Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Begudes que cobreixen les necessitats de fruites i verdures

Aquests preparats presenten interessants qualitats nutricionals i poden formar part d'una dieta equilibrada, però en cap cas han de ser considerats substitutius de la fruita i les verdures

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 30deNovembrede2006
Img verduritasp

Verduritas

D’un temps a ara, el mercat ofereix aliments que són presentats a la ciutadania com a opcions que ajuden a la salut. És el cas de les begudes que pretenen cobrir part de les necessitats de fruites i hortalisses diàries. Aquests preparats, efectivament presenten interessants qualitats nutricionals i poden formar part d’una dieta equilibrada, però és important destacar que en cap cas han de ser considerats substitutius de la ingesta de fruites i hortalisses fresques. Es tracta d’una opció més a l’hora de completar i reforçar el consum diari d’aquests aliments.

Existeixen al mercat diferents preparats d’aquest tipus. Alguns només contenen fruita i uns altres combinen fruites i hortalisses, fins i tot els cal a més afegeixen com amaneixo oli d’oliva verge extra.

Tipus de preparats

Begudes de fruita.Es componen de purés, polpa, suc
i trossos de fruites variades. No afegeixen conservants, colorants ni sucres.
En la seva etiqueta al·leguen que equivalen a 2 racions de fruita.

Begudes de fruites i hortalisses. Són begudes procedents de
suc concentrat i de concentrats de fruites i hortalisses variades, que no contenen
sucre afegit, ni conservants ni colorants. Indiquen que arriben
a cobrir la meitat de les necessitats diàries de fruites i verdures.

Begudes de fruites i hortalisses, amanides amb oli d’oliva verge
extra
. No procedeixen de concentrats, sinó que s’elabora a partir de
vegetals frescos. Una beguda d’aquest tipus diu que aporta 1 de les 5 racions recomanades de fruites i verdures al dia.

Cuales són les seves propietats nutricionals?

En general, d’acord a la seva composició nutricional, es tracta de begudes
de baixa aportació calòrica que inclouen varietat de nutrients: sucres
-de les fruites i hortalisses de les quals procedeixen-, vitamines, minerals, fibra
i substàncies antioxidants.


Respecte al seu etiquetatge, sabent que les
hortalisses i fruites fresques són font destacable de vitamines C, B9 i pro-vitamina
A, la qual cosa s’ha observat és que no totes aquestes dades figuren en la informació
nutricional descrita en els seus envasos. Per tant, l’adequat seria que
en l’etiquetatge d’aquestes begudes figurés la quantitat que aporten de dites
nutrients per cada 100 ml, amb la finalitat de saber si
realment equivalen a 1 o més racions d’hortalisses o fruites fresques
respecte a aquests nutrients. D’altra banda, l’addició d’oli d’oliva
extra en alguns d’ells, les enriqueix en greixos monoinsaturadas i vitamina
I.

Fruites i hortalisses: cinc al dia, al marge dels preparats

Els experts recomanen la seva ingesta fins a
Aconseguir, almenys, els 400 g diaris de cadascun d’ells; és a dir 5 racions
diàries entre fruites i hortalisses.

Però, què és una ració?

1 ració de fruita = 120 a 200 g de fruita, sense pell ni cor
ni llavors -peso en cru i sense desaprofitaments-.

Això equival a una peça de fruita mitjana -pera, poma, taronja, plàtan, préssec, aranja, xirimoia, etc.-; una rodanxa gran de meló, síndria o pinya; dues o tres peces d’albercocs, prunes, mandarines, figues, nespres, etc.; i 150 g -1 tassa- de maduixes, cireres, raïms, mores,
etc.

1 ració d’hortalisses = 150 a 200 g d’hortalisses -peso
en cru i sense desaprofitaments-.
Una ració d’hortalisses equival a un plat normal d’hortalisses
cuinades -200 grams-, 1 plat d’amanida variada -160 grams-, 1 albergínia,
1 carbassó, 1 tomàquet gran, 2 cogombres o 2 pastanagues.

Com aconseguir complir la recomanació

És senzill. N’hi ha prou amb introduir una mica de verdura com a ingredient del primer
plat i/o acompanyament dels segons en els principals menjars,
així com 3 peces de fruita cada dia.

A manera
d’exemple, es pot incloure: espinacs (200 grams) amb cigrons
i llom amb pebrots (50 grams) en el menjar, i un puré de patata i verdura
(150 grams) i peix acompanyat d’un tomàquet d’amanida (120 grams) en la
sopar. A més de 3 peces de fruita al llarg del dia: una en el desdejuni, una altra a mitjan matí i la tercera al final del menjar o el sopar.

Per què són tan importants?

Les hortalisses i les verdures fresques, com les fruites, són aliments que contribueixen a hidratar el nostre organisme pel seu alt contingut d’aigua, a més de ser nutritives i saludables. Són riques en vitamines -C, B9, pro-vitamina A, etc.-, minerals -especialment, potassi i magnesi-, fibra i en menor mesura, en midó i sucres, d’aquí la seva baixa aportació calòrica.

Són també una font indiscutible de substàncies d’acció antioxidant, per la qual cosa es consideren fonamentals per a la salut i indispensables dins del concepte de dieta equilibrada, contribuint a reduir el risc de malalties cardiovasculars, degeneratives i fins i tot de càncer. A més, les hortalisses i verdures juntament amb les fruites, són les principals fonts dietètiques de vitamina C i de pro-vitamina A en la dieta, per aquest motiu hagin d’estar presents en la nostra taula diàriament.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions