Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cafeïna

Els experts adverteixen que consumir més de tres tasses de cafè diàries és abusiu

Encara que l’excés de cafeïna s’ha associat a trastorns com a úlceres i malalties del cor, els contradictoris resultats mèdics impedeixen associar de manera directa la cafeïna a aquestes malalties. A més de sospitós de no ser un gran aliat per a la salut, el cafè és un dels principals estimulants que consumim per a començar la jornada buidats, combatre el sopor que algunes digestions provoquen o simplement per pur plaer. Però, on està el límit d’una ingesta moderada? Quins són els seus efectes en el nostre organisme? Crea addicció? Els experts fixen el consum moderat de cafè de 300 mil·ligrams al dia, la qual cosa equival a tres tasses de cafè.

Addicció a la cafeïna: on està el límit?

Aquesta substància sòlida, amarga i soluble, ja sigui en tasses de cafè o a través de begudes energètiques, actua com a estimulant sobre el sistema nerviós. Aquest és l’únic punt en el qual coincideixen les diverses recerques que han analitzat els efectes de la cafeïna. Aquesta roman en el cos humà de 5 a 6 hores i s’elimina a través del fetge i la secreció per part dels ronyons. En cap cas disminueix els efectes de l’alcohol i, al contrari del que molts pensen, una tassa de cafè no contribueix romandre sobri.

La doctora Lucía Pultó, membre de l’Associació Espanyola de Nutricionistes i Dietistes, explica que tot és una qüestió d’hàbit. “La cafeïna és un excitant que es pot trobar en productes tan diversos com una beguda amb soda o una barra de xocolata. Aquests aliments no són tolerats d’igual manera per tots ni produeixen el mateix nivell d’alteració”. “Una persona acostumada a consumir 4 tasses diàries de cafè no experimentarà els efectes propis d’aquest estimulant perquè ja està acostumada a ell, no és conscient. Per contra, algú habituat a prendre’s un només got de qualsevol beguda amb cola pot reaccionar posant-se nerviós si augmenta la seva dosi”, afegeixen des de l’Associació Espanyola de Nutricionistes i Dietistes.

Per tant, on està el límit entre el consum moderat o abusiu de la cafeïna? Les nutricionistes Gema Yoldi i Maite Zudaire ho tenen clar: “Els qui prenen entre quatre i sis tasses de cafè al dia o, cosa que és el mateix, entre 400 i 600 mil·ligrams de cafeïna durant més d’una o dues setmanes, poden arribar a sofrir diversos símptomes si la seva ingesta es queda sota la seva dosi habitual”. És més, “es pot arribar a patir una síndrome d’abstinència que produeix els següents símptomes: cansament, irritabilitat nerviosa i tremolors”, subratllen.

La cafeïna i la teína (estimulant del te amb idèntics efectes a la cafeïna) es troben en begudes de cola, xocolata, begudes amb soda, diferents aliments, medicaments per al mal de cap, diürètics, productes per a aprimar i antiestamínicos.

En aquest quadre es detalla amb exactitud la quantitat de cafeïna que contenen aliments de consum habitual. Convé recordar que el límit establert pels especialistes entre el que és consum moderat i abusiu és de 300 mil·ligrams.

Estimulants d’alguns aliments i begudes
Ració (ml o g)
Contingut (mg/ració)
Cafè i begudes de cola
CAFEÏNA
Tassa de cafè
180
103
Tassa de cafè descafeïnat
180
2
Crema irlandesa
190
53
Cappuccino
190
73
Coca- cua
330
41
Coca- cola light
330
41
Pepsi cola
360
35
Pepsi light
360
33
Te
TEÍNA
Te negre (3 min.)
180
3,6
Te fred
240
11
Xocolata
TEOBROMINA
Xocolata negra
40
194
Crunch Neslé
40
62,4
Kit Kat
46
46

El doctor Eukeni Olabarrieta coincideix amb els seus col·legues nutricionistes a destacar que un abús de la cafeïna pot produir petites taquicàrdies i acceleració del pols. “Ni més ni menys que els efectes normals d’un estimulant de l’escorça cerebral, inclòs un increment passatger de la tensió arterial. Es tracta d’un trastorn simpàtic i en cap cas greu. Ara bé, cap d’aquests efectes és permanent”, aclareix. “En qualsevol cas – afegeix- l’addicció que es pugui patir per la cafeïna és molt inferior a la del tabac o l’alcohol; la dependència en una persona es pot originar per consumir una mínima quantitat de cafeïna, no fan falta grans quantitats. La clau per a determinar l’addicció de cadascun i el seu tractament està en els propis hàbits de consum”, especifica.

Paginació dins d’aquest contingut

  •  No hi ha cap pàgina anterior
  • Ets a la pàgina: [Pág. 1 de 3]
  • Ves a la pàgina següent: Tòpics i realitats »

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions