Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Biscotes i pa de motlle

En general, aquest tipus de pa té més grassa, més sucre i més calories que el de barra

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 15deNovembrede2008

ImgImagen: stephanie vacher

Els pans de motlle i els biscotes són considerats especials. Per això, la legislació permet l’addició de major varietat d’ingredients que en el pa de barra, com a sucres i greixos vegetals, entre uns altres. Això es tradueix en un increment del seu valor energètic. Convé revisar l’etiquetatge nutricional dels biscotes i del pa de motlle abans d’adquirir-los, ja que els ingredients emprats en la seva elaboració poden incrementar el seu valor nutritiu i energètic.

Diferències nutritives

Existeixen diferències nutritives, principalment en el contingut gras, entre unes marques comercials i unes altres però, en general, els biscotes i els pans de motlle contenen una mica més de greix que el pa de barra. De terme mitjà, 100 g de biscotes tenen al voltant de 5 g de greix (el pa de motlle una mica menys, uns 3 g per 100 grams), enfront dels 1,6 g presents en la mateixa quantitat de pa de barra.

Tant la quantitat de greix afegit com el tipus (greixos vegetals d’origen desconegut, oli de girasol o oli d’oliva en recents versions de pa de motlle) depèn de la marca comercial, per aquest motiu sigui important revisar l’etiqueta i la llista d’ingredients de cada producte.

Malgrat tenir una mica més de greix, el valor energètic del pa de motlle és similar al del pa de barra
Si a això se suma que la quantitat de sucre present en els biscotes i el pa de motlle (al voltant de 3 grams/100 grams) també supera a la present en el pa de barra (1,8 grams/100 grams), és fàcil imaginar que el valor calòric dels primers superi al del pa de barra. Concretament, 100 g de biscotes aporten al voltant de 380 calories, enfront de les 240 de similar quantitat de pa de barra. Curiosament, el valor energètic del pa de motlle és similar al del pa de barra, malgrat tenir el primer una mica més de greix. El motiu és que el pa de motlle té menys proteïnes i hidrats de carboni.

També hi ha varietats de biscotes i de pa de motlle integral que pel seu major contingut en fibra (en algunes marques, el doble respecte a les versions no integrals) resulten molt útils en cas de restrenyiment. A més, la fibra té la qualitat d’augmentar la sacietat, per la qual cosa ajuda a controlar l’apetit si se segueix una dieta d’adelgazamiento.

Biscotes baixos en sal i en sucre

La indústria alimentària aplica les noves tecnologies per obtenir productes més saludables, però s’ha d’ajustar a la nova normativa sobre propietats saludables dels aliments per designar si els seus productes són “baixos en sal”, “sense sal”, “baixos en sucre” o “sense sucre”.

Aquests productes als quals s’han modificat els seus ingredients afegits (greix, sucre o sal) es disposen per permetre la màxima varietat, en particular per a totes aquelles persones en situacions especials, com la dieta sense sal per hipertensió arterial, retenció de líquids o trastorns cardíacs o renals; amb dietes amb control de sucres per a persones amb diabetis i, fins i tot, en cas d’obesitat.

La importància del pa en la dieta
El pa, tant el de barra com el torrat, és un aliment ric en hidrats de carboni complexos entre els quals destaca el midó. Els hidrats de carboni són nutrients que aporten a l’organisme l’energia necessària per poder dur a terme totes les seves funcions vitals i a més, poder desenvolupar les activitats correctament. Un dels mites més coneguts entorn de l’alimentació és el que diu que tant el pa com altres aliments rics en hidrats de carboni (pasta, arròs, patates o llegums) posseeixen un elevat contingut calòric i que, per tant, és convenient reduir el seu consum o eliminar-ho en cas que se segueixin dietes d’adelgazamiento.

La veritat és que tots aquests aliments, a més de ser font d’energia per a l’organisme, amb prou feines posseeixen grasses, per la qual cosa el seu valor calòric no és tan elevat com es creu. A més, una dieta equilibrada requereix que entre el 50% i el 60% de les calories totals provinguin dels hidrats de carboni. D’aquesta manera, s’impedeix que les proteïnes i els greixos s’emprin com a font d’energia, i es permet que puguin dur a terme les seves importants funcions en l’organisme.

CUINAR AMB BISCOTES

Els biscotes, a més d’emprar-se com a acompanyament dels menjars, a l’hora del desdejuni o dels berenars, poden treure’ns de més d’una dificultat en la cuina. Amb ells es pot preparar de forma ràpida i senzilla un bon nombre d’entremesos i aperitius. Alguns suggeriments d’això són biscotes o pa torrat amb oli d’oliva i sucre, amb formatge fresc i salmó fumat, amb foie-gras o amb alvocat i formatge d’untar.

Al mateix temps resulten elements decoratius a l’hora de presentar un plat d’ensalada russa, uns ous farcits o una ració de pisto i, fins i tot, poden afegir-se a purés i amanides si es tallen en petits trossos imitant a uns picatostes de pa fregit.

Una de les particularitats del pa de motlle és que, per la seva textura tova, està especialment indicat per els qui tenen dificultats per mastegar, bé perquè han perdut força dels músculs mandibulars o perquè els falten peces dentarias… A més, per la seva grandària i forma, resulta adequat per elaborar sándwiches variats i aperitius diversos com els canapès de bonic i pebrot del piquillo o de palitos de cranc.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions