Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Begudes estimulants, una temptació en època d’exàmens

La cafeïna que contenen ajuda a mantenir el nivell d'alerta i augmenta durant unes hores la concentració i la sensació de vitalitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 12 de Febrer de 2010
img_bebida

En plena època d’exàmens es dispara entre els estudiants universitaris el consum de begudes estimulants. Es proveeixen d’elles com a ajuda d’emergència per restar hores al somni i guanyar temps d’estudi. Segons els fabricants, els efectes estimulants d’aquestes begudes es deuen a la interacció d’una “combinació única d’ingredients”: cafeïna, taurina, glucuronolactona i sucre. No obstant això, no hi ha evidència que avaluï tals interaccions, per la qual cosa el seu efecte estimulant es deu a l’elevat contingut en cafeïna, una substància que no és adequada per a nens, embarassades o persones sensibles a ella. En el cas de la taurina, el seu efecte en la capacitat mental només s’ha comprovat en ratolins i els resultats no són extrapolables a humans, mentre que les begudes ensucrades, també habituals en temporades de màxima concentració, s’associen amb l’obesitat. Altres complements de vitamines o de gelea reial, que es venen per millorar la memòria, han demostrat resultats limitats en éssers humans i la comunitat científica desconeix la dosi que resulta efectiva, per la qual cosa es dedueix que el seu consum pot ser més aviat útil per l’efecte placebo, que pel seu efecte real.

La cafeïna: la principal protagonista

En uns altres temps, la imatge habitual durant la temporada d’exàmens era la d’una cafetera sempre a punt en la taula d’estudi. Ara, el cafè comparteix protagonisme amb noves begudes que, sota la denominació oficial d’energy “drinks”, es caracteritzen per la seva aportació elevada de cafeïna. Els estudiants busquen en totes el mateix efecte: tenir la ment buidada durant més temps i disposar de més hores d’estudi. En una recent revisió per dilucidar la influència de les begudes energètiques en el rendiment cognitiu, realitzada per investigadors holandesos, només una dada queda clar: l’efecte estimulant s’associa al contingut en cafeïna.

Les millores en la capacitat d’acció poden atribuir-se a la ingesta de sucres simples. No obstant això, es desconeixen detalls específics sobre els efectes de la taurina i la glucuronolactona en l’atenció i en la memòria. Es requereix més recerca si es pretén al·ludir a les interaccions possibles entre ells. Aquests experts, de la Universitair Ziekenhuis Gent en het Maudsley Hospital et London, suggereixen que les conseqüències reals poden reforçar-se també per les sensacions subjectives i un efecte placebo relacionats amb la beguda energètica.

Begudes estimulants: anàlisi dels seus components
Les marques de “begudes energètiques” més conegudes al mercat tenen una composició similar: l’aigua carbonada com a primer ingredient, seguit de diversos sucres (sucre, dextrosa o glucosa), taurina (0,4%), glucoronolactona (0,24%), cafeïna (32 mg/100 ml), a més de varietat de vitamines (B3, B5, B6 i B12) i entremesclats, diferents additius acidulantes, aromatizantes i colorants. Algunes marques afegeixen guaraná, una altra substància excitant. El resultat és una beguda refrescant ensucrada amb efecte estimulant.

  • Alt contingut en cafeïna. La quantitat mesurada per llauna de 250 ml -aquest és la grandària habitual, encara que hi ha envasos de mig litre- oscil·la entre 50 i 80 mg, que es tradueixen en 200 i 320 mg per litre, segons les marques. La norma europea disposa que les begudes que continguin més de 150 mg de cafeïna per litre (excepte el cafè i el te), han de declarar en l’etiqueta “contingut elevat de cafeïna”, seguit de la quantitat expressada en mil·ligrams per 100 mil·lilitres.

    La cafeïna, la substància excitant per excel·lència, provoca un estímul en el cervell perquè disminueix l’acció de l’adenosina, un neurotransmissor que provoca calma i relaxació muscular. Per això, després del consum d’aquestes begudes, es genera un estat d’alerta que augmenta la concentració, la sensació de major vitalitat i resistència a l’esforç mental durant algunes hores. La quantitat de cafeïna de les begudes és equiparable a la d’una tassa de cafè (100 mg), encara que resulta el doble que la continguda en una llauna de refresc tipus cua (35-40 mg/bategui de 330 ml).

    Ara bé, el seu efecte excitant és passatger i l’abús de la cafeïna pot emmascarar el cansament excessiu acumulat, accelerar el pols i provocar el minvament del rendiment, just el resultat contrari a l’esperat. En considerar els efectes secundaris i les contraindicacions de la cafeïna, totes les begudes han d’advertir en el seu envàs que el producte no és adequat per a nens, embarassades o persones sensibles a la cafeïna.

  • Begudes ensucrades. En una anàlisi de laboratori realitzat per EROSKI CONSUMER sobre sis begudes energètiques, es va comprovar que l’aportació calòrica és moderat, ja que els sucres són els segons ingredients en importància després de l’aigua. De mitjana, una llauna de 250 ml aporta entre 27 i 35 g de sucres (4 sobres de sucre), que equivalen a unes 110-150 Kcal, un contingut similar al d’una llauna de qualsevol refresc. Encara que el sucre que conté es tradueix en una aportació extra d’energia i sensació de vitalitat, el consum de begudes ensucrades entre hores és un hàbit insà que s’associa amb l’obesitat.

  • Taurina (àcid 2-aminoetanosulfónico). Es considera un aminoàcid condicionant en persones adultes, basat en l’evidència segons la qual, enfront d’un estrès sever, com l’esforç intel·lectual intens o un exercici físic potent, disminueix la seva reserva orgànica. La taurina està involucrada en diversos processos fisiològics complexos, com la síntesi d’àcids biliars, la desintoxicació de xenobiòtics (substància que interacciona en l’organisme i provoca una alteració metabòlica) i la modulació de l’excitabilidad neuronal. Una persona adulta conté en els seus teixits uns 70 g de taurina.

    L’avaluació de l’efecte de la taurina en la capacitat mental només s’ha dut a terme en estudis en ratolins i, encara que es confirma millorança de les funcions cognitives (augmenta la concentració d’acetilcolina, un neurotransmissor relacionat amb la memòria i l’aprenentatge), aquests resultats no es poden extrapolar a humans. Per tant, la presència de taurina en aquestes begudes no té una explicació fisiològica que justifiqui la seva addició, ja que es desconeix la quantitat necessària perquè aquest nutrient tingui un efecte extraordinari en l’organisme. La dieta, a través del consum de carns (gall dindi, pollastre, porc i vedella, ordenades de major a menor contingut), mariscs (musclos, cloïsses) i peixos, garanteix una aportació suficient de taurina. A més, en presència de la vitamina B6 (cereals integrals, fruita seca, llevat de cervesa) també se sintetitza a partir de dos aminoàcids, metionina i cisteïna.

  • Glucuronolactona (D-glucurono-I-lactona). És un carbohidrat derivat de la glucosa, un producte intermediari en el seu metabolisme. Està involucrat en diversos processos metabòlics relacionats amb la desintoxicació de substàncies de deixalla que s’eliminen per l’orina, encara que es manca de suport científic a aquesta reclamació.

GELEA REIAL I VITAMINES PER A la MEMÒRIA

Els prestatges de les farmàcies, parafarmàcies i tendes d’herbodietética desborden en època d’exàmens de productes amb missatges suggeridors com a “ajuda a compensar els esforços físics i intel·lectuals”. La majoria tenen una barreja de gelea reial i lecitina de soia. La primera és una de les substàncies a la qual més es recorre per la seva concentració en varietat de vitamines i minerals, nutrients que, en ocasions, el fabricant també afegeix. La lecitina de soia (o fosfatidilcolina) s’empra com a vehicle de fosfolípids, substàncies que s’associen a la nutrició de les neurones, les cèl·lules especialitzades del cervell i del sistema nerviós.

Aquests complements dietètics es venen per millorar la memòria, si ben els resultats en éssers humans són limitats en aquest àmbit. Es desconeix la dosi que resulta efectiva i, per tant, el seu consum pot ser més útil pel seu efecte placebo que pel real. No obstant això, si no se segueix una dieta adequada que garanteixi els nutrients essencials per a l’activitat cerebral (glucosa, aminoàcids, fosfolípids, antioxidants i vitamines del grup B), la ingesta d’aquests complements registra millors resultats.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions