Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Begudes vegetals: no totes són iguals

Les begudes vegetals més recomanables són les que contenen major quantitat de matèria primera (superior al 10 % del total del producte) i que manquen de sucres afegits

Imatge: matka_Wariatka

Les begudes vegetals representen una alternativa pels veganos, sempre que formin part d'una alimentació equilibrada. "No hem de caure en la temptació de creure que un aliment, ja sigui la llet o les begudes vegetals, va a salvar la meva aportació nutricional. No existeixen 'superalimentos'. Tots són complementaris", adverteix la dietista-nutricionista Nerea Segura. No obstant això, es desaconsellen per a menors de sis mesos, els qui han d'alimentar-se tan sol de llet materna o de fórmula. I la beguda d'arròs tampoc és bona per als menors de 12 mesos "pel seu contingut en arsènic". Coneix més de cadascuna de les principals begudes vegetals.

Manques i fortaleses de les begudes vegetals

El recomanable és buscar les millors opcions: en llets, les que provinguin d'animals de pastura, amb tractament tèrmic i aconsellablement pasteurització; i en begudes vegetals, aquelles que continguin major contingut de matèria primera (superior al 10 % del total del producte) i que manquin de sucres afegits.

Perquè el consumidor pugui triar amb criteri entre aquestes últimes, la nutricionista del Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes del País Basc (Codine-Edineo) detalla les aportacions de les principals begudes vegetals:

  • De soia. La seva fortalesa és el seu contingut en proteïnes, entre 3 i 3,5 g per 100 ml. Per contra, la seva aportació de calci i vitamina D resulta escàs i, a més, pot contenir molts sucres afegits. Fixa't bé en l'etiqueta.
  • D'arròs. Té idèntiques manques que la resta de begudes i cap fortalesa. Segons un estudi de 2018 de la Universitat McGill (Canadà), pot ser una alternativa acceptable per a persones amb al·lèrgia a la soia i les ametlles.
  • De coco. És la més calòrica d'aquestes begudes. Encara que flaqueja quant a proteïnes, calci i vitamina D, és font de vitamines A, I i B. Segons l'estudi de McGill, el seu
    consum pot ajudar a reduir el colesterol "dolent".

  • D'ametlla. És la beguda vegetal menys calòrica (entre un 65 % i un 80 % menys que la llet de vaca) i pot ser una bona opció per a la pèrdua de pes, combinada amb exercici físic i una dieta equilibrada. L'experta no li troba cap virtut nutricional i li atribueix escasses propietats quant a proteïnes, calci i vitamina D. El seu contingut en sucres afegits és elevat.
  • De civada. Similar a la beguda d'ametlla quant a aportacions i manques, encara que pot arribar a triplicar el sucre afegit.
  • De blat. El dictamen és el mateix que el de les begudes d'ametlla, civada i arròs.
Imatge: CONSUMER EROSKI

Font: Elaboració pròpia. Valors nutricionals mitjans de cadascuna de les begudes vegetals aportats per la nutricionista Nerea Segura. La forqueta del calci en les begudes vegetals és tan àmplia perquè depèn de si el producte està enriquit o no. El sucre és elevat en les begudes vegetals ja que bona part de les diferents marques contenen sucres afegits. En el cas de la llet, es tracta de valors mitjans a partir de dades de diferents marques. Si escau, la quantitat de sucres varia si la lactosa s'exclou o no, així com el calci: si és enriquida en aquest mineral, la quantitat de calci augmenta.


Imatge: CONSUMER EROSKI

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

begudes vegetals

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte