Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Begudes ensucrades entre hores, hàbit insà

Hi ha suficients evidències sobre el vincle entre la ingesta de begudes ensucrades i l'excés de pes com per desaconsellar als nens el seu consum entre hores

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 27deGenerde2009

El got de suc o de refresc com a beguda acompanyant als menjars és comú en moltes famílies. Respon al costum que tenen els pares i mares, i que han adquirit els seus fills, de prendre aquestes begudes, en lloc d’aigua, en els menjars. Aquest hàbit no és molt sa si es té en compte que qualsevol beguda ensucrada summa calories a la dieta infantil, saturada en molts casos d’aquests sucres. Però sembla que també resulta dolenta per a la salut el costum que tenen molts nens i adolescents de consumir begudes ensucrades, bé siguin sucs o refrescs, entre hores.


L’Associació Americana de Dietistes (ADA), juntament amb altres institucions sanitàries americanes, com el Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública d’Harvard, adverteixen en sengles informes del risc de sobrepès que tenen els nens que estan habituats a beure begudes ensucrades fos dels menjars. Aquest tipus de begudes, especialment els refrescs, podrien ser un factor clau en l’obesitat en virtut al seu alt contingut en sucre afegit i la seva baixa capacitat de sacietat, que fa que no es compensi aquest consum reduint la ingesta en el següent menjar.

Begudes ensucrades i obesitat
La gravetat de les dades referents a la creixent taxa d’obesitat infantil exigeix als professionals sanitaris analitzar detalladament tots els costums dietètics pròpies de l’edat, a més de les apreses transmeses pels pares o pels avis, amb la finalitat de conèixer la seva implicació en el desenvolupament de l’obesitat. És coneguda i reconeguda l’evidència de l’associació entre un desdejuni escàs o nul i l’obesitat, mentre que altera la regulació hormonal i els mecanismes naturals de sacietat.

Se sospita que les begudes ensucrades, com a refrescs o sucs, contribueixen en part a l’obesitat

Resulta lògic pensar que l’excés de productes grassos, dolços i salats, tots ells molt energètics, unit a la falta de fruites i hortalisses fresques, costums típics en la infància, juguen a favor de l’obesitat infantil. També se sospita que les begudes ensucrades tipus refrescs o sucs contribueixen en part a l’obesitat, però només en els últims anys grans estudis epidemiològics han començat a investigar aquesta associació.

A EUA, que és d’on venen les revisions més completes sobre aquest assumpte -realitzades per l’Associació Americana de Dietistes i pel Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública d’Harvard, entre altres institucions sanitàries-, s’estima que la ingesta actual de sucres afegits en la dieta suposa el 15,8% del total de l’energia diària. Es coneix que la major font dietètica d’aquests sucres són els refrescs i begudes similars, com les begudes ensucrades a força de suc de fruita sense bombolles, que agrada tant als nens. Aquest insà hàbit dietètic ha suposat en els últims 25 anys un augment d’unes 83 kcal per persona al dia, la qual cosa a la llarga redunda en un augment de pes.

Una llauna de refresc de 330 ml proporciona unes 150 kcal, equivalent a 35 g de sucre (3-4 sobres). Si aquests sucres s’afegeixen a les calories de la dieta típica sense reduir la ingesta de sucre d’altres aliments, podrien conduir a un augment de pes d’entre 5 i 7 kg a l’any.

Des del Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública d’Harvard es va fer una revisió per tractar d’examinar l’evidència actual de l’associació entre el consum de begudes ensucrades i l’excés de pes entre nens i adolescents. Les 30 publicacions seleccionades per la seva qualitat investigadora mostren una associació positiva. Entre els estudis més rellevants està el “Growing Up Today Study” (GUTS), dut a terme per les infermeres del National Health and Nutrition Examination Surveys (NHANES II), que va incloure una mostra de 16.800 nens i nenes i adolescents, d’entre 9 i 14 anys.

Aquest estudi (“Creixent avui”) va associar el consum de sucre afegit en begudes a augment de pes, particularment en les nenes. Existeixen suficients evidències sobre el vincle entre el consum de begudes ensucrades entre hores i l’excés de pes com per desaconsellar el seu consum com a part d’un estil de vida saludable.

Menor efecte saciante
Quant al paper dels aliments en l’obesitat, d’un temps a ara científics, investigadors, nutricionistes i tecnòlegs d’aliments parlen no només dels aliments que per la seva composició nutritiva (més grassa, més sucres o més calories) són més problemàtics per a aquest greu trastorn sanitari. També es qüestionen fins a quin punt pot ser diferent l’efecte fisiològic, en la sacietat per exemple, del consum d’un mateix aliment, amb les mateixes calories i mateixa concentració de sucres, segons l’estat en què es prengui. Pel que sembla, no té el mateix efecte saciante prendre’s la fruita sencera que aquesta mateixa fruita espremuda en forma de suc, o prendre les mateixes calories i sucres en forma de pastís (sòlid) o en forma de beguda (líquid).

En la revisió temàtica duta a terme pel Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública d’Harvard, es fan ressò de l’estudi de DiMeglio i Mattes, del Departament d’Aliments i Nutrició de la Universitat Purdue (EUA), en el qual van documentar els efectes diferencials en la dieta i en el pes corporal, de la ingesta d’aliments sòlids i líquids amb la mateixa càrrega de carbohidrats. La recerca va mostrar que el consum de begudes ensucrades es va associar a augment de pes, aspecte no observat després de la ingesta de la mateixa càrrega de calories i sucres en forma d’aliment sòlid.

Aquest és un de molts altres estudis que han mostrat que l’augment de pes es pot deure a la menor sacietat que proporcionen els sucres en forma d’aliment líquid. S’observa que la ingesta de begudes ensucrades, del tipus que sigui, entre hores, no es compensa menjant menys quantitat i energia en el següent menjar. Això explica que, a llarg termini, aquest hàbit de prendre begudes ensucrades a deshoras pugui conduir a un augment de pes.

D’altra banda, les begudes ensucrades es classifiquen com a aliments líquids d’alt índex glucémico (IG), la qual cosa provoca un augment ràpid dels nivells de glucosa en sang postprandial (després d’ingerir-les) i una disminució de la sensibilitat a la insulina, que a la llarga pot ser determinant en un major risc de la diabetis.

BEGUDES AMB FRUCTOSA

En un estudi dut a terme a la Universitat de Florida (EUA) i publicat en la revista “European Journal of Nutrition”, s’observa que el consum de begudes endolcides amb fructosa s’associa a obesitat més que el consum de qualsevol beguda endolcida amb sacarosa (sucre comú). Pel que sembla, la fructosa afecta a la regulació dels mecanismes pels quals les cèl·lules usen i emmagatzemen el sucre i els altres nutrients per crear energia, augmentant el risc de desenvolupament d’obesitat, síndrome metabòlica i diabetis tipus 2.

No obstant això, es necessiten més recerques que corroborin aquesta associació, donat el particular interès de la indústria alimentària en l’ús de la fructosa (extret de les fruites o del blat de moro) per endolcir refrescs, rebosteria i nombrosos dolços processats.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions