Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Begudes vegetals: per què no poden substituir als làctics

Les begudes vegetals aporten menys proteïnes, grassa, vitamina D, ferro i calci que la llet, però no contenen colesterol ni lactosa

Imatge: rawpixel

Blanco i en ampolla? Pensa-ho abans de respondre: d'un temps a ara no és solament igual a llet. Els supermercats s'han inundat de begudes que s'assemblen al producte làctic per antonomàsia, però que no ho són. De fet, no procedeixen de cap animal. Són begudes vegetals: de soia, d'ametlla, de civada, d'arròs... "Suspensions de material vegetal dissolt i desintegrat en aigua, l'aparença de la qual és similar a la de la llet de vaca", com les defineix un estudi de 2017 realitzat per científics de la Universitat de Cork (Irlanda). Per evitar confusions -i cridar a les coses pel seu nom-, en 2017 el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va decretar que els productes estrictament vegetals no podien comercialitzar-se sota la denominació de "llet". I és que són diferents. En què? Ho expliquem.

El seu creixent atractiu per a un ampli sector de la població queda patent en observar que cada vegada es venen més begudes vegetals i menys llet. A Espanya, el descens del consum de làctics ha estat del 20 % en les últimes dues dècades (de quatre milions de tones l'any 2000 a menys de 3,2 en 2017), mentre que les begudes vegetals han arribat a les 164.000 tones. Les vendes d'aquestes últimes ja han superat els 14.000 milions d'euros a tot el món, segons l'empresa de recerca de mercats Innova Market Insights. En 2017, les vendes de les begudes d'ametlla van augmentar un 38,9 % al nostre país, i les de civada, un 31,8 %, segons dades del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Propietats molt diferents

Imatge: matka_Wariatka

Per què un nombre creixent de persones les prefereix a la llet? La falsa creença popular que les begudes vegetals engreixen menys, es digereixen millor -quan no hi ha una intolerància a la lactosa diagnosticada- i que són més saludables o millors per al medi ambient, ha fet que se substitueixi la ingesta de llet per la d'aquests productes.

Darrere d'aquests paràmetres subjeu una equiparació, però "no són productes comparables ni nutricional ni organolépticamente", sosté Nerea Segura, del Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes del País Basc (Codine-Edineo). "En general, les begudes vegetals aporten menys proteïnes, grassa, vitamina D, ferro i calci, i no contenen colesterol ni lactosa". Això en el seu conjunt, ja que, com adverteix Segura, "gens té a veure el líquid extret del cereal amb el de la fruita seca, la fruita o la llavor. Es tracta d'aliments amb propietats diferents i, per tant, els nutrients suspesos en l'aigua són molt diversos depenent del tipus de vegetal".

Què passa amb el calci?

La llet constitueix una de les principals fonts de calci, important en totes les etapes de la vida per tenir ossos/ossos i dents fortes. Encara que aquest micronutriente pot obtenir-se d'altres aliments (petits peixos si els mengem amb espina, llegums, fruita seca, llavors o verdures de fulla verda), el calci d'un got de llet equival a dos plats de cigrons i sis culleretes de sèsam.

És, a més, rica en proteïnes, en una quantitat que solament la beguda de soia pot igualar; i conté abundant sèrum i caseïna que, després de l'exercici, per exemple, estimulen el creixement muscular. La vitamina D (que afavoreix la salut òssia) és una altra aportació dels làctics, juntament amb minerals com a ferro, potassi i calci: "Té major contingut i biodisponibilidad, és a dir, s'aprofita millor", aclareix la nutricionista.

La llet aporta greix d'origen animal, pitjor per al colesterol; no obstant això, no és el mateix el greix de la llet d'una vaca que pasta a l'aire lliure (amb un millor perfil gras) que la d'aquella que viu tancada en un estable i s'alimenta a força de pinso.

Les begudes vegetals són menys indigestes?

Quant a la idea que les begudes vegetals es digereixen millor, "no existeix evidència que la llet sigui indigesta", segons Segura. "Clar que, com les begudes vegetals són pràcticament aigua, no necessiten molta digestió". En qualsevol cas, la digestibilidad és molt variable i depèn d'amb quina altres aliments hàgim acompanyat el seu consum (no és el mateix combinar-ho amb una galeta -un producte gras-, que amb chía -un de fibrós-).

En cas d'intolerància (diagnosticada degudament per un metge), la nutricionista advoca per optar per una llet sense lactosa, doncs manté la resta de nutrients de la llet.

Aliments complementaris

A grans trets, i atès que "no existeixen aliments imprescindibles, a excepció de l'aigua i aquells essencials en la lactància", i que els nutrients poden obtenir-se d'una àmplia gamma de productes (sempre que sapiguem de quins i com combinar-los de manera correcta), el lògic seria decantar-nos per aquella beguda que més ens agradi. Com indica Nerea Segura, "les begudes vegetals (sense sucres afegits) poden ajudar-nos a completar la nostra alimentació, però si no tens cap restricció, la llet suposa un aliment nutritiu que ens aporta nutrients de bona qualitat i la seva biodisponibilidad és molt bona". I si escau d'animals de pasturatge i és pasteuritzada, molt millor, afegeix. D'altra banda, aliments com la quinoa, l'avellana o el coco s'hagin en un percentatge tan petit en aquestes begudes vegetals que les converteixen en "prescindibles".


Imatge: CONSUMER EROSKI

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte