Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Beneficis dels aliments integrals

Els aliments integrals són beneficiosos per a la salut, però el seu consum és encara molt baix al nostre país

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 27deAbrilde2012
img_pan semillas hd Imatge: manyakotic

Els aliments integrals, comparats amb els seus homòlegs refinats, són més rics en nutrients, com a vitamines i minerals, en fibra i molts altres compostos fitoquímicos i bioactivos amb reconeguts beneficis per a la salut.Una revisió bibliogràfica publicada en la revista científica Public Health Nutrition i duta a terme per autors espanyols ho confirma: el consum regular de cereals integrals (pa, pasta, arròs, cereals del desdejuni) contribueix a la reducció dels factors de risc relacionats amb malalties cròniques, especialment de malaltia cardiovascular, diabetis tipus 2 i certs tipus de càncer, així com diverses malalties gastrointestinals. L’article incideix en els beneficis dels aliments integrals, a més d’en el seu escàs consum a Espanya.

Img pan semillas 01
Imatge: manyakotic

Cereals integrals, molt més que nutrients

Els cereals integrals, al no estar refinats, contenen totes les parts del gra:

  • L’embolcall exterior, rica en fibra.
  • El germen, amb vitamines del grup B i minerals com el ferro, el zinc o el seleni.
  • L’endosperma, constituït sobretot per hidrats de carboni complexos.

Img desay1 01
El gra sencer també conté àcids grassos essencials i compostos fitoquímicos de tipus fenòlic, fitoestrógenos i lignanos, entre uns altres. Tales són els efectes del refinat, que un estudi publicat en la revista oficial de l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica nord-americana va revelar que, mentre el pa blanc conté vuit substàncies fitoquímicas, en el pa integral es poden explicar fins a 800. Aquest entramat de nutrients, fibra i fitoquímicos seria el responsable dels avantatges dels aliments integrals sobre la salut.

Al contrari del pensat en ocasions, la fibra no seria l’única responsable de tants beneficis. Els estudis prospectius realitzats en àmplies mostres de la població indiquen que la reducció dels esdeveniments cardiovasculars és major de l’esperable, com a conseqüència de les accions metabòliques de la fibra.

Consum de cereals integrals a Espanya

El coneixement dels beneficis dels cereals integrals per part dels ciutadans és insuficient, la qual cosa afecta, com és lògic, al seu consum. Així ho evidencia l’Enquesta Nacional d’Ingesta Dietètica Espanyola de 2011, segons la qual, la quantitat mitjana de pa integral que es va menjar per persona i dia va ser inferior a cinc grams. Per contra, el pa blanc va arribar als 77 grams/persona/dia. Si s’analitza el pa de motlle, la diferència també és àmplia, amb 8,3 grams per al pa de motlle blanc i 1,25 grams per a l’integral.

Img 75837g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Amb els cereals de desdejuni ocorre alguna cosa similar: els integrals van suposar 0,8 grams/persona/dia d’un total de 5,5 grams de cereals de desdejuni, entre els quals figuren els chocolateados, els de blat de moro o els de blat, entre altres varietats. També es van obtenir dades sobre la pasta i l’arròs integral. En el primer cas, la quantitat és ínfima: de 0,12 grams/persona/dia sobre un total de 20,7 grams. Per a l’arròs, encara que les dades són lleugerament superiors (0,4 grams/persona/dia sobre un total de 17,9 grams), es reafirma que el consum d’aliments integrals en el nostre entorn és, sens dubte, minoritari.

Fibra dietètica, protagonista en els aliments integrals

L’Institut Nacional de Càncer nord-americà defineix la fibra, de forma senzilla i comprensible, com la part de la fruita, vegetals, llegums i grans sencers de cereals que no pot digerir el sistema digestiu humà. Encara que és habitual classificar-la com a soluble i insoluble, entitats nord-americanes de prestigi, com l’Institut de Medicina i l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica, així com l’Organització Mundial de la Salut (OMS), consideren que aquesta divisió no és útil ni des d’un punt de vista analític ni fisiològic. Proposen, per valorar els efectes fisiològics, utilitzar els conceptes de fermentabilidad i viscositat de la fibra.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Els avantatges de la fibra per a l’organisme responen al fet que sigui un compost no digerible. A través de diversos mecanismes, ha demostrat influir en els nivells de colesterol, glucosa i insulina en sang, incrementar el volum de la femta i promoure l’evacuació normal, entre uns altres. En general, es pot afirmar que, en animar als ciutadans a menjar aliments d’origen vegetal rics en fibra, es pot tenir un impacte significatiu en la prevenció i el tractament de dolències com l’obesitat, la malaltia cardiovascular, la diabetis tipus 2, el restrenyiment i, fins i tot, algun tipus de càncer. L’Associació Americana de Dietètica ho va resumir en 2008 en afirmar que a més fibra dietètica, menys malalties cròniques.

Etiquetes:

Dieta fibra

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions