Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Calci i vitamina D, nutrients beneficiosos sol per a la salut òssia

La informació respecte als seus efectes beneficiosos sobre la salut més enllà dels ossos/ossos no és, de moment, concloent

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 28deDesembrede2010
Img nino yogur Imatge: eyeliam

En els últims deu anys ha augmentat l’interès sobre els possibles efectes del calci i la vitamina D en la salut humana. S’han buscat relacions entre aquests nutrients i possibles beneficis en àmbits tan dispars com la prevenció del càncer, la diabetis, la preeclampsia durant l’embaràs, una major immunitat o el control del pes corporal, entre moltes funcions essencials per a la vida. No obstant això, l’evidència científica no ha confirmat encara els amplis efectes beneficiosos sobre la salut que se suposen al calci i a la vitamina D. Aquesta informació prové, sovint, d’estudis amb resultats confusos i no concloents. La preocupació actual se centra, fins i tot, en els possibles efectes perjudicials d’un consum excessiu lligat a la ingesta de suplements vitamínicos i de minerals.

Amb la finalitat d’aclarir aquests aspectes, l’Institut de Medicina (IOM) de l’Acadèmia Nacional de Ciències d’Estats Units ha publicat una actualització que revisa l’evidència científica en relació amb els possibles efectes de la vitamina D i el calci sobre la salut. Al mateix temps, s’han actualitzat les ingestes dietètiques de referència (Dietary Reference Intakes), és a dir, els valors de referència de nutrients que ha de contenir una dieta per prevenir les malalties deficitàries, reduir les malalties cròniques i aconseguir una salut òptima, gràcies a l’aprofitament del potencial màxim de cada nutrient. Aquest últim aspecte és fonamental, ja que hi ha certa controvèrsia sobre els possibles dèficits de vitamina D i calci en la població.

Nutrients que milloren la salut òssia

El calci és el nutrient més reconegut respecte a la millora de la salut dels ossos/ossos, de la mateixa forma que és àmplia l’acceptació del rol de la vitamina D en la salut òssia. Un cos important d’evidència científica, provinent d’estudis rigorosos, corrobora la importància del calci i de la vitamina D en el creixement i manteniment de l’os/os.

No obstant això, la salut òssia està influïda per altres nutrients, com la vitamina K, el fòsfor, el magnesi i el fluor. En el creixement, la composició i la massa de l’esquelet influeixen diversos factors, dels quals la nutrició és solament un. No es pot passar per alt l’hàbit tabáquico, que augmenta la pèrdua d’os/os i disminueix l’absorció intestinal de calci, i l’activitat física, que actua de forma positiva en millorar la regeneració òssia. L’Organització Mundial de la Salut considera que les fractures osteoporóticas disminuirien en un 18% si s’eliminés el sedentarisme a Europa. Altres factors amb un paper central en la salut òssia amb efectes limitants són el sodi o la cafeïna, que poden perjudicar al metabolisme del calci o a la formació de l’os/os.

Més enllà de la salut òssia

El IOM ha avaluat els estudis que analitzen els efectes de la vitamina D i el calci sobre el càncer, la malaltia cardiovascular i la hipertensió, la diabetis i la síndrome metabòlica, les caigudes i el rendiment físic, la resposta immunitària i els desordres immunitaris, el funcionament neuropsicológico, el rendiment físic, la preeclampsia i la funció reproductiva.

La relació entre la taxa d’incidència del càncer, la vitamina D i el calci no està demostrada de manera suficient

Les seves conclusions indiquen que la informació sobre els beneficis per a la salut, més enllà de la salut òssia, publicats sovint per mitjans de comunicació no científics, prové d’estudis amb resultats confusos, no concloents i, per tant, no fiables. No hi ha relació causa-efecte ni efectes dosis-resposta, sinó que de moment caldria considerar tot aquest cos d’informació com a hipòtesi, encara que d’interès creixent.

En el cas concret del càncer, els experts reconeixen un interès potencial entre la taxa d’incidència de la malaltia i la vitamina D (i el calci), però insisteixen que aquesta relació encara no està demostrada de manera suficient. És més, sembla haver-hi un augment de la taxa d’incidència d’alguns tipus de càncer associat a nivells elevats en sang d’un metabòlit de la vitamina D o a ingestes elevades d’aquesta. Cal ser prudents, per tant, en atorgar beneficis a aquests nutrients.

Ingestes diàries recomanades

El comitè d’experts del IOM conclou que la majoria de nord-americanes i canadenques ingereixen dosis adequades de tots dos nutrients i, fins i tot, s’estima que hi ha cert risc per excés, associat al consum d’aliments enriquits i de complements dietètics. Les dades referents a la població europea indiquen ingestes variables de vitamina D en funció del país, amb valors superiors per als països nòrdics, comparat amb les ingestes a Espanya, Itàlia o Grècia. Segons el “Llibre Blanco. Les vitamines en l’alimentació dels espanyols. Estudi eVe”, publicat en 2001, la ingesta de vitamina D de la població espanyola cobreix entre el 50% i el 60% de les recomanacions. L’informe publica que per al calci la ingesta se situa al voltant d’1.000 mg/dia.

Determinar les ingestes recomanades de vitamina D és complicat perquè els nivells en el cos d’aquesta vitamina no provenen solament de la dieta, sinó també de la síntesi que es realitza en la pell a partir de la llum solar. La quantitat d’exposició solar que es rep difereix molt entre individus i, a més, cal tenir en compte les recomanacions de precaució respecte al sol per prevenir el càncer de pell. Per això, el IOM ha assumit una exposició solar mínima en fixar les ingestes dietètiques de referència d’aquesta vitamina i ha establert una mitjana de 10 mcg/dia (o 400 UI) per a persones menors de 71 anys, i el doble per als majors d’aquesta edat.

Respecte al calci, el nou document del IOM estima que els nens d’1 a 3 anys necessiten uns 500 mg diaris per cobrir els seus requeriments d’aquest mineral. Dels 4 als 8 anys, la quantitat necessària és de 800 mg, mentre que els adolescents són el grup que necessita quantitats més elevades per mantenir el creixement ossi (1.300 mg). Les dones d’edats compreses entre 19 i 50 anys i els homes fins a 71 anys necessiten una mitjana de 800 mg, mentre que les dones a partir de 50 anys i els homes a partir de 71 haurien de prendre 1.000 mg/dia per assegurar que cobreixen les necessitats diàries.

FUNCIONS DEL CALCI I DE LA VITAMINA D

Img huesos1 art

El calci és el mineral més abundant en l’organisme, en conformar al voltant del 2% del pes total. El 99% del calci corporal es localitza en l’os/os i la resta, en els líquids intra i extracel·lulars, on exerceix processos funcionals importants. És reconeguda la seva participació en la formació i manteniment dels ossos/ossos i dents, però també és essencial en la transmissió de l’impuls nerviós, l’excitabilidad neuronal i la formació de neurotransmisores, la coagulació sanguínia, el control dels processos de transport en les membranes cel·lulars, etc. En general, s’absorbeix entre el 25% i el 40% del calci dels aliments i, en situacions especials com l’embaràs, aquesta absorció s’incrementa de forma considerable i pot arribar fins al 60%. L’absorció depèn d’una hormona derivada de la vitamina D, per la qual cosa tots dos nutrients estan relacionats.

La vitamina D o colecalciferol intervé en el manteniment dels nivells de calci i fòsfor normals, en estimular la seva absorció intestinal i la reabsorción en els ronyons. A més, participa en el creixement i maduració cel·lular, entre altres funcions. Aquesta vitamina pot fabricar-la el propi organisme gràcies a la llum solar, ja que les cèl·lules de la pell són capaces de convertir en vitamina D un derivat del colesterol produït en el fetge i exportat a la pell. No obstant això, hi ha aliments que la contenen, sobretot, el peix blau. També contribueixen a cobrir els requeriments d’aquesta vitamina els aliments enriquits, com els làctics, els cereals i els ous. Els bolets són una altra font no menyspreable de vitamina D, encara que segons el recent document publicat del IOM, és menys important del considerat fins al moment: solament són font de vitamina D els bolets que s’han irradiat amb rajos ultraviolats.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions