Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Begudes isotòniques: 7 recomanacions d’ús i consells de compra

No totes les begudes per a esportistes són eficaces i cap d'elles és recomanable per consumir com a refrescs. T'expliquem quan i com beure-les, i en què has de fixar-te per triar

bebidas para deportistas como elegir

Per evitar la deshidratació i les seves conseqüències durant la pràctica esportiva intensa o perllongada, és necessari seguir una rutina adequada d’hidratació. Aquesta ha de començar abans de l’exercici, per no començar amb manques; seguir de forma regular durant el desenvolupament, per mantenir la hidratació i l’aportació d’energia; i continuar després de la seva finalització, per reposar les pèrdues d’aigua, sals i hidrats de carboni. L’idoni és consumir un glop d’aquestes begudes (uns 150-250 ml) cada 15 minuts.

El més important d’aquestes begudes és la composició (si s’ajusten als criteris recomanats o no), però també cal considerar altres aspectes que poden semblar banals i que en realitat no ho són, com el sabor i la temperatura de consum. És important que la beguda resulti apetecible o almenys que el seu sabor no causi rebuig. Per això s’utilitzen ingredients com a edulcorants, aromes i colorants. També és recomanable que la seva ingesta ens “animi” a beure (la presència de sal pot estimular la sensació de set) i, en definitiva, que sigui fàcil de beure. Per ajudar a això es recomana que la beguda es prengui a uns 15-21 ºC, la qual cosa facilita a més el buidatge gàstric i l’absorció.

7 consells d’ús de les begudes per a esportistes

  • 1. Les begudes esportives estan destinades únicament a la pràctica d’activitats esportives intenses o perllongades en el temps (més d’una hora de durada). En cas d’activitats moderades o de curta durada, és suficient amb beure aigua.
  • 2. Aquestes begudes no han d’utilitzar-se per al consum recreatiu, fora de l’àmbit esportiu. En aquest context són insanes a causa del seu contingut en sucres afegits i sal.
  • 3. És necessari seguir una adequada rutina d’hidratació, prenent una quantitat adequada de forma regular i freqüent, abans, durant i després de l’activitat física.
  • 4. Es recomana beure uns 150-200 ml cada 15-20 minutos, però ingesta i freqüència han d’adaptar-se a les necessitats de cada situació, segons factors com el tipus d’activitat física, la climatologia, la fesomia de cada persona, etc. (normalment uns 6-8 mil·lilitres per quilogram de pes corporal i hora d’exercici).
  • 5. És aconsellable tenir en compte aspectes com el sabor i el format de presentació per triar els que millor s’adapten als nostres gustos i necessitats.
  • 6. En cas necessari, convé buscar un adequat assessorament professional.
  • 7. És recomanable fer proves durant els entrenaments per trobar la beguda que millor ens encaixa i, sobretot, per practicar la rutina de consum, de manera que aconseguim reposar aigua, sals i energia sense manques i sense sofrir molèsties gastrointestinals.

Begudes isotòniques: consells de compra

No totes les begudes esportives són eficaces. Han de complir una sèrie de requisits quant a composició:

  • Aportació d’energia entre 80-350 kcal/l.
  • Almenys el 75 % de l’energia ha de procedir d’hidrats de carboni d’alt índex glucémico.
  • La concentració de sodi ha d’estar entre 460-1.150 mg/l.
  • La concentració d’hidrats de carboni ha de trobar-se entre el 6-9 %.
  • És recomanable que continguin una combinació de diferents hidrats de carboni.
  • La presència d’altres ingredients com a vitamines i minerals no és necessària i fins i tot podria ser contraproduent.
  • El contingut d’ingredients com a edulcorants o aromes facilita el consum de la beguda.

bebidas isotonicas

Per què Nutri-Score no és útil per triar aquestes begudes

Si ens fixem en la qualificació Nutri-Score d’aquest tipus de begudes, veiem que gairebé totes s’engloben en la categoria D. Això ocorre perquè aquest sistema basa la seva puntuació en aspectes com l’aportació d’energia i el contingut de fibra, proteïna, fruites i verdures, sucre o sal. Les begudes per a esportistes tenen algunes característiques que en principi poden semblar negatives (aporten energia i contenen sal i sucres) i manquen d’unes altres que a priori poden semblar positives (no tenen fibra, ni vegetals, per exemple). No obstant això, en aquest tipus de productes en concret, aquests criteris no són vàlids perquè el que es busca en una beguda de reposició és precisament el que acabem de citar: que aporti certa quantitat d’energia, sucres i sals, i que manqui d’altres ingredients que poden ralentir la seva digestió.

Així doncs, l’eina Nutri-Score i els criteris pels quals ens guiem habitualment per decidir si un aliment és saludable no són útils en aquest cas. De fet, poden despistar-nos. Podem trobar un exemple en el producte Powerade Zero, que té una puntuació B en Nutri-Score per mancar de sucres i no aportar energia. Això, que pot semblar positiu en una beguda d’ús recreatiu (com un refresc), no resulta útil en una beguda esportiva.

Ara bé, és necessari tenir clar que les begudes esportives estan destinades a situacions molt concretes: la pràctica d’activitat física intensa o perllongada (més d’una hora). Fora d’aquest context no resulten útils i podrien fins i tot resultar perjudicials en un consum continuat. Això significa que tampoc són recomanables per a l’activitat física que la majoria de les persones realitza habitualment, és a dir, de baixa intensitat o de curta durada. En aquests casos és suficient amb beure aigua i reposar després els nutrients amb l’alimentació habitual.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions