetatge, el primer ingredient de la llista és el més abundant, mentre la resta disminueix de manera successiva, fins al final.

La confusió de molts consumidors respecte a la composició d’aquests productes obliga a explicar-la amb detall. En general, són begudes envasades en tetrabrik, amb una capacitat de 330 mil·lilitres i un format similar als sucs de fruita tradicionals. La composició mitjana d’aquestes begudes és: un suc de fruites a força de concentrats i poca llet.

La quantitat del primer és variable. Oscil·la des d’un 7% fins a un 41% d’una barreja de sucs concentrats (la majoria multifrutas). Això significa que l’aportació de suc per cada envàs varia bastant d’unes marques a unes altres, des d’amb prou feines 23 ml fins a 135 ml en els envasos que contenen més suc concentrat.

Respecte a la llet, la quantitat és escassa. Els de major contingut destaquen amb un 30% de llet descremada, que equival a 100 ml per cada tetrabrick (la meitat d’un got); els de quantitats inferiors afegeixen un 10%, que es tradueix en 33 ml de llet per envàs. En la majoria es detecten sucres afegits, que són els nutrients més destacats i que donen el valor energètic al producte, a més de vitamines i minerals addicionats. Tots són molt similars en el contingut de multitud d’additius estabilizantes, colorants, acidulantes i aromes; i alguns són necessaris per aconseguir barrejar llet amb sucs, molts d’ells de fruites cítriques.

Aquestes begudes compleixen la seva funció refrescant i hidratante i resulten molt apetecibles i còmodes, però no equivalen des del punt de vista nutritiu a un got de llet i a una ració de fruites. A pesar que la seva aportació calòrica és moderat, sobresurt el seu contingut en sucres simples, en particular, quan són afegits.

Distingir els sabors
La majoria d’aquestes begudes es caracteritzen per una barreja de sucs a força de concentrat. De poma, taronja, raïm i puré de préssec; de poma, pinya, llimona i mànec; o amb fruites més exòtiques com maracuyá, mànec, guayaba o papaya, si porten l’adjectiu de “fruites tropicals“. No obstant això, en una mateixa marca, el suc de base sempre es repeteix i la diferència la marquen els additius aromatizantes (papaya, maracuyá i guanabana; o pinya i coco).

Els fabricants afegeixen vitamines i fibra per suplir els nutrients aportats de manera natural per la fruita fresca, però la barreja indefinida de sabors, especialment per als nens, influeix de manera negativa a l’educació del gust. No permet identificar els sabors concrets de cada fruita, la barreja de la qual, en tan poca proporció de suc, es dedueix de la pròpia etiqueta (taronges, pastanagues, pinya, maracuyá, mànec, guayaba, albercocs i papayas).

SUCS DE FRUITA I OBESITAT

El consum de begudes ensucrades s’ha incrementat de forma exponencial en les últimes dècades i ha coincidit amb una major prevalença del sobrepès i l’obesitat als països occidentals. Aquestes begudes contribueixen, en gran mesura, a l’aportació d’energia i sucres de part de la població, tant de nens com d’adults.

En ocasions, tots dos les prenen com tentempié en esmorzars i berenars, encara que no és un hàbit adequat. Hi ha sobrades evidències que vinculen l’excés de pes i el consum de begudes ensucrades entre hores, com per desaconsellar el seu consum en el context d’una dieta saludable.

Encara que el focus d’atenció en relació amb l’obesitat se centra en el consum de refrescs, altres begudes dolces amb sucres afegits, com alguns sucs de fruites, també s’associen a l’excés de pes. Així ho adverteix l’última revisió sobre aquest tema realitzada pel Department of Nutrition, de l’Harvard School of Public Health, a Boston (Estats Units), que conclou que “les begudes endolcides amb sucre, en particular les refrescants, proporcionen escassos beneficis nutricionals, augmenten el pes i, probablement, el risc de diabetis, fractures i càries dental“.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions